Regplåt - vad gäller?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Vad som gäller är egentligen ganska enkelt. Har du en hoj som är inreggad efter juni -99 så är den helfordonsgodkänd, då får du inte ändra en skruv. Inga stålomspunna slangar, inga ljuddämparbyten, inte ens byta märkestyp på däcken mot vad som står i regbeviset. Om en nitisk polis stoppar dej så kan dom bötfälla dej oavsett hur snyggt skylten sitter placerad så länge den inte sitter med original fläskläpp.

Sen att teori och praktik är två olika saker är en annan femma, en sjysst polis säjer ingenting om skylten är läsbar, har belysning och reflex. Men som sagt, reglerna beror på typgodkännandet och bedöms när en ny modell tas in i sverige (eller EU)

Det där är inte helt sant.
Vägverket har valt att bortse från vissa delar av helfordonsgodkännandet eftersom det i praktiken innebär att bara tillverkaren kan leverera delar till din bil eller Mc.

Så tills en bättre lösning kommer gäller i praktiken faktiskt inte delar av helfordonsgodkännandet i Sverige.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken VVFS detta står i men det är bara att söka så borde ni hitta det där.
 

Dunderkatten

R1 -02
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Åtorp/Degerfors
Hoj
Yamaha YZF R1
Jag har klippt bort mina svarta kanter på plåten, idag blev vi stoppade av trafikenheten och jag fick ett föreläggande att byta ut den och sätta dit en reflex. Fick dock inga böter, men om jag inte åtgärdat det och blir stoppad igen så blir det garanterat de, sa dom. :huvet Så dom är rätt petiga en del, ja menar numret är ju fortfarande lika stort! Men det blev svårläst sa dom. :confused:
 

Dark_Messenger

Guest
Jag har klippt bort mina svarta kanter på plåten, idag blev vi stoppade av trafikenheten och jag fick ett föreläggande att byta ut den och sätta dit en reflex. Fick dock inga böter, men om jag inte åtgärdat det och blir stoppad igen så blir det garanterat de, sa dom. :huvet Så dom är rätt petiga en del, ja menar numret är ju fortfarande lika stort! Men det blev svårläst sa dom. :confused:

Haha det där har jag aldrig hört talas om. :D

Själv har jag bytt till infällt fram och bak numera så nu finns bara den förbannade skylten att störa sig på därbak. Ta bort den helt är nog att be om böter så den får sitta. Man får väl vinkla upp mer om det stör för mycket. :yoparty
 

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR100RR-08
Så slipper du att du får oväntat besök där hemma:)

Jag har ingen koll på detta men spelar hembesök verkligen någon roll..? Måste de inte ta föraren på plats, de kan ju inte dömma någon om de är osäkra på vem som körde. Så kommer de hem å hälsar på borde man väl bara kunna hävda att det inte var en själv som körde.. " -det var en potentiell köpare som provkörde hojen herr konstapel ingen aning om vad han hette.."
 

Dark_Messenger

Guest
Jag har ingen koll på detta men spelar hembesök verkligen någon roll..? Måste de inte ta föraren på plats, de kan ju inte dömma någon om de är osäkra på vem som körde. Så kommer de hem å hälsar på borde man väl bara kunna hävda att det inte var en själv som körde.. " -det var en potentiell köpare som provkörde hojen herr konstapel ingen aning om vad han hette.."

Verkar kunna vara lite si o så med det. Säg att de tar dig 15 min senare o du hävdar att det var en köpare som provade blabla...så finner poliserna det otroligt och sätter åt dig ändå?? Var det inte nån motardnisse som råkade ut för det? :va Typ gömde sig bakom en container i skogen o de tog honom.. :D Vill minnas att han åkte dit iaf.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Verkar kunna vara lite si o så med det. Säg att de tar dig 15 min senare o du hävdar att det var en köpare som provade blabla...så finner poliserna det otroligt och sätter åt dig ändå?? Var det inte nån motardnisse som råkade ut för det? :va Typ gömde sig bakom en container i skogen o de tog honom.. :D Vill minnas att han åkte dit iaf.

Är det inte enklare att bara hålla käften fullständigt?
Blir juinte kul när dom ser var din mobil har åkt under given tidsperiod...

Dom flesta sätter ju dit sig själva när dom börjar fabulera...
 

bakslangen

våren
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-02 R1
Jag håller på att bygga en vikbar regplåt "a la james bond" med
styrservos ifrån en radio-styrd bil,så man kan köra lagligt men
att det skulle dyka upp en hemsk fartkontroll eller liknande så bara
viker man bak regplåten med ett litet knapptryck på en vipp-brytare
på styret och sen sen säger man morsning korsning och hänger fullt
i rullen...hehehe återkommer när det är helt klar :D
 

Dark_Messenger

Guest
Är det inte enklare att bara hålla käften fullständigt?
Blir juinte kul när dom ser var din mobil har åkt under given tidsperiod...

Dom flesta sätter ju dit sig själva när dom börjar fabulera...
Eh jo visst men att bara "hålla käften" är väl lite skumt det också. :D

Jag håller på att bygga en vikbar regplåt "a la james bond" med
styrservos ifrån en radio-styrd bil,så man kan köra lagligt men
att det skulle dyka upp en hemsk fartkontroll eller liknande så bara
viker man bak regplåten med ett litet knapptryck på en vipp-brytare
på styret och sen sen säger man morsning korsning och hänger fullt
i rullen...hehehe återkommer när det är helt klar :D

Posta bilder! Blir det inte rätt fult med alla grejor?:)
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Blir lite mindre, ca 20mm på höjd o bredd. :)

OK...värt 1500...:jisses

Jag håller på att bygga en vikbar regplåt "a la james bond" med
styrservos ifrån en radio-styrd bil,så man kan köra lagligt men
att det skulle dyka upp en hemsk fartkontroll eller liknande så bara
viker man bak regplåten med ett litet knapptryck på en vipp-brytare
på styret och sen sen säger man morsning korsning och hänger fullt
i rullen...hehehe återkommer när det är helt klar :D

Cooolt :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top