Rekommendera digitalkamera tack!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hej, jag heter Niklas och jag ar dum i huvet!

Jag har ju tjatat lite om hur billigt det ar med kameror i USA och nu skulle jag kapa priset lite till. Kollade pa bizrate.com och tog ett foretag som hade fatt manga positiva reviews och hade Optio S4 billigt. 317 buck istallet for 399 (pa ett riktigt bra stalle) for endast kameran.

Tjorvade mig igenom Manhattan for att ta mig dit. Hade riktigt brattom sa jag skulle bara dit och fixa kameran och dra. Nar jag kommer dit kor de varsta turiststuket. "Pickup fee" pa $25 och betydligt dyrare extrabatteri som inte ens var original sag jag nar jag kom hem osv. Sen tjatade de som satan om "international warranty". Ord. pris $500 men jag skulle minsann fa den for 300. Sen 150, 129 osv osv osv. Jag nekade till det hela tiden men de bara malde pa hela javla tiden. Sen skulle jag fa kopa minne (hade precis kopt ett Sandisk Ultra II 256MB for $80 som jag hade i en pase) for endast 150 dollar... Jag orkade inte borja tjafsa om att jag minsann hade ett for vettigt pris i handen. Jag sa att jag hade mitt gamla 128MB men det var ju alldeles at helsike enligt dem. Det skulle i princip knappt funka och dessutom skulle det rymmas jattelite bilder... bla bla bla...

Det var fan varre an de har Timeshare-forsaljarna man ser om pa TV. De bara manglade pa om den har garantin. Tom med efter jag hade pyntat for kameran (ja, jag angrar att jag kopte dar!) sa skulle de forsoka lugga mig pa $50-60 cash fran planboken for den dar javla garantin. Jag var helt slut nar jag kom ut sa det kandes som en seger att jag inte kopte nan garanti som sakert anda inte funkar.

Det var det overlagset varsta jag varit med om i nan kopsituation nansin. Synd att jag var for sugen pa kameran och inte skulle hinna till den andra butiken bara. Sadarja. Idag ska jag kroka ner mig och glomma detta. Samsta sinnesstamningen efter att jag fick min hoj stulen. Men, men jag har i alla fall kameran och den funkar...

Sensmoral: "var inte dum i huvet som Nicke".

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag och tjejen letar halvseriös kamera och då är dessa intressanta kameror. (just nu iaf.....vi(läs hon:)) har letat i snart två månader nu)

Fuji FinePix F700
Fuji FinePix S5000
(fastnat för sekvenstagningen och i övrigt verkar det ju vara bra)

Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom
(mycket intressant pga prestanda kontra pris o format)

Pentax Optio S40
(Går att hitta till mycket bra priser, men vad finns att säga om Pentax som tillverkare)

Kom igen med råd o rön! Jag ser att flera i tråden har Pentax? Vad tycker ni?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Chrille skrev:
Jag och tjejen letar halvseriös kamera och då är dessa intressanta kameror. (just nu iaf.....vi(läs hon:)) har letat i snart två månader nu)

Fuji FinePix F700
Fuji FinePix S5000
(fastnat för sekvenstagningen och i övrigt verkar det ju vara bra)

Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom
(mycket intressant pga prestanda kontra pris o format)

Pentax Optio S40
(Går att hitta till mycket bra priser, men vad finns att säga om Pentax som tillverkare)

Kom igen med råd o rön! Jag ser att flera i tråden har Pentax? Vad tycker ni?

Av dessa fyra så minskar vi snabbt ner urvalet till två; Fuji Finepix S5000 och Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom, av en anledning: deras kraftfulla 10X optiska zoom.

Kolla vi på rena faktauppgifter så verkar Olympusen ha ett övertag gentemot Fujin, med sin större CCD. Kolla fakta och jämför här: http://www.cyberphoto.se/compare.ph...nr[2]=S5000&num_of_articles=2&comparepage=yes

De båda kamerorna känns ganska likvärda, men båda har fördelar gentemot den andra. Fujin använder t.ex. vanliga AA-batterier, vilket gör användandet enklare om man inte har tillgång till laddare och/eller ström, medans Olympusen har specialbatterier.

För Olympusens fördel talar, förutom dess större CCD, den betydligt bättre närgränsen på 3 cm jämfört med Fujins 10 cm, och den lägre ISO-känsligheten för att minska bruset. Den är också mindre och smidigare, men har kanske inte samma känsla som Fujin. Något som också talar till Fujins fördel är sekvenstagningen. Den är mycket snabb, vilket jag också har upplevt i praktiken.

Om jag hade fått välja så hade jag nog kört på Olympusen, även om jag inte vet något om det märket.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Vilken jäkla soppa!

Jag letar också kamera och det är en satans djungel, brorsan har en Konica z500 och den verkar jäkligt bra, men den finns inte och det enda jag hittar är z510 men ingen info, för konica och minolta har tydligen gått ihop.

Olympus har jag bra provat 740:an och den ger bra bilder men lite stor.

Nu ärade fotoproffs har jag några frågor och de blir säkert fler:
Vad ska jag leta efter för specifikationer för att finna en bra kamera, vilka har bra linser och smidiga att hantera, vill kunna ta kortare video sekvenser.

För alltid när man köpt något så upptäcker man att det saknas någon funktion som ett annat märke har osv

Tack på förhand/ Pertan.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...