Regskylt vad som verkligen gäller?

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
Tjo gjorde lite sökningar om regskylt men hitta bara massa gamla trådar vilket där direktiven säkert inte gäller länge, kommer nya o sånt. undrar nu vad som verkligen gäller.

reflex, lampa, framför eller bakom bakre hjulaxeln, vinklar man måste kunna se den ifrån, vinklar på själva regskylten. får man ha den uppochner.

ja allt i stort sett.

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Z750 09
När jag byggde om reg skyltshållaren på min gammla hoj så stannade jag en Polis på en Bensinmack när jag tankade och frågade vad som gällde ur deras synpunkt.

Då sa han bara:
**Du skall ha en Röd Reflex bakåt , tydliga blinkers samt att Regg skylten skall gå att läsa tydligt ifrån en bil bakom dej samt att Reggskylten skall vara upplyst. sen om den sitter långt ner över däcket eller uppe vid baklampan bryr jag mej inte om bara den går att läsa tydligt .

Så sa han till mej :) En Trevlig konstapel :) Finns väl dock delade meningar som vanligt . men de han sa låter ju lågiskt :)

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
ska gå att läsa tydligt, miniskylt räknas som urkundsförfalskning tex oftast åker man väl inte dit på det direkt.

creare

Guest
Du får ej modifiera regskylten på något sätt och reflex som inte får sitta på skylten. Belysningen för regskylten ska enligt lag vara inkopplad i elsystemet men vet ej om poliser kollar på hur den är kopplad och besiktningen vill bara att det lyser.
Har själv gjort en egen skylthållare men hojen är på service. Kanske får tillbaka den i slutet av veckan så då kan jag ta bild och lägga upp ifall du vill. :)

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Du får ej modifiera regskylten på något sätt och reflex som inte får sitta på skylten. Belysningen för regskylten ska enligt lag vara inkopplad i elsystemet men vet ej om poliser kollar på hur den är kopplad och besiktningen vill bara att det lyser.
Har själv gjort en egen skylthållare men hojen är på service. Kanske får tillbaka den i slutet av veckan så då kan jag ta bild och lägga upp ifall du vill. :)

Detta utöver inlägg ovanför.
Hm, brollan hade inte loggat ut så det blev på hans användare... :rolleyes:

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
KTM 500 SMR
Antingen låter du den sitta där den sitter original lr slänger du skiten i sjön, stannar när du blir stannad å tar dina böter lr sparar ett par kronor å vrider fullt:tummenupp

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Ut över det som står ovan har jag för mig att bilprovningen regler säger att nummerskylten inte får sitta framför bakaxeln, dvs. ej i skärmen framför bakhjulet.....

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hej å hå

(paragraferna till vad fiffe skrev här ovan)

Skyltlykta

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).

Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

90 § Skyltlykta

1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får kombineras med bakre positionslykta,
3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.

91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

--------------

Montering av bakre registreringsskylt

Direktiv 93/94/EEG.

2. PLATS FÖR MONTERING

2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten ska vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att
2.1.1 skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.

3. LUTNING

3.1 Den bakre registreringsskylten
3.1.1 ska sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,
3.1.2 får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,
3.1.3 får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

4. HÖGSTA HÖJD

4.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten får vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är
olastat.
L 198/22 SV Europeiska unionens officiella tidning 30.7.2009
( 1 ) I fråga om mopeder gäller detta alla typer av registreringsskylt och/eller identifieringsskylt.
( 2 ) EGT L 76, 6.4.1970, s. 25.

5. MINSTA HÖJD

5.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten får vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre
än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.

6. GEOMETRISK SYNBARHET

6.1 Monteringsplatsen ska vara synbar inom hela det utrymme som begränsas av två tvåplansvinklar: den ena med en
horisontell kant som bestäms av de två plan som går genom de övre och lägre horisontella kanterna på monteringsplatsen
på plåten vars vinklar i förhållande till horisontalen visas i figur 1; den andra med en märkbar
vertikal kant som bestäms av två plan som går genom vardera sidan på plåten vars vinklar i förhållande till
fordonets längsgående mittplan visas i figur 2.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:198:0020:0027:SV:PDF

Bifogat

• figur.JPG
    figur.JPG
    89.9 KB · Visningar: 686

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt

har då besiktat två gånger med reflex på skylten och det var helt ok och sheriffen har stoppat mig flertalet gånger utan att påpekat nått om det. Så tveksam om det du säger med reflexen stämmer och om det stämmer så verkar det inte va så hårda på det i så fall. Min sitter där gamla skattemärket satt förut

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
har då besiktat två gånger med reflex på skylten och det var helt ok och sheriffen har stoppat mig flertalet gånger utan att påpekat nått om det. Så tveksam om det du säger med reflexen stämmer och om det stämmer så verkar det inte va så hårda på det i så fall. Min sitter där gamla skattemärket satt förut

Precis som du säger men enligt boken så får man inte :( Förhoppningsvis så kommer de ändra så man får ha reflexen där. Var det inte SMC har föreslagit eller snickrar ihop ett förslag om att det ska vara laglit?
Hoppas det blir lagligt för då kan jag flytta upp min reflex :yoparty

Ozzi

Guest
Det är nog så att bilprovningen inte bryr sig och polisen är mäniskor dom med o skiter oftast i att paragrafrida, bara den finns där bak.:)

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Hojlös
När jag var och besiktade min Gixxer för två veckor sen hade jag glömt att montera dit reflex bak. Då sa besiktningsmannen åt mig att åka på Biltema och köpa en reflex och klistra fast den på platsen för skattemärket, eftersom skattemärket inte finns längre tyckte han att jag skulle fästa den där...

Självklart lovade jag han att åka dit direkt efter besiktning och göra det, vad jag sen gjorde är en annan sak... :D

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Känns väl lite som att skyltens placering och utseende är den minsta anledningen till böter som man har att oroa sig för när man är ute och kör hoj.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!