Regskylt och reflex??

Macka'n

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
ingen för tillfället:(
Jo, jag undrar om det är nån som vet vad det är för regler som gäller för regskylt? Måste det vara en reflex över eller under? Finns det några lagliga skyltar eller är det "hemmagjorda" (lokala skyltföretag) som gäller?
Vill ni vara snälla och skicka bilder på era bakdelar :) så man kan få lite förslag! Tänkte sätta min i skärmen (längst in) Vad Tros?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Skylten måste vara tillverkad av vägverket och du måste ha en E märkt godkänd reflex samt godkänd skylltbelysning.

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Macka'n skrev:
2131951 Jo, jag undrar om det är nån som vet vad det är för regler som gäller för regskylt? Måste det vara en reflex över eller under? Finns det några lagliga skyltar eller är det "hemmagjorda" (lokala skyltföretag) som gäller?
Vill ni vara snälla och skicka bilder på era bakdelar :) så man kan få lite förslag! Tänkte sätta min i skärmen (längst in) Vad Tros?

Du måste ha den framför bakre hjulaxeln....

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Skylten kan inte sitta i hjulhuset om den ska godkännas vid besiktning - även om lagarna inte säger något explicit, så har polis och SBP riktlinjer för hur de vill ha det monterat. Belysning av skylten (som ska vara en äkta skylt) och en hel reflex (spruckna reflexer godkänns inte - jag fick nerslag på en sådan...) krävs.

Bäst är att göra monteringar som snabbt kan anpassas för besiktning och sedan fipplas tillbaka till "rätt" utseende :tummenupp

Macka'n

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
ingen för tillfället:(
OK! Men har vägverket små skyltar man kan beställa, för den stora är ju inte speciellt grann :)

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
Jag har ett litet bekymmer och det är att jag har ingen rödreflex bak på hojen, har letat på bla. jula, Clas Ohlson & även på sybutiker mm men utan lycka. Är det någon som vet vart man kan få tag på rödreflextape lr någon snygg reflex i stockholms området?
Tack på förhand
/Budde

Bifogat

• skylt.jpg
    skylt.jpg
    52.9 KB · Visningar: 433

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Budde skrev:
2177146 Jag har ett litet bekymmer och det är att jag har ingen rödreflex bak på hojen, har letat på bla. jula, Clas Ohlson & även på sybutiker mm men utan lycka. Är det någon som vet vart man kan få tag på rödreflextape lr någon snygg reflex i stockholms området?
Tack på förhand
/Budde

Kör utan.....är den inte e-godkänd så spelar det ingen roll.
vi var sju motarder som blev stoppade,(blåskontroll) ingen hade reflex eller "rätt" skylt/ skyltplacering...Ingen åtgärd från polisen

Budde

Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
Rasorblade skrev:
2177156 Kör utan.....är den inte e-godkänd så spelar det ingen roll.
vi var sju motarder som blev stoppade,(blåskontroll) ingen hade reflex eller "rätt" skylt/ skyltplacering...Ingen åtgärd från polisen

så pass..
vad säger vv vid besiktningen då? har fått för mig att dom är lite kinkiga.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Budde skrev:
2177167 så pass..
vad säger vv vid besiktningen då? har fått för mig att dom är lite kinkiga.

Jo då måste du ha en!!!!( e-märkt!)
Vet att det sitter en "liten" på äldre fireblade ca...3*8 cm....
Tror jag har en liggandes om den är ok i storlek

Tattered

Gucci,rosa piké, då blir det ligga av!!
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
Husaberg 501
Budde skrev:
2177146 Jag har ett litet bekymmer och det är att jag har ingen rödreflex bak på hojen, har letat på bla. jula, Clas Ohlson & även på sybutiker mm men utan lycka. Är det någon som vet vart man kan få tag på rödreflextape lr någon snygg reflex i stockholms området?
Tack på förhand
/Budde
WWF naturfond ju

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Budde skrev:
Tack på förhand
/Budde
Jag köpte ett par på Biltema, liten fyrkantig sak. Klippte ut en bit plast från ett russinpaket, dubbelhäftande tejp mot baksidan på nummerplåten å sen klistrade jag fast reflexen i plastbiten. Det satt redan dubbelhäftande på den iofs. Gick igenom besiktningen iaf :tummenupp Trots att det var en sporthoj :tungan

Budde

Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
Hoztic skrev:
2178391 Jag köpte ett par på Biltema, liten fyrkantig sak. Klippte ut en bit plast från ett russinpaket, dubbelhäftande tejp mot baksidan på nummerplåten å sen klistrade jag fast reflexen i plastbiten. Det satt redan dubbelhäftande på den iofs. Gick igenom besiktningen iaf :tummenupp Trots att det var en sporthoj :tungan

Tack för tipset. har du någon bild på hur det blev?

The Shadow

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
Ktm 640 SM -05
Rasorblade skrev:
2177156 Kör utan.....är den inte e-godkänd så spelar det ingen roll.

Fan blev stoppad för att jag hade skylten längst in i hjulhuset, 400 spänn blev det :mad: Det roliga är att dom missade att kolla om jag hade blinkers :confused: så det blev rätt mycket billigare än vad jag hade räknat med. :hihi

Budde

Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
Rasorblade skrev:
2177175 Jo då måste du ha en!!!!( e-märkt!)
Vet att det sitter en "liten" på äldre fireblade ca...3*8 cm....
Tror jag har en liggandes om den är ok i storlek

Det vore kanon, men jag tror dessvärre att den kanske blir aningen för stor. utrymmet mellan skylten och baklampan är inte mer än ca:2cm, tack iaf :tummenupp
Ska ta mig en liten tripp till biltema samt den lokala cykelhandlaren och kolla med dem om dom har nått som kanske passar.
/Budde

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Daytona 675
Nu blev jag fundersam...

Jag hittade en minimal röd reflex på Biltema som jag satte på regslylten. Jag har dock inte besiktat med denna ännu. Det står bara att man skall ha reflex bakåt i instruktionerna inför besiktningen.

Om ca en månad skall sambon besikta SP-1an. Vi får väl se då.

Bifogat

• skylten.JPG
    skylten.JPG
    85 KB · Visningar: 1,238
Last edited:

Elviz

Smurfen =)
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
XT660X -07
Du behöver bara en liten röd reflex som reflexerar ljuset, då bes. oftast lyser med ficklampa på reflexen. Jag köpte en rund reflex med bult på baksidan, på om det var Preem lr en cykelbutik. Gjorde en liten plåtbit med 1 hål uppe o ett nertill. Fäste blåtbiten på baksidan av regskylten i skruven som håller reg skylten, nedersta hållet stack precis ut under skylten, skruvade fast reflexen så att den klämde nedre kanten av reg skylten. Satt som berget! Godkänt vid 2 besiktningar. :yoparty

Så i princip kan du köpa vikken röd reflex som helst så länge den sitter fast, kan hända att bes. killarna gärna pillar lite på "osäkra" monteringar, och reflekterar som en reflex skall. Självklart baktill o synligt ska den sitta oxå.

Du kan alltid försöka med att beställa en mini skylt från VV, men dom brukar vara grymt kräsna på att ge dig en mindre skylt. Du måste bevisa att org. mc skylt är för stor för den lagliga platsen. Kräver ombyggnad av bakdelen.
Annars så beställer du en olaglig skylt som du måste byta inför varje besiktning.

Lycka till! :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...