Regskyltsbelysning vid besiktning

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Tja,

Vet inte om jag är blind eller inte men jag hittar inget info om vilka krav det finns på regskyltbelysning på en mc. Jag vet att det bör finnas på en hoj men frågan är vad exakt är det som gäller? För jag har nämligen en Suzuki SV1000N där bakstänkan är borta och regskylten sitter precis under baklyset som lyser upp hela skylten, dock i rött såklart och inte vitt. Funkar detta eller måste jag styra upp någon vit belysning? Vore ju jävligt skönt att slippa.

62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.

81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används.

Släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två stopplyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

73 § Motorcykel utan sidvagn skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.

Motorcykel med sidvagn skall baktill ha två eller tre positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt. På sidvagnen får endast en positionslykta monteras.

Släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr02...m#_Toc38949569

Klippt från en tidiager tråd som behndlar frågan.

Mvh
Andreas

På vissa hojar används baklampan som skyltbelysning, men då har lampan vitt glas undertill så att det lyser vitt på skylten. Går det att bygga om på din tro?

På vissa hojar används baklampan som skyltbelysning, men då har lampan vitt glas undertill så att det lyser vitt på skylten. Går det att bygga om på din tro?

hmm kan bli svårt, om du kollar på någon bild hur baklyktan ser ut så är det två separata lyktor som iofs är en större lykta bakom kåpan så det kan bli svårt.

men happ, låter som att jag får börja meka med hojen då. någon som kan tipsa om liten enkel belysning att montera på?

EDIT: lägger till en bild på ungefär hur det ser ut...
fender_eliminator_05.jpg

Last edited:
Bara å köpa nå krafs på mcvaruhuset för 200spänn som du kopplar in och riktar MOT skylten, det får absolut inte lysa bakåt då ljuset kan blända bakomvarande. Jag fick ombesiktning på min, bara åka hem på med ny självhäftande tejp och rikta lampan lite sen tillbaka och besikta om.
Inga större krav än vitt ljus PÅ skylten.

• Gilla
Reaktioner: Pat
  • Gilla
Reaktioner: Pat
förresten, om man monterar på skyltbelysning med diod, måste man ha sånt motstånd då? även om det inte ska blinka?

förresten, om man monterar på skyltbelysning med diod, måste man ha sånt motstånd då? även om det inte ska blinka?

Du behöver inget effektmotstånd paralellt som med blinkers, det har man för att lura blinkrelät att det sitter en glödlampa där, då de ofta blinkar fort som en felindiukering att en lampa är trasig.

Däremot måste alla lys-dioder ha förkopplingsmotstånd för att få rätt ström, men handlar du saker ur MC-tillbehörs hyllan är det till 99.9% inbyggt i lampan redan och inget man behöver tänka på.

Står det att det är för 12V så är det redan motstånd inbyggt anpassat för 12V system, handlar du lösa lys-dioder ur elektronikaffären blir det annorlunda

Last edited:
Köpte en diod list från bikersneed.se (finns även på ebay) och hade på min vid besiktning och dom tyckte den var kanon.
Behövdes inga motstånd eller liknande.
7359.jpg

Håller med, släng dit något vitt ljus krafs. Glöm heller inte röd reflex som ska finnas. Räcker med klistermärke

hmm kan bli svårt, om du kollar på någon bild hur baklyktan ser ut så är det två separata lyktor som iofs är en större lykta bakom kåpan så det kan bli svårt.

Jag hade en SV1000N med liknade skylt-placering.
Behövde inte någon speciell belysning, men reflex är ett måste.
Men det kanske var besiktningsmanen som hade en bra dag bara.

Håller med, släng dit något vitt ljus krafs. Glöm heller inte röd reflex som ska finnas. Räcker med klistermärke

reflex har jag på regskylten istället för skattemärket.

Jag hade en SV1000N med liknade skylt-placering.
Behövde inte någon speciell belysning, men reflex är ett måste.
Men det kanske var besiktningsmanen som hade en bra dag bara.

inte? hmm aja jag vill inte riskera behöva göra ett återbesök.

förresten, hur viktigt är det med parkeringsljuset fram vid besiktning? kollar dem det? har inget minne att de gjort det tidigare. min sitter inte i, går nog att lösa lite halvenkelt dock.

Du behöver inget effektmotstånd paralellt som med blinkers, det har man för att lura blinkrelät att det sitter en glödlampa där, då de ofta blinkar fort som en felindiukering att en lampa är trasig.

Däremot måste alla dioder ha förkopplingsmotstånd för att få rätt ström, men handlar du saker ur MC-tillbehörs hyllan är det till 99.9% inbyggt i lampan redan och inget man behöver tänka på.

Står det att det är för 12V så är det redan motstånd inbyggt anpassat för 12V system, handlar du lösa dioder ur elektronikaffären blir det annorlunda

jag tänker en sån här, verkar enkel och billig nog men om det sitter något förkopplingsmotstånd i vettifan? står inte mkt.

http://www.mcweb.se/pub_images/original/0111407772_3104.jpg

Last edited:
reflex har jag på regskylten istället för skattemärket.

Det är inte lagligt att ha reflexen monterad på reg.skylten i stället för skattekvittot.
Om besiktningen bryr sig om det vet jag inte men olagligt är det(än så länge).

Lagstadgat i Förordning (2001:650) om vägtrafikregister
7 kap 8§

(Träder i kraft 2010-01-01 00:00:00)
8 § På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Det är inte lagligt att ha reflexen monterad på reg.skylten i stället för skattekvittot.
Om besiktningen bryr sig om det vet jag inte men olagligt är det(än så länge).

Det är nog personberoende... När jag besiktigade Hyndan så bad besiktningsmannen mig gå över gatan och köpa en självhäftande reflex medan han hämtade hjämen... Jag klistrade fast den på skylten, han garvade bara och anmärket på att den förmodligen inte skulle sitta kvar så länge men han tog inte upp det på pappret :)

Angående reflex på skylten så är det ok i ögonen på besiktningen så de bara har krav på en röd reflex bak
Men om farbror blå stoppar dig så är det i lagens ögon inte ok
*Källa är SBP i Rättvik

De satte själva en bit 3M Reflex tejp (e-märkt) på plåten med förklaringen att de hade nog att göra utan alla ombesiktningar pga ingen reflex alls.

Vad jag vet så finns det inget i SBP handbok som säger just vilken färg på skyltbelysningen det ska vara utan det ska ge tillräckligt ljus på skylten + får inte visa ljus bakåt. Klistermärke ska inte godtas då reflexen skall ha E-märkning men de som sluppit förbi med reflextejp röd då har väl haft tur!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick