Regskylt fram?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag fattar fortfarande inte hur det skulle fungera rent praktiskt om det blev ägaransvar och hastighetsöverträdelser därmed inte ses som ett brott utan som ett regelverk med avgift som påföljd då man inte följer reglerna.

Slutar polisen fånga och kontrollera hastigheten på vägarna?
Om man kör fortare än den hastighet då man idag blir av med körkortet så händer vad om man...
a) åker dit i en fartkamera där ansiktet syns respektive inte syns och man därmed kan bli identifierad i första fallet?
b) åker dit i en lasermätning?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fattar fortfarande inte hur det skulle fungera rent praktiskt om det blev ägaransvar och hastighetsöverträdelser därmed inte ses som ett brott utan som ett regelverk med avgift som påföljd då man inte följer reglerna.

Slutar polisen fånga och kontrollera hastigheten på vägarna?
Om man kör fortare än den hastighet då man idag blir av med körkortet så händer vad om man...
a) åker dit i en fartkamera där ansiktet syns respektive inte syns och man därmed kan bli identifierad i första fallet?
b) åker dit i en lasermätning?

Polisen kan ju alltid använda andra trafiklagar, som ofta brukar dyka upp vid bli-av-med-körkortet-hastigheter redan nu. Även om hastighetsöverträdelse går att bevisa.
Men just själva hastigheten blir mer en... dunno.. Miljö/slitage-avgift? :D

Sedan är det ju politiker, så bara för att det inte går att göra rent lagligt så kande ändå hitta på dumt skit som att göra det till ägaransvar och fortfarande ha kvar det som ett brott.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det tror jag är den riktiga anledningen att det är uppe för koll igen, eftersom att alla andra anledningar är totalt null and void.

Fast vid betalstationerna för trängselskatten så sitter ju kameror som fotar både framifrån och bakifrån så avsaknad av främre regskylt utgör inget egentligt hinder. Vi har ju fortfarande en bakre skylt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag fattar fortfarande inte hur det skulle fungera rent praktiskt om det blev ägaransvar och hastighetsöverträdelser därmed inte ses som ett brott utan som ett regelverk med avgift som påföljd då man inte följer reglerna.

Slutar polisen fånga och kontrollera hastigheten på vägarna?
Om man kör fortare än den hastighet då man idag blir av med körkortet så händer vad om man...
a) åker dit i en fartkamera där ansiktet syns respektive inte syns och man därmed kan bli identifierad i första fallet?
b) åker dit i en lasermätning?

Nja. Om det skulle vara ägaransvar så skulle det väl helt enkelt bli så att om din bil eller MC passerar en kamera i för hög fart så får du en räkning hem i brevlådan. Om det sen var din kusin eller någon annan som kört bilen spelar ingen roll.

Om du skulle fastna i en laserkontroll så skulle dom väl ge dig en räkning på direkten.
Har dom infört ägaransvar så är ju fortkörning avkriminaliserat och då kan inte polisen ta kortet på plats om du kört väldigt fort.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nja. Om det skulle vara ägaransvar så skulle det väl helt enkelt bli så att om din bil eller MC passerar en kamera i för hög fart så får du en räkning hem i brevlådan. Om det sen var din kusin eller någon annan som kört bilen spelar ingen roll.

Om min bil körs av någon annan i en hastighet som medför att körkortet dras in?

Om du skulle fastna i en laserkontroll så skulle dom väl ge dig en räkning på direkten.

Snyggt, man vet vem som körde för fort men "straffar" någon helt annan, i det fallet man kör någon annans fordon.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Absolut. Det vet vi alla. Miljöpartiet ger sig inte förrän alla som äger ett motorfordon i Sverige skattas ihjäl. Då först då kan alla rulla omkring ostört med fåniga cykelhjälmar på huvudet och ett glatt hipsterskägg guppande i vinden.

Borde inte människor också betala trängselavgift för sin rena uppenbarelse. Västerlånggatan en dag i juli är inte att leka med om man inte är jävligt duktig på att kroppsfinta eller tackla, vilket som nu känns bäst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om min bil körs av någon annan i en hastighet som medför att körkortet dras in?



Snyggt, man vet vem som körde för fort men "straffar" någon helt annan, i det fallet man kör någon annans fordon.

Nej. Dom kan inte dra körkortet för fortkörning då om dom inte kunnat säkerställa vem som faktiskt körde bilen.
Eller rättare sagt. Det är fullt möjligt för trafikverket att besluta om en körkortsåtgärd i efterhand om ditt fordon är inblandat i många fortkörningar. Dom behöver ju inte några egentliga skäl för att dra in körkortet. Dom kan ju göra det med hänvisning till att din lämplighet som körkortsinnehavare ifrågasätts eftersom du själv kör eller lånar ut bilen till folk som kör för fort.

Om man inför ägaransvar så blir det ju just så. Om du lånar ut bilen och denne kör för fort så blir du betalningsskyldig för fortkörningsavgiften på samma sätt som du blir betalningsansvarig för felparkeringsavgift idag om någon lånat din bil och felparkerar den.

Just ägaransvar är ju något som skulle mildra följderna av en fortkörning eftersom den utesluter vissa ingripanden om det avkriminaliseras och den följden vill man nog inte ha. Av den anledningen tror jag inte att man kommer att införa något sådant i Sverige.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nej. Dom kan inte dra körkortet för fortkörning då om dom inte kunnat säkerställa vem som faktiskt körde bilen.
Eller rättare sagt. Det är fullt möjligt för trafikverket att besluta om en körkortsåtgärd i efterhand om ditt fordon är inblandat i många fortkörningar. Dom behöver ju inte några egentliga skäl för att dra in körkortet. Dom kan ju göra det med hänvisning till att din lämplighet som körkortsinnehavare ifrågasätts eftersom du själv kör eller lånar ut bilen till folk som kör för fort.

Om man inför ägaransvar så blir det ju just så. Om du lånar ut bilen och denne kör för fort så blir du betalningsskyldig för fortkörningsavgiften på samma sätt som du blir betalningsansvarig för felparkeringsavgift idag om någon lånat din bil och felparkerar den.

Just ägaransvar är ju något som skulle mildra följderna av en fortkörning eftersom den utesluter vissa ingripanden om det avkriminaliseras och den följden vill man nog inte ha. Av den anledningen tror jag inte att man kommer att införa något sådant i Sverige.

För att nästa citera mig själv: Ägaransvar är en burk mask som ingen vill öppna!
Det är dessutom en burk som inte går att stänga igen.

Det här dök bl.a upp tidigare i det här inlägget i en annan tråd.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
jag förstår dom vill ha ägaransvar o skylt fram
det är något sportshojs folket själv har bäddad för
hur ?
jo genom att wheela, köra fort förbi kameran o visa fingret osv osv. allmänt sakna respekt för kameran
inte så konstigt myndigheterna tröttnar o vill ha stop på ofoget

rattfylla är betydligt vanligare i bil sammanhäng skall alla få betala extra för att få alkolås i sina bilar.
fler terror brott har begåtts i islams namn än någon annan religion, förbjuda eller införa riskskatt för muslimer??
bmw förare är statisktist sett dom farligaste förarna, förbjud Bmw??

varför skall jag få skit för vad idioter pysslar med. OM du är dum nog att smeta bajs i hela ditt hus kom inte och påstå att jag var delaktiv sen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bättre att vi stiftar en lag om förbud mot regeringsanställda när de tyvärr parasiterar på vårt kapital med att enbart hitta på dumheter som en form av gensvar på sin egen bristande iq.Man säger ju ibland att terrorism är ett hot mot vårt samhälle men frågan är ju om inte våra politiker är ett ännu större hot.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
I Danmark har man haft ägaransvar ett tag nu. Fastnar ditt fordon på bild och hastigheten inte medför indraget körkort får du som ägare bara ett inbetalningskort, inklusive foto. Om det inte är ägaren på bilden måste denne övertala fortköraren att själv kontakta polisen och reda ut ärendet. Att endast ange personen hjälper inte.
Om hastighetsöverträdelsen medför indraget körkort behandlas ärendet manuellt av polisen.
Detta gäller inte motorcyklar, då automatisk trafikövervakning inte funkar pga. avsaknaden av skylt fram.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är inte ägaransvar vi behöver i Sverige - det är mer föraransvar.
Mer engagemang i det man håller på med, mer närvaro i trafiken, mer förståelse för andra slags fordons förutsättningar.

Tydligare konsekvenser för den förare som begår brott eller har ett uppförande i trafiken som stör flöde och samarbete.

Inte anonyma inbetalningskort.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte ägaransvar vi behöver i Sverige - det är mer föraransvar.
Mer engagemang i det man håller på med, mer närvaro i trafiken, mer förståelse för andra slags fordons förutsättningar.

Tydligare konsekvenser för den förare som begår brott eller har ett uppförande i trafiken som stör flöde och samarbete.

Inte anonyma inbetalningskort.

Apropå det så såg jag en video med folk som pratade om varför de fipplade med telefonen när de körde, och allihopa sa något i stil med "uttråkad"... Så, boten på det är ju att göra kurvigare vägar och lagstifta bort de tråkiga bilarna. :fakta
:hihi
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ja, fast den satt ju monterad på längden, som en tuppkam typ.
Eller minns jag knasigt nu igen?

Nej, ditt minne är inte så "galet" med tanke på tuppkammar:tungan
De satt både och. På en del engelska hojar satt de längs med framskärmen och på andra satt de på tvären, synliga framifrån, tex på den NV 200 -51 jag hade.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är så deprimerande. Frågan om nummerskylt fram på MC och därmed följande ägaransvar har stötts, blötts och utretts i ner än 10 år nu.
Varje gång kommer de olika konstellationerna av kunniga som är satta att verkligen penetrera konsekvenserna av den grundlagsändring som krävs fram till att det inte är någon bra ide att öppna burken med mask som är märkt "ägaransvar".
Det går helt emot svensk rättsuppfattning och -tradition samt ger oanade konsekvenser i rättsmaskineriet.
Avfärdat gång på gång, helt enkelt.

Likförbannat är det med typ två års mellanrum B-politiker uppe och vill profilera sig som "handlingskraftiga" genom att motionera om samma sak gång efter annan - inte sällan genom att återanvända samma gamla redan avslagna motion...


Sedan har vi fantasilösa tomtar på Tragikverket som inte lyckas styra upp ur de nednötta spåren, och nu senast - vår körkortslösa infrastrukturminister som rapar upp samma söndertuggade ickelösning: "nummerskylt fram"...

Jag var tvungen att gräva rätt på något jag skrev i ämnet för 5 år sedan, på ett annat forum.
Det är inget nytt för oss här inne - det mesta står redan här och var i tråden.
Se det mer som en sammanfattning, för länge sedan...


Idag har vi ett personligt ansvar för hur vi framför våra fordon. Är det någon som begår ett lagbrott, blir rapporterad och lagförd så faller ansvaret på den som verkligen gjort brottet. Det är kriminellt att begå trafikbrott, och kan i exceptionella fall ge fängelse. En annan påföljd för trafikbrott kan vara dagsböter där den som brutit mot lagen får en penningbot som ges hävstång gentemot dennes deklarerade inkomst. På så vis försöker rättsstaten skapa någon liten form av likhet inför lagen där det teoretiskt skall svida åtminstone lite lika i skinnet på fattig som för rik. Det är ett trubbigt vapen - men det pekar på rättstatens ambitioner och intentioner. Något som är verkligt viktigt i kalibreringen av varje medborgares egna moraliska kompass.

Men, framförallt! I verktygslådan hos rättsvårdande myndigheter finns det vassaste verktyget av alla: möjligheten till körkortsingripande! Beroende på brottets art har rättstaten möjlighet att återkalla ditt körkort och därmed rätten att framföra motorfordon på kortare eller längre tid. 1 månad är den kortaste spärrtiden, och den ser man sällan utdömd, medan 3 och 6 månaders förbud att framföra motorfordon är mer vanligt. Den längsta spärrtid som i realiteten kan utdömas är 36 månader - längre tid för körkortsingripande innebär att föraren måste ansöka om nytt körkortstillstånd efter avslutad spärrtid och ta nytt körkort - alla behörigheter man tidigare haft är i praktiken "indragna". (Skriver ur minnet, och Trafikjuristen tror jag inte uppdaterar sin sida längre så den som eventuellt sitter på färskare uppgifter får gärna komplettera.)
Dessutom finns ett särskilt raster inbyggt för färska motorförare - i och med den "prövotid" på två år som en nybliven fordonsförare har på sitt körkort återremitteras denne tillbaka till "Gå" efter ett eventuellt körkortsingripande. Denne blir efter att ha "blivit av med lappen" verkligen av med lappen på allvar och tvingas söka nytt körkortstillstånd och köra upp på nytt, oavsett körkortsingripandets längd.

Jag vågar påstå att risken att "bli av med körkortet" är det som framförallt får en genomsnittlig fordonsförare att hålla sin körning inom någon slags ramar, i vart fall när det gäller hastighet.

När man belastar den ena vågskålen med risken för kortare eller längre körkortsingripande och prövar valfri annan verklig eller påstådd effekt av att "köra fort" så väger ändå rädslan för körkortsingripande tyngst:

Höjd bränsleförbrukning
Buller för kringboende
Miljöpåverkan
Fortkörningsböter
Risk att ha ihjäl någon
...man känner
Eller rent av sig själv...?

Sorry - tunga argument för en rationell hjärna, men dom faller platt till marken i jämförelse med risken "att bli av med kortet".
I verkligheten, bland dom fordonsförare som trafikerar våra vägar - i den verklighet som våra politiker tyvärr fjärmat sig från, eller i värsta fall aldrig ens någonsin haft kontakt med!
Att riksdagsledamöter i avsevärt mycket större utsträckning än riktiga människor faktiskt saknar körkort och bussas runt som kollin minskar deras trovärdighet och legitimitet dramatiskt i just trafikfrågor, konstigt vore väl annars? "Utanförskap" i sin prydno...

Att åtskilliga fortkörande bilister låter 100 km/h bli taket på 70-vägar och 120km/h på 90-vägar har inget att göra med att dom inte tror sig kunna köra fortare än så - det är den vedertagna gränsen för omedelbart körkortsingripande på plats som lägger locket på för Svenssons hastighetsöverträdelser!


Det som en del insiktslösa politiker vill är att riva upp denna väl fungerande delen av rättsamhället där rättsvårdande myndigheter har en palett med åtgärder och maktmedel att rikta mot den som inte följer lagarna, med "körkortsingripande" som det ultimata vapnet - ett allerstädes närvarande damoklessvärd, redo att fullständigt vända upp och ner på vardagen hos den som tar i lite för mycket.

Dom vill ersätta alla dessa möjligheter med - ett inbetalningskort...?

Det är så jävla patetiskt och insiktslöst att jag... ...tycker det är värt tiden att sitt här och skriva ner allt detta!

För att vi skall kunna åstadkomma det dom vill måste vi gå från "föraransvar" till "ägaransvar" och alltför många verkar ha svårt att förstå vidden av denna 'lilla' förändring.

Men i verkligheten är det ett gigantiskt paradigmskifte; du måste avkriminalisera hastighetsöverträdelse!
Läs igen: "Avkriminalisera" Det är är idag kriminellt att köra för fort.
Varför är dom så angelägna att sänka straffvärdet på fortkörning?

Varför vill ni ändra "ordningsbot" till "kontrollavgift"?
För, det är där vi hamnar! Fortkörning mot ATK-stolpar reduceras till en sketen kontrollavgift man betalar månader i efterhand.

"Körkortsingripanden" blir en saga blott, och "30+" som informell vattendelare är bara att glömma - med detta receptet Iär det fritt fram att blåsa precis så mycket man känner för. 200 knyck på en schuttiväg ger dig ett inbetalningskort på samma sätt som en simpel felparkering.

Visst, lite dyrare kanske - men det kan det vara värt: om du är på väg till ett viktigt möte, skall sluta en viktig deal som kommer att ge firman massa stålar, känner att du behöver köra av dig lite aggressioner eller bara anser att du har råd och lust.

Politiker med dimmiga begrepp och oförmåga att se konsekvenser av sina infall yrar om "likhet inför lagen" när dom vill motivera ägaransvar - utan att förstå att resultatet av det blir precis det motsatta!

Plötsligt blir hastigheten på våra vägar en pengafråga mer än något annat. Man väljer hastighet fritt efter plånbok!
Personligen kan jag tänka mig att sätta av så där 24.000 spänn om året på att få köra efter eget huvud! Jag tycker att det för min egen körning skulle vara en kalasidé med "ägaransvar" - undrar om man kan upprätta ett autogiro med nissarna i Kiruna...?

Ändå kämpar jag emot det! Jag tror inte att ägaransvar är en speciellt bra grej för trafikmiljön och för trafiksäkerheten...

Finns det ens någon som gör det? Om man får tänka efter lite...?


Hojåkare får alltid bära den yttersta konsekvensen i umgänget med bil-ister. Oavsett vems "felet" är - och nu pratar vi inte "körkortsingripande" längre...
I en tid där individens ansvar blurras bort på en rad olika sätt vill vi istället se mycket, mycket mer av "föraransvar" - på olika plan i trafiken - inte ett diffust "ägaransvar" som ytterligare isolerar den som bryter mot lagarna från konsekvenserna av sin överträdelse.


För fem år sedan, alltså.
Vad har hänt sedan dess?
Trafikverket fortsätter sätta upp dödsräcken som om det inte fanns någon morgondag, fyllskallar fortsätter riskera egna och andras liv på stulna hojar, och Strategigruppen för ökad säkerhet på motorcykel vägrar inse att körkortsbehörighet och -utbildning skulle ha något med trafiksäkerhet att göra.

Vilken fars!
"Nummerskylt fram" är det upprepade, upprapade färdigtuggade svaret på en fråga som har helt andra svar.

Snacka om noll vision.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
...
För utan ägaransvar för motorcykeln så är ju regskylt fram inte nått värt.
...
Med ägaransvar på fordon behövs ingen regskylt fram. Då kan man göra som i England och låta kameran fota bakifrån.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som redan påpekats i många inlägg, tex #58, så fodras ägaransvar för att fartkameror ska kunna användas för att "sätta dit" MC som överskrider hastighetsgränsen. Och det, ägaransvar, är något man absolut inte vill ha i Sverige.
P.g.a. konsekvenserna för offentlig verksamhet. Jag råkade se uppdrag granskning häromdagen.
Gav en skrämmande inblick i offentlig verksamhet i Sverige. Tex att uppger du att du är under 15 år, t.ex. 13 år eller 14 år så får polisen inte ta fingeravtryck eller DNA prov utan ska bara överlämna dig till socialtjänsten. Till slut gjorde polisen dock detta i några fall och då visade det sig att våldtäktsbarnen fanns hos polisen i Tyskland. Som 17-åringar under annat namn. Och till slut hos Interpol också i Marocko. Och de var inga barn.
Fascinerande var att höra en representant för Migrationsverket förneka att man gjorde någon åldersbestämning av asylsökande. Trots man beställde hos kommunerna HVB hem för någon under 16 år. Utan menade att åldersbestämning det skulle kommunerna göra ! Och att kommunerna inte hade en susning om att de skulle åldersbestämma de 13 och 14 åringar som de fått Migrationsverket.
Någon som är förvånad?
Vad har detta med fartkontroll av MC att göra?
Jo det ger en inblick i svensk offentlig förvaltning 2016. Och resultatet som visas är totalt kaos.
Precis som den 511:e utredningen av MC-skylt fram.
http://www.svt.se/ug/domdes-for-barnvaldtakt-fick-ungdomsvard
http://www.svt.se/ug/kritiska-barnlakaren-vander-aldersbedomningar-okej
http://www.svt.se/ug/valdtaktsmannen-ljog-om-sin-alder
http://www.svt.se/ug/aklagare-struntade-i-aldersbedomning-valdtaktsman-gick-fri
Och räcker inte detta, kolla programmet om Sveriges 1-veckasförsvar. 1-veckasförsvaret finns inte.
Kan kanske finnas om 10 år. Av 24 artilleripjäser i 1-veckas försvaret tror högkvarteret i Stockholm att 4 finns på plats i Boden.
När SVT kollar finns det 3 artilleripjäser på plats.
http://www.svt.se/dokument-inifran/vad-hande-med-forsvaret
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top