Regulator

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
jag Har en Gsx400 Fws från 83. Jag köpte den som ett objekt för att pilla lite med och nu går det vettigt. Men den verkar dra tjuvström från någonstans.
Först när jag hade startat upp den o varit ute o provkört den så dog den när det stod på tomgång hemma vid garaget.
Batteriet hade laddat ur endel o den startade bra när jag hade laddat det.
Det visade sig efter lite googlande att en sladd till regulatorn satt fel. Sen verkade problemet var ur världen.
Nu däremot så verkar den ladda ur långsamt när det står typ över natten. Till frågan. Jag har bara knölat in regulatorn bakom sidokåpan utan att skruva fast den i något. I min värld brukar den sitta fast på en plastbricka som i sin tur är fäst i ramen. Är det för att regulatorn i sig inte kan ligga emot ramen för att den då drar lite från batteriet?


Mvh
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Göra ett belastningstest och kolla att batteriet är friskt till att börja med?
Fäst multimetern i polerna, slå på tändningen med lyset på, men starta inte. Kolla hur mycket spänningen sjunker under en bestämd period, tex 30 sek eller 1 min.
Är det originalregulatorn som sitter kvar?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag laddade batteriet några timmar precis.direkt efter laddning så sjönk det från 14 till 13,4 rätt snabbt fast tändningen inte var på. Sen verkade det ”stabilisera sig”.
Vid spänningstestet så sjönk det ner till från 13,4 till 12,9 över 30 sekunder. Nu är det tillbaka upp på stabila 13,1 där det har legat nu i ca 10 min.
Jag kanske bara hade ett illa laddat batteri innan?:va Det har ju blivit endel snabba uppstarter under renoveringen som kanske har dränerat lite
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag laddade batteriet några timmar precis.direkt efter laddning så sjönk det från 14 till 13,4 rätt snabbt fast tändningen inte var på. Sen verkade det ”stabilisera sig”.
Vid spänningstestet så sjönk det ner till från 13,4 till 12,9 över 30 sekunder. Nu är det tillbaka upp på stabila 13,1 där det har legat nu i ca 10 min.
Jag kanske bara hade ett illa laddat batteri innan?:va Det har ju blivit endel snabba uppstarter under renoveringen som kanske har dränerat lite
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sjunka från 14 till 13.4 direkt efter laddning låter helt normalt. Tycker även ditt spänningstest låter ok. Så ut o tuta o kör, så kan du väl kolla batteriet efteråt och nästa morgon och kolla om det verkar bete sig ok.
Jag hittar inte siffrorna nu, men typiskt håller ju varje cell (det är ju 6st celler i ett mc batteri) en spänning som är något högre än 12/6=2V. Därför håller ju ett laddat friskt batteri en spänning närmare 13V. Men om du lämnar hojen för kvällen med ett nyladdat batteri på 13.4V så kommer det inte att ha det nästa morgon. Men om det ligger stabilt nånstans kring 13V+- så är det normala siffor. Men såklart sjunker det långsamt hela tiden oanvänt. Men skulle du nästa morgon mäta säg 12.5v eller 12.1V så är det fel på batteriet.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
12.7 minium skall man ligga med helt friskt acc ett dygn efter körning , vissa accar 12.9.

Värt och tänka på är att ett blyacc lite beroende på kemi är urladdat vid 12.0V , 12.5 är typ halvt.

Detta gäller friska batterier
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top