Rejs-ZX10 och Kawa GP-snack

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Shinya Nakano has signed to race the factory Kawasaki ZX-RR in the 2004 and 2005 MotoGP World Championships, according to reliable sources.

The Japanese rider will team with German Alex Hofmann on the Bridgestone-shod machines and is expected to make his debut at a multi-team test scheduled for Sepang, Malaysia starting on January 20.

Och sa har jag hittat lite fina bilder pa 10an i rejstrim. En saan ska farbror DQ ha 2005 om han saa ska behoeva offra Vetten!
 

Bifogat

  • 5A5A7568.jpg
    5A5A7568.jpg
    86.2 KB · Visningar: 229
  • rejszx10.jpg
    rejszx10.jpg
    96.2 KB · Visningar: 220

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nakano är en mycket bra signing. Hoppas de får lite fart på skrotet också så en så duktig förare slipper slaska runt längst brak, iofs måste ju någon vara sist också.....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Tror att Kawasakin kommer vara ungefär lika konkurrenskraftig i år som förra året. Precis som Yamaha verkar Kawasaki ha gjort fel från början och inte förrän de ändrar konceptet kommer ZX-RR bli en hoj att räkna med. Så vitt jag vet har man inte byggt en ny hoj utan hoppas att Nakano kommer köra bättre än McCoy. Keep dreaming. :arsele
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Goodstuff skrev:
Nakano är en mycket bra signing. Hoppas de får lite fart på skrotet också så en så duktig förare slipper slaska runt längst brak, iofs måste ju någon vara sist också.....

Hoffman aer inte heller aldeles tokig har han ju visat.
Nu ska jag inte patriotiskt foersvara en hoj som inte kan saegas vara annat aenn otillraecklig, men det var en intressant artikel i senaste engelska Bike som hette natt i stil med "How slow is slow i GP" daer dom testade ZX-RRen och intervjuade teamet. Storsta problemet som dom saag det var filosofin bakom hela satsningen. Man siktade foer laagt och trodde att det skulle raecka med ett modifierat ZX7-chassi. Chassit aer bra, killen som testade tyckte det var en aldeles lysande hoj, men det aer naer man ska anvaenda dom daer sista 50 haestarna extra som man stoppat i som den borjar bete sig underligt, understyra och ga pa bakhjulet i tid o otid.
Fram till nyligen hade inte ens Kawa ett separat team som var ansvarig foer GP-satsningen, och under den senaste vinterns tester hoppades man naivt att dom andra teamen inte skulle foerbaettra sig. Oever 10 olika chassin har testat och under aldeles foer kort tid samtidigt som massa saker har aendrats samtidigt. Det har varit lite kaos i laegret. Hojen som Hoffman koerde under nagra lopp naer han var baeste kawa-pilot hade ett 'gammalt' chassi som lagts undan utan att ha getts en chans. Dom plockade upp det, skruvade metodiskt under nagra traeningar och sen spoade dom McCoy som boer vara en baettre foerare.

Hoppas verkligen dom kan fa ihop sin skit till naesta aar. McCoys kvaltid pa Philip Island i aar skulle raeckt till pole 2002. Tyvaerr hade Rossi blivit 1.6 sekunder snabbare under det aaret :(

Sett bilder pa 2004an och den ser mer och mer ut som en ZX10. Inte lika extremt kantig laengre och i mitt tycke betydligt snyggare!

En annan sak som varit problematiskt aer att Kawa har varit det enda teamet pa Dunlop. Man far ta det med en nypa salt, men det har sagts att ett byte till Michelin skulle goera 0.5-1 sekund. Bortforklaring kanske, men aenda. Naesta aar koer dom pa Bridgestone som laer vara baettre.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Hoppas de får lite fart på skrotet också så en så duktig förare slipper slaska runt längst brak, iofs måste ju någon vara sist också.....

Killarna längst bak brukar inte vara några stjärnskott precis. Men sedan 500 bytte namn till MotoGP har vi vant oss vid att förare som har kapacitet till placeringar runt 5-10 kör sist. Jämför med vilka som körde sist för 5-6 år sedan: Sebastien Gimbert, Matt Wait, Fabio Campani, Russsel Wood. Inga som är vana att leda ett race precis.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Killarna längst bak brukar inte vara några stjärnskott precis. Men sedan 500 bytte namn till MotoGP har vi vant oss vid att förare som har kapacitet till placeringar runt 5-10 kör sist. Jämför med vilka som körde sist för 5-6 år sedan: Sebastien Gimbert, Matt Wait, Fabio Campani, Russsel Wood. Inga som är vana att leda ett race precis.

Förarna i MotoGP blir ju bättre och bättre men det kommer alltid finnas en Chris Burns eller David de Gea som rundar av fältet. Av någon anledning.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Förarna i MotoGP blir ju bättre och bättre men det kommer alltid finnas en Chris Burns eller David de Gea som rundar av fältet. Av någon anledning.

Jo, av halvenkel anledning så måste någon komma sist ;)
Men klassen på förarna de senaste åren har vart jäkligt hög senaste åren.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Don Quixote skrev:
Och sa har jag hittat lite fina bilder pa 10an i rejstrim. En saan ska farbror DQ ha 2005 om han saa ska behoeva offra Vetten!

Vafalls?!? Ska irländaren in i fettoklassen 2005? Har du lagt på dig lite julfläsk?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
visst är det så att det inte är lätt för teknikerna i japan att bygga en hoj som står sig när Rossi sänker tiderna med astronomiska mått.

Men hörru, har du en Corv så klaga inte på att det kostar att köra RR, en annan har knappt mat för dagen ju... :tungan
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Förarna i MotoGP blir ju bättre och bättre...

Ja, de blir bättre och bättre. Det var ju det jag skrev.

Det beror troligen på att de små teamen med knappa resurser är borta, vilket har höjt lägstanivån på förarna.

En kille som som Kurtis Roberts, som sannolikt är årets sämsta förare, hade för 5-6 år sedan varit tillräckligt kvalificerad för att köra i ett betydligt bättre team än Proton.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
abstruse skrev:
Vafalls?!? Ska irländaren in i fettoklassen 2005? Har du lagt på dig lite julfläsk?

Aldeles foer tidigt att spekulera. All fokus ligger pa aarets saesong, men det aer inte utan att man droemmer om en 10a. ;)

R2 - Vetten skaffades under mina glansdagar. Numera faar man snaellt vaelja mellan att fylla upp badkaret till tank eller koera en RR-traening. :(
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Don Quixote skrev:
Aldeles foer tidigt att spekulera. All fokus ligger pa aarets saesong, men det aer inte utan att man droemmer om en 10a. ;)

En ZX-6RR '04 däremot... Mumma! *slickar sig om munnen*
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
abstruse skrev:
En ZX-6RR '04 däremot... Mumma! *slickar sig om munnen*

Finns viss risk att man skulle kunna noeja sig med en saan ocksa ja! ;) Verkar som om dom har bra fart pa den nya motorn. Kan visa sig vara en vinnare.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Kawa ZX10 är ju den överlägset ballaste gathojen, att man öht kan fundera på någon annan.... :va
Ja, CBR1000RR. Skräll va?
Don Quixote skrev:
Man siktade foer laagt och trodde att det skulle raecka med ett modifierat ZX7-chassi.
Inför fyrtaktarnas entré i MotoGP, då tillverkarna presenterade sina nya prototyper, sa jag att om Honda anser att ett koncept med V5:a är att föredra, så är det bäst. Kawasaki verkar tro att MotoGP är elit-SBK.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
valmers skrev:
Ja, CBR1000RR. Skräll va?

Inför fyrtaktarnas entré i MotoGP, då tillverkarna presenterade sina nya prototyper, sa jag att om Honda anser att ett koncept med V5:a är att föredra, så är det bäst. Kawasaki verkar tro att MotoGP är elit-SBK.

Ska vi springa ikapp va, VA?! :4skrika :rolleyes:
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
valmers skrev:
Ja, CBR1000RR. Skräll va?

Inför fyrtaktarnas entré i MotoGP, då tillverkarna presenterade sina nya prototyper, sa jag att om Honda anser att ett koncept med V5:a är att föredra, så är det bäst. Kawasaki verkar tro att MotoGP är elit-SBK.

Japp, det var deras stora problem. Men dom har insett att sa inte aer fallet nu. Forhoppningsvis kan dom goera nanting aat det ocksa. Saag ytterligare en bild pa 2004an igaar. Den byggs i tyskland (?) och dom brukar ju klara av sin mekanik. Ser helt annorlunda ut och betydligt kompaktare sa dom spinner inte vidare pa den gamla designen.

Sen tror jag att Honda med sina resurser och sin kompetens hade vunnit oavsett vilken motortyp dom bestaemmt sig foer. Varken Kawa eller Aprilia saknar effekt, sa det aer inte oever foer radfyrorna (treorna) aennu. Honda vann fraan foersta boerjan. Proton koer V5 men har en bra bit till toppen. Tror inte det haenger alltfoer mycket pa motorconfiguratioen. Se aeven Ducati och Suzuki som bada koer V4 men aer i vardera aende av faeltet.
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top