Regskylten i hjulhuset

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Funderar på att flytta regskylten till hjulhuset istället för på bakskärmen, men tänkte ändå ha det lite åt det lagliga hållet, dvs jag vill ändå ha skyltbelysning.

Jag har för mig att jag sett skruvar som samtidigt är lampor...stämmer det ?

Annars, hur har ni löst det.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
real skrev:
Funderar på att flytta regskylten till hjulhuset istället för på bakskärmen, men tänkte ändå ha det lite åt det lagliga hållet, dvs jag vill ändå ha skyltbelysning.

Jag har för mig att jag sett skruvar som samtidigt är lampor...stämmer det ?

Annars, hur har ni löst det.

Tror du åker dit även om du har ett extraljus som lyser på skylten. Men det kanske är bäst att någon som åkt dit för det svarar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag har monterat skylten enligt bilden nedan och ska så småningom montera en skyltbelysning från biltema som kostar 15:- eller vad det var. De har tre olika modeller tror jag. Den är inte toksnygg men å andra sidan så syns det rätt dåligt inne i huset. Skylten är av plast och är 9*12cm.
Jag räknar med att inte bli stoppad pga skylten. Tar de mig är det nog för nåt annat :D

Bifogat

• skylt_i_huset.jpg
    skylt_i_huset.jpg
    42.3 KB · Visningar: 1,557

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Supermoto skrev:
Jag har monterat skylten enligt bilden nedan och ska så småningom montera en skyltbelysning från biltema som kostar 15:- eller vad det var. De har tre olika modeller tror jag. Den är inte toksnygg men å andra sidan så syns det rätt dåligt inne i huset. Skylten är av plast och är 9*12cm.
Jag räknar med att inte bli stoppad pga skylten. Tar de mig är det nog för nåt annat :D

Om dom tar dej ja :)
Kanske inte "om" utan "när"

Svårt att inte busa med den där.
Är det en riktigt VV skylt?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ser rätt ut med reflexmaterial osv iaf. Den är beställd av en reklamfirma som pysslar mkt med dekaler till motorsport osv.
Ska klistra dit skatteugglan snart. Och om ytterliggare några "snart" ska skyltbelysningen dit. Hoppas att mitt diodlyse (under tillverkning) kommer på plats snart oxå... Sen är den i princip helt laglig (nästan iaf).

Kanske snarast är "om" :D

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hur är det med lagligheten förresten :confused:

Någon som VET hur skylten måste sitta. Har hört att den skall vara väl synlig bakifrån, och det är den ju onekligen även i hjulhuset om man nu förusätter att vi har skyltbelysning också...

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Det är en definitionsfråga.

En nära vän till mig var i rätten ang detta och vann över polisen.
Enligt lagen står det att skylten skall sitta baktill på motorcykeln och den ska vara väl synlig.

Eftersom det finns tre regioner på hojjen (bak, mitten, fram) så sitter juh skylten baktill om den sitter i hjulhuset.
Om den är väl synlig beror på hur man monterar den och vilken hoj vi talar om.

Räkna med att polisen stannar dig och vill bötfälla eftersom enligt dom är den monterad "smitar-style", men då får man neka och infinna sig i rätten, där man helt enkelt får förklara sig och tolka lagen samt hoppas att dom förstår.

Vill du slippa strul så montera skylten vanligt.

/KetogaN

Edit: Dock gällde det en sporthoj när han var i rätten.

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...och på en motard syns den faktiskt, tycker jag i allafall, lika bra bakifrån på originalplats eller i hjulhuset :tummenupp

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Fråga....

Vilka regler/bestämmelser gäller för regskylten???

Har sett vissa motarder som har regskylten sittandes på bakskärmen, snett vinklat uppåt... så att skylten knappt syns...

Och då fler talet sporthojar, som har en mindre eller har den sittandes under cutsen eller i hjulhuset, men ändå på ett ställe där den syns...

Har för mig att skylten ska kunnas ses bra fån 20 meter bakom hojen???

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
läsningen

hehe menade LÖSNINGEN!!!! :notme

czech_racing

Reset
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2019 Z900RS Cafe
MrGooFy skrev:
Som jag har förstått det så får den inte sitta framför bakaxeln.

Det där stämmer ej. Se på vissa bärgningsbilar som har det uppe på hytten.
När jag monterade i hjulhuset på min förra motard så ringde jag till polisen, V V och bilprovningen för att reda ut allt. Alla hade lite olika teorier men när jag ringde till V V (OT:en trevlig kille* som jag körde både upp för bil och Mc för, världen är liten..) så avfärdade alla rykten som 20m, bakom bakaxeln, etc. I "lagen" så skall 3 kriterier uppfyllas:

-Monterad baktill (Def.fråga)
-Belyst
-Väl synlig (Def.fråga)

Själv tycker man den alltid är väl synlig :rolleyes: Jag klarade mig för min var ju "väl synlig" :D

*Mannen heter Bröms i efternamn men kallades Broms pga av att han hade kört på en av eleverna bakifrån vid uppkörning ...

Bifogat

• back right.jpg
    back right.jpg
    85.4 KB · Visningar: 1,232

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjeckens tolkning kommer jag utgå ifrån!
Tack för det :tummenupp

Tyvärr är ju inte min skylt särskilt laglig eftersom den är mkt mindre och av plast. Men den är reflekterande iaf. Verkar onödigt tycker jag att pröjsa 400:- eller vad det är för bultarna när helt ok belysning (E-märkt) kostar 29:- på biltema. Diodlyset jag mekar på kommer sitta under E-märkt glas det oxå så det kommer de inte kunna störa sig på heller.

Slutsats: Det jag kommer kunna åka på är blinkers och felaktig skylt (fast korrekt placerad).

Återkommer i frågan (med bilder såklart) när jag kommit lite längre. Måste ju partaja och så nu under sossarnas största högtid.

PS Just det Noice.... ska skärpa mig. Lovar, NOT :D

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Syns mina inlägg? eller läser folk inte inlägg ??

Jag skrev precis vad du skrev czech, 7 inlägg tidigare (det enda jag inte skrev in var att den ska vara belyst).

nåja.. det är inte kritik mot dig czech.. :)

/KetogaN - Önskar att folk läste alla inlägg i en tråd innan dom klickar på reply -

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KetogaN skrev:
Syns mina inlägg? eller läser folk inte inlägg ??

Jag skrev precis vad du skrev czech, 7 inlägg tidigare (det enda jag inte skrev in var att den ska vara belyst).

nåja.. det är inte kritik mot dig czech.. :)

/KetogaN - Önskar att folk läste alla inlägg i en tråd innan dom klickar på reply -
:notme :gråta
Kan väl lägga till då att jag tänker gå på tjeckens OCH togans definition om togan lovar att tycka att den ska vara belyst (med E-märkt belysning såklart) oxå ;)

SuperMario :whip Som har svårt att komma ihåg alla inlägg längre upp. Lättast att svara på det senaste...

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Jag vill minnas att stänkskärmen måste vara minst [fyll i rätt nummer här] centimeter från centrum av bakhjulet vilket omöjligör placering av regplåt i hjulhuset. Finns inte den lagen kvar eller minns jag bara fel?

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Linuxs skrev:
Jag vill minnas att stänkskärmen måste vara minst [fyll i rätt nummer här] centimeter från centrum av bakhjulet vilket omöjligör placering av regplåt i hjulhuset. Finns inte den lagen kvar eller minns jag bara fel?

Den lagen e väl borttagen ....

czech_racing

Reset
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2019 Z900RS Cafe
Linuxs skrev:

Hmm man behöver väl inte ha stänkskärm längre..?

Togan: Det är lugnt.. ville bara czecherwissra lite :)

Mvh
P.T

Edit: Kiko var snabbare..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...