Rekommendera digitalkamera tack!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena!

Vad ska jag köpa för ny kamera? Jag har fastnat för Pentax Optio S4 och Casio Exilim Z4. Båda har 4 Megapixel och 3 ggr optisk zoom. Samma optik. Casio har en fet 2" skärm och vagga för laddning och överföring av bilder. Den är något större men ag tycker att vagga + skärm överväger. Pentax har dessutom en svarvad yta som inte verkar så tålig. Kollade på ett demoex som var helt repigt.

Finns det några andra bra *SMÅ* kameror att kika på? Jag tror inte att jag kan övertalas med en bättre kamera för jag är såld på att den ska vara liten. Jag har en 2 MPix Minolta Dimage X som jag ska ge bort just nu. Ganska nöjd med formatet men vill nog ha nåt ännu mindre. Tips och förslag mottages tacksamt. God Hjul förresten (höhö)!

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Har bra erfarenheter av Casio! Kommer inte ihåg vad den heter, men det var nog nåt liknande som du skrev. Fråga MikkE här på SH, han har en sån jag tänker på.
Alla våra knarkfilmer är inspelade med den bla :)

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Husaberg FE 400
Jag köpte en Canon powershot S50 i somras. Är kanske lite stor för dig men jag kompromissade mellan storlek och finesser. Den fungerar kanon och har billiga compact flash minnen eller varför inte göra som jag och köpa den i paket med 1 GB microdrive. Då får du in över 400 bilder på maximal upplösning, borde räcka över en utlandssemester.

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Köpte en Pentax Optio S4 till flickvännen nu i födelsdagspresent.. en riktigt liten trevlig sak.. har dock inte hunnit o testa den fullt ut än.. men den e väldigt lätt i menyerna.. gav 4005 kr för den på onoff..

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Jag beställde en optio s4 i förmiddags på dustin.se, paketet som DB snackar om. Två av mina vänner har optio s4 och den är helt superb. jag valde dock mellan option och canon digital ixus 400. Men ixusen är så himla mycket klumpigare än option, jag vill ha en kamera med schysst prestanda och litet format.
När jag var i fotoaffären här in ängelholm såg jag casion också och tyckte den verkade trevlig, men fick som svar från försäljaren "...casio ska fan hålla sig till miniräknarem kameror kan de inte göra..." Nåja, smaken är som baken, känn på båda två och se vilken som känns bäst. Lycka till!

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Molia skrev:
Jag beställde en optio s4 i förmiddags på dustin.se, paketet som DB snackar om. Två av mina vänner har optio s4 och den är helt superb. jag valde dock mellan option och canon digital ixus 400. Men ixusen är så himla mycket klumpigare än option, jag vill ha en kamera med schysst prestanda och litet format.
När jag var i fotoaffären här in ängelholm såg jag casion också och tyckte den verkade trevlig, men fick som svar från försäljaren "...casio ska fan hålla sig till miniräknarem kameror kan de inte göra..." Nåja, smaken är som baken, känn på båda två och se vilken som känns bäst. Lycka till!

Valde också mellan Optio S4 och Ixus 400, och tog Option för att den var smidigare och med liknande prestanda!

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
Jag har den vanliga Optio S med 3.2 megapixel o är sjukt nöjd med den. Liten som fan så man har den nästan alltid med sig och blir bra bilder. Då borde ju inte den nyare modellen va sämre tycker man.

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Pentax optio s4 känns som ett bra val. Längtar som fan tills man får den. Allt talar för den, priset, vikten (storleken), prestanda, osv... den är grym helt enkelt!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kanske inte är riktigt samma sak, men dock en bra mycket bättre kamera än dom små pocketvarianterna. Särskilt om man ska fota rörliga saker (som hojar på ett hjul :rolleyes: )

:banana

pris: 4000

Bifogat

• 505033.jpg
    505033.jpg
    35.5 KB · Visningar: 60

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Nicke skrev:
Tjena!

Vad ska jag köpa för ny kamera? Jag har fastnat för Pentax Optio S4 och Casio Exilim Z4. Båda har 4 Megapixel och 3 ggr optisk zoom. Samma optik. Casio har en fet 2" skärm och vagga för laddning och överföring av bilder. Den är något större men ag tycker att vagga + skärm överväger. Pentax har dessutom en svarvad yta som inte verkar så tålig. Kollade på ett demoex som var helt repigt.

Pentax och Casion är i stort sett samma kamera - endast småsaker skiljer. Hur som helst så har mina Pentax Optio bara strulat. I korthet så har jag varit av med den/dem i mer än tre månader det första året utan någon form av kompensation. Den svenska importören är grymt nonchalant. Kan inte rekommendera dem. Känner en ex-Pentaxsäljare och det har tydligen varit så länge. Ok kameror men usel support.

Olympus har bra support, deras My400 är kanon. xD-kort är lite dyra men annars är det ett bra val.
Canon Ixus 400 har vunnit flertalet tester, ett givet val tycker jag även om den är lite dyrare.

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Har oxå en Pentax Option 3.2 som faktiskt fått bättre kritik än 4.0 pixlaren i test ??

Stark köprek! Har kört Olympus innan men denna e bättre på allt

MikkE

Guest
Nicke skrev:
Tjena!

Finns det några andra bra *SMÅ* kameror att kika på? Jag tror inte att jag kan övertalas med en bättre kamera för jag är såld på att den ska vara liten. Jag har en 2 MPix Minolta Dimage X som jag ska ge bort just nu. Ganska nöjd med formatet men vill nog ha nåt ännu mindre. Tips och förslag mottages tacksamt. God Hjul förresten (höhö)!
tjo tjo!! jag har Casio Exilim EX-Z3 som jag är helnöjd med. Veckan efter kom Z4an, suck.. min Z3a har blivit EISA vinnare i sin klass och det enda stora som skiljer Z3an mot Z4an e pixelantalet. Men att ha så mkt pixlar e nästan onödigt, 3,2mp räcker gott å väl!!
Det som jag gillar med Casios kameror e att de är sprängfulda med funktioner som man kan ha mkt användning för i olika sorter miljöer! Kameradunktion e ju ett litet + tycker jag, då jag och NisseJärnet har filmat flummiga filmer.. hehe,

Jag tycker CASIO

edit: glömde, det som är skönt med casion e att man har en dockningsstation som e hur enkel som helst. köpte den från www.scandinavianphoto.se killarna där kan verkligen sina saker!! bra service och support

Last edited:

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Ballen skrev:
Har oxå en Pentax Option 3.2 som faktiskt fått bättre kritik än 4.0 pixlaren i test ??

Stark köprek! Har kört Olympus innan men denna e bättre på allt

I vilket test då? Visa gärna!

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Zeb_Macahan skrev:
Kanske inte är riktigt samma sak, men dock en bra mycket bättre kamera än dom små pocketvarianterna. Särskilt om man ska fota rörliga saker (som hojar på ett hjul :rolleyes: )

:banana

pris: 4000

Den passar ju perfekt i fickan på skinnstället :kocko Den är säkert bra men som du skrev inte riktigt samma sak!

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Ixusen är den bättre av dom, dock en aning större ja. Det dom brukar klaga på om S4:an och EX-Z4:an är kantskärpan. Samma i alla testera jag läst. Dessutom så är CF en fördel om man ska köpa STORT minne. Jag som skall utomlands nu skall köpa mig en Ixus. Det är det faktum att Ixusen alltid placerar sig på topp i tester och att den har ett väldigt bra andrahandsvärde. Pentaxen och Casion har för övrigt samma optik. Så det är nog skit samma vilken av dom 2 man väljer. Jag misstänker att Ixusen har en skvätt mer funktioner också.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!