Regskylten i hjulhuset

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Krattan skrev:
Hahahaha, frågar dom fortfarande om mej? Jag har ju inte åkt Husa i Gävle sen Juli!? Blev ju inte lika kul med körkort! Men men, nu kommer jag snart! :hej

//Anders

Hahaha, jag såg en kille en gång....... som hade snutjag men stannad för röttändå.......sedan kom snuten ikapp lagomt tills det blev grönt..... var bestämt uppe vid bilprovningen.......

Sicken lirare.......... :rock :rock

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX10R
Muuhahahahahahahaha! Då hade jag riktigt kul, j-vla va arg dom var! Tur man åker kvalitets mässigt (Husaberg) så inte hojen hittar på nå dumt såna gånger!

//Anders

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
vad låg böterna på om man har regskylten felaktigt? :confused:

tänker fan inte behålla den på stänkskärmen. ser ju ut som en stor moppe då :1pajas

nån som vet vad bak belysningen mellan blinkersarna är till för(används ej när man köper den)?
den verkar inte vara inkopplad, tänkte flytta över så att bromljus/bakljus ligger där istället för på bakskärmen

Last edited:

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
DwD skrev:

nån som vet vad bak belysningen mellan blinkersarna är till för(används ej när man köper den)?
den verkar inte vara inkopplad, tänkte flytta över så att bromljus/bakljus ligger där istället för på bakskärmen

Den är till för ett diodljus du får göra själv men det finns nog oxå originaldelar för de marknader där XR650 inte är L-reggade...

...och här hade jag tänkt lägga in ett kopplingsschema om jag hade begripit hur man gör, har en bild i min dator men fattar inte hur jag ska "attacha" den.

/Hising- den analoge losern i den digitala världen

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nurse Ratched skrev:
...och här hade jag tänkt lägga in ett kopplingsschema om jag hade begripit hur man gör, har en bild i min dator men fattar inte hur jag ska "attacha" den.

Men jösses! Det är ju bara att klicka på Browse-knappen under delen "Attach file"... Det är tur att du inte har planer på att jobba som IT-proffs - du skulle bara lyckas få jobb i någon helpdesk :D

Håjaja, till Gävle ska man alltså inte åka motard i sommar om man vill ha kvar pengarna i plånboken - surt. Att de har blivit så neggo där då ? Vad kan det bero på ?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
TomK: var inte elak nu, :öl

när du svarar på medelandet så finns det en "Attach file:"
just ovanför "Submit Reply" , klicka på "Browse.." och sök reda på filen som du har på datorn och klicka "open" då skall det fungera :tummenupp

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
TomK skrev:
Men jösses! Det är ju bara att klicka på Browse-knappen under delen "Attach file"... Det är tur att du inte har planer på att jobba som IT-proffs - du skulle bara lyckas få jobb i någon helpdesk :D

Oj vad jag tar åt mig ;) Tar inte en datanörd på allvar. vissa lekte med datorer medan andra klippte sig och skaffade ett jobb under uppväxten. Dock; du tjänar ju en och annan slant på att leka med datorer medan jag får magsår för samma pengar så man undrar ju vem som valde rätt. Jag ser den där attachgrejen nu men jag är ju värdelös på att leta, ger upp efter fem sekunder ;)

Hising

Bifogat

• led%20light%20diagram.gif
    led%20light%20diagram.gif
    3.5 KB · Visningar: 211

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
TomK skrev:

Håjaja, till Gävle ska man alltså inte åka motard i sommar om man vill ha kvar pengarna i plånboken - surt. Att de har blivit så neggo där då ? Vad kan det bero på ?

De är bara lite kelsjuka....... jag har inte åkt istan på.........öh......... 3-4 veckor tror jag........hehe Har ju bara nött på banor.........

Gatåka är för wannabes......... (nu kastar jag sten i glashus igen)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tom Byron skrev:
De är bara lite kelsjuka....... jag har inte åkt istan på.........öh......... 3-4 veckor tror jag........hehe Har ju bara nött på banor.........

Gatåka är för wannabes......... (nu kastar jag sten i glashus igen)

Men det är nere på stan alla babes finns! (var sjutton är den där tutt-smileyn ?) Har du inte tänkt på det Heda ? :p

*DIABLO*

Guest
jag har min reg skylt så den knappt syns, o igår så åkte snutbilen bakom mig i ca: 5 km o jag trodde dem skulle stanna mig närsom helst men dem brydde sig inte :slicka, jag tror att har polisen en dålig dag så ger dem nog böter till alla som inte har orginal, men oandra sidan alla har ju nästan så så dem kanske inte orkar bry sig alltid

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 990 Adventure
Förstår inte hur man kan få böter för att regskylten är placerad i hjulhuset om den verkligen syns och har belysning enligt reglementet. Har försökt hitta lagtexter men de finns inte som ni säger utan det är direktiv som ska tolkas av VV. Ska nu försöka få tag på några olika personer på VV för att få ett svar på papper som man kan visa upp ifall det nu blir ett positivt svar. :)

"en som inte får/vill åka fast"

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
jontte skrev:
Förstår inte hur man kan få böter för att regskylten är placerad i hjulhuset om den verkligen syns och har belysning enligt reglementet. Har försökt hitta lagtexter men de finns inte som ni säger utan det är direktiv som ska tolkas av VV. Ska nu försöka få tag på några olika personer på VV för att få ett svar på papper som man kan visa upp ifall det nu blir ett positivt svar. :)

"en som inte får/vill åka fast"

Vad du tycker är "väl synligt" och polisen tycker kan variera en hel del. Jag tyckte att jag hade min skylt "väl synig" på stänkskärmen men det tyckte inte polisen. Eftersom herr konstapeln har sista ordet så är det rätt meningslöst att ta en diskussion. Och att få saken utredd i domstol känns lite overkill. :)

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 990 Adventure
Det beror ju på. Man måste ju vara rätt säker på sin sak innan man drar det vidare. Bild bevis mm. lär du ha ifall du ska dra det vidare.

Jag menar att det ska inte bero på polisens dagliga humör ifall det är ok eller inte. Hatar när det ska vara subjektiv bedömning på de sättet.

Och får jag ett svar från VV som ger tydliga råd och jag skulle åka dit så har du en här som kommer att dra det vidare!

Jag gör detta för att jag är klar blåvit om ett år och vill inte åka fast, men är ändock en sugen motard åkare :)

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 990 Adventure
Då har jag fått lite svar...men de är ju inte sams dom olika myndigheterna.
Klipper in mina diskussioner här.

vägverket säger så här.
Hej!

Har surffat runt och letat på eran hemsida ang. regler om
hur registreringsskylten på motorcykeln ska sitta.
Det enda jag hittade var denna text som inte säger speciellt
mycket.
Finns det möjligen någon som kan ge mer exact information så man vet
vad som gäller ?

Hej!

Enligt Förordningen om värtrafikregistret (FVTR) kapitel 7, 7§
står det:
En registreringsskylt skall placeras baktill på en motorcykel, en
moped klass I och ett släpfordon.

Se bifogad länk:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.HTM

Med vänlig hälsning
Lena Nilsson

Hej!

Ok, då är det OK att placera registreringsskylten i hjulhuset på en
motorcykel bara den är väl synlig bakifrån och har belysning enligt
reglementet ?

Hej!

Ja, det är okej om den är väl synlig baktill.

Med vänlig hälsning
Lena Nilsson

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare
frågor.
Ändringar i texten försvårar för oss att besvara e-posten på ett korrekt
sätt.

Hej!

Ok, kan man få något intyg från er att det är ok, eller någon typ av
besiktning som utförts av er som visar att den är godkänd ?

Hej !
Det står i förordningen om vägtrafikregistret ( FVTR) kap 7, 7§ att
skylten ska vara väl synlig baktill och det ska Polisen veta så du ska
inte behöva något speciellt intyg för det.

Med vänlig hälsning

Åsa Löfbom

Bra så länge :)

Polisens reaktion på vägverkets svar. :(

Du har tydligen frågat runt huruvida en registreringsskylt på MC får sitta placerad inne i hjulhuset.

Som du redan vet, enligt din tidigare konversation med andra, så skall enligt 7 Kap, 7 § i förordningen om Vägtrafikregister, registreringsskylt placeras baktill på motorcykel.
Det innebär att den skall placeras baktill på fordonet och inte inne i hjulhuset då detta inte är baktill på fordonet.
Som du också vet sedan tidigare så skall, enligt 8 § i samma kapitel och förordning, registreringsskylt/skyltarna ”vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas”.

En registreringsskylt placerad inne i hjulhuset är inte väl synlig och lätt att avläsa då fordonet brukas i trafik.
En motorcykel som påträffas i trafik kommer vid flygande inspektion ofelbart att få anmärkning ”registreringsskylt, svåravläst”.

Har du fler funderingar i ämnet får du gärna ringa nedanstående tfn-nummer.

Falun som ovan

Vänliga hälsningar.

Bert Hag / Inspektör
023-46224

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
ähh kör på bara, du frågar väl inte tjejens mamma om du får ta hennes dotter i prutten? :lol

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Kawasaki ZX9R Yamaha YZ400F SM (såld)
Så här har jag min skyllt placerad, upplyst o fint =) men tyvärr så smäller lampan lite hela tiden :kulspruta
och man kan ju egentligen inte klaga på att den inte är väl synlig, att den sen inte är laglig är en annan sak :yoparty

Bifogat

• IMGP0269-web.jpg
    IMGP0269-web.jpg
    32.3 KB · Visningar: 151
Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Låter trevligt det där med regplåt i hjulhuset, det får det bli idag! :tummenupp ... och vore ännumera trevligt med diodlampa som baklyse... Var finns det färdiga diodlampor så man inte behöver löda ihop en själv...? :va

/Göran

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Göran_Gullbro skrev:
Låter trevligt det där med regplåt i hjulhuset, det får det bli idag! :tummenupp ... och vore ännumera trevligt med diodlampa som baklyse... Var finns det färdiga diodlampor så man inte behöver löda ihop en själv...? :va

/Göran

Mekonomen
ca pris 130kr

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Göran_Gullbro skrev:

/Göran

Passa på och fixa en diod som lyser starkt med kort våglängd , (behöver inte vara synligt) om nån tar bilder kan skylten bli överexponerad :D kolla själv med kamera och video.....

edit:överexponerad ,på Filmen, bandet osv.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha