Idag har vi ett personligt ansvar för hur vi framför våra fordon. Är det någon som begår ett lagbrott, blir rapporterad och lagförd så faller ansvaret på den som verkligen gjort brottet. Det är kriminellt att begå trafikbrott, och kan i exceptionella fall ge fängelse. En annan påföljd för trafikbrott kan vara dagsböter där den som brutit mot lagen får en penningbot som ges hävstång gentemot dennes deklarerade inkomst. På så vis försöker rättsstaten skapa någon liten form av likhet inför lagen där det teoretiskt skall svida åtminstone lite lika i skinnet på fattig som för rik. Det är ett trubbigt vapen - men det pekar på rättstatens ambitioner och intentioner. Något som är verkligt viktigt i kalibreringen av varje medborgares egna moraliska kompass.
Men, framförallt! I verktygslådan hos rättsvårdande myndigheter finns det vassaste verktyget av alla: möjligheten till körkortsingripande! Beroende på brottets art har rättstaten möjlighet att återkalla ditt körkort och därmed rätten att framföra motorfordon på kortare eller längre tid. 1 månad är den kortaste spärrtiden, och den ser man sällan utdömd, medan 3 och 6 månaders förbud att framföra motorfordon är mer vanligt. Den längsta spärrtid som i realiteten kan utdömas är 36 månader - längre tid för körkortsingripande innebär att föraren måste ansöka om nytt körkortstillstånd efter avslutad spärrtid och ta nytt körkort - alla behörigheter man tidigare haft är i praktiken "indragna". (Skriver ur minnet, och Trafikjuristen tror jag inte uppdaterar sin sida längre så den som eventuellt sitter på färskare uppgifter får gärna komplettera.)
Dessutom finns ett särskilt raster inbyggt för färska motorförare - i och med den "prövotid" på två år som en nybliven fordonsförare har på sitt körkort återremitteras denne tillbaka till "Gå" efter ett eventuellt körkortsingripande. Denne blir efter att ha "blivit av med lappen" verkligen av med lappen på allvar och tvingas söka nytt körkortstillstånd och köra upp på nytt, oavsett körkortsingripandets längd.
Jag vågar påstå att risken att "bli av med körkortet" är det som framförallt får en genomsnittlig fordonsförare att hålla sin körning inom någon slags ramar, i vart fall när det gäller hastighet.
När man belastar den ena vågskålen med risken för kortare eller längre körkortsingripande och prövar valfri annan verklig eller påstådd effekt av att "köra fort" så väger ändå rädslan för körkortsingripande tyngst:
Höjd bränsleförbrukning
Buller för kringboende
Miljöpåverkan
Fortkörningsböter
Risk att ha ihjäl någon
...man känner
Eller rent av sig själv...?
Sorry - tunga argument för en rationell hjärna, men dom faller platt till marken i jämförelse med risken "att bli av med kortet".
I verkligheten, bland dom fordonsförare som trafikerar våra vägar - i den verklighet som våra politiker tyvärr fjärmat sig från, eller i värsta fall aldrig ens någonsin haft kontakt med!
Att riksdagsledamöter i avsevärt mycket större utsträckning än riktiga människor faktiskt saknar körkort och bussas runt som kollin minskar deras trovärdighet och legitimitet dramatiskt i just trafikfrågor, konstigt vore väl annars? "Utanförskap" i sin prydno...
Att åtskilliga fortkörande bilister låter 100 km/h bli taket på 70-vägar och 120km/h på 90-vägar har inget att göra med att dom inte tror sig kunna köra fortare än så - det är den vedertagna gränsen för omedelbart körkortsingripande på plats som lägger locket på för Svenssons hastighetsöverträdelser!
Det som en del insiktslösa politiker vill är att riva upp denna väl fungerande delen av rättsamhället där rättsvårdande myndigheter har en palett med åtgärder och maktmedel att rikta mot den som inte följer lagarna, med "körkortsingripande" som det ultimata vapnet - ett allerstädes närvarande damoklessvärd, redo att fullständigt vända upp och ner på vardagen hos den som tar i lite för mycket.
Dom vill ersätta alla dessa möjligheter med - ett inbetalningskort...?
Det är så jävla patetiskt och insiktslöst att jag... ...tycker det är värt tiden att sitt här och skriva ner allt detta!
För att vi skall kunna åstadkomma det dom vill måste vi gå från "föraransvar" till "ägaransvar" och alltför många verkar ha svårt att förstå vidden av denna 'lilla' förändring.
Men i verkligheten är det ett gigantiskt paradigmskifte; du måste avkriminalisera hastighetsöverträdelse!
Läs igen: "Avkriminalisera" Det är är idag kriminellt att köra för fort.
Varför är dom så angelägna att sänka straffvärdet på fortkörning?
Varför vill ni ändra "ordningsbot" till "kontrollavgift"?
För, det är där vi hamnar! Fortkörning mot ATK-stolpar reduceras till en sketen kontrollavgift man betalar månader i efterhand.
"Körkortsingripanden" blir en saga blott, och "30+" som informell vattendelare är bara att glömma - med detta receptet Iär det fritt fram att blåsa precis så mycket man känner för. 200 knyck på en schuttiväg ger dig ett inbetalningskort på samma sätt som en simpel felparkering.
Visst, lite dyrare kanske - men det kan det vara värt: om du är på väg till ett viktigt möte, skall sluta en viktig deal som kommer att ge firman massa stålar, känner att du behöver köra av dig lite aggressioner eller bara anser att du har råd och lust.
Politiker med dimmiga begrepp och oförmåga att se konsekvenser av sina infall yrar om "likhet inför lagen" när dom vill motivera ägaransvar - utan att förstå att resultatet av det blir precis det motsatta!
Plötsligt blir hastigheten på våra vägar en pengafråga mer än något annat. Man väljer hastighet fritt efter plånbok!
Personligen kan jag tänka mig att sätta av så där 24.000 spänn om året på att få köra efter eget huvud! Jag tycker att det för min egen körning skulle vara en kalasidé med "ägaransvar" - undrar om man kan upprätta ett autogiro med nissarna i Kiruna...?
Ändå kämpar jag emot det! Jag tror inte att ägaransvar är en speciellt bra grej för trafikmiljön och för trafiksäkerheten...
Finns det ens någon som gör det? Om man får tänka efter lite...?
Hojåkare får alltid bära den yttersta konsekvensen i umgänget med bil-ister. Oavsett vems "felet" är - och nu pratar vi inte "körkortsingripande" längre...
I en tid där individens ansvar blurras bort på en rad olika sätt vill vi istället se mycket, mycket mer av "föraransvar" - på olika plan i trafiken - inte ett diffust "ägaransvar" som ytterligare isolerar den som bryter mot lagarna från konsekvenserna av sin överträdelse.