Rekommendera mej en grushoj!

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Silwer skrev:

Sen ser jag inget negativt i dessa inlägg utan så som det är, varför ska man försköna nånting, bättre att säga vad som kan vänta så du får en ärlig chans att utvärdera lite innan du köper nåt rakt av.

Att folk säger saker om hojarna spelar ingen roll, jag vill ju veta.
Men att folk postar inlägg som tyder på att "du e så liten så du ska inte köpa offroad" :finger. Jag ska ha offroad, så ÄR det. :fakta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Emmi skrev:
Att folk säger saker om hojarna spelar ingen roll, jag vill ju veta.
Men att folk postar inlägg som tyder på att "du e så liten så du ska inte köpa offroad" :finger. Jag ska ha offroad, så ÄR det. :fakta

ok, missade det inlägget, klart du ska ha offroad.
Men som sagt köp rätt hoj, bra exemplar för 15k växer inte på träd även om det kanske inte är en omöjlighet.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag tänkte återanknyta lite till den lilla minidiskussion jag & Silwer hade i mitten av tråden (ang svårstartad XR600). Får hoppas att informationen är givande för den som ev. ska köpa en XR också.

Hur som helst, det tog ju inte så lång tid innan man upptäckte att det var jobbigt att få igång en varm XR, men jag upptäckte efter en stunds kickande att om man kickade med dekomphandtaget indraget samt med full gas ett antal varv så gick den igång rätt snällt. Ett antal ggr funkade detta för mig (efter att jag fått kärringstopp, trillat osv).

Jag antar att du har provat detta och ett antal andra mysko varianter, Silwer. Hur gör du när du startar med kall & varm motor, hel/halv/ingen choke, gasläge etc etc?

Annars så är den ju rätt lättkickad även om vartannat varv bara är utfyllnad (tacka vet jag RG:n).

/J
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Med kall motoer full choke, vid varm halv choke rör inet gasen när jag startar då vägrar den.
Jag har åxå lyckats kicka igång den när jag vädrat ur grejorna.
Det är bar det att antingen så går det då direkt eller så är det lögn i helvete.
Jo, din RG500 skulle jag vilja ha jag med.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Emmi skrev:
Att folk säger saker om hojarna spelar ingen roll, jag vill ju veta.
Men att folk postar inlägg som tyder på att "du e så liten så du ska inte köpa offroad" :finger. Jag ska ha offroad, så ÄR det. :fakta
Gött Emmi, är ju oxå skit sugen på busa grus, har aldrig kört offroad eller enduro dock, men det skulle va skit kul å prova.
försöker sälja viffern nu för att köpa ngt roligare, så hör av dig om du ska ner till tyskland så får vi se :banana
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Finns ju även KTM och Husaberg... var i klassen hamnar dom? Har bara provsuttit en Husa å det var som att sitta på en tågrälls.
Vilka av alla offroadare finns i 600cc resp 650cc.
Vill köpa en lätt smidig stark maskin som även är bekväm och hållbar (kanske önsketänkande) Och som inte är omöjlig att modda till motard
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Viffer skrev:
Finns ju även KTM och Husaberg... var i klassen hamnar dom? Har bara provsuttit en Husa å det var som att sitta på en tågrälls.
Vilka av alla offroadare finns i 600cc resp 650cc.
Vill köpa en lätt smidig stark maskin som även är bekväm och hållbar (kanske önsketänkande) Och som inte är omöjlig att modda till motard

Husaberg (FE650 tror jag modellen heter, inte säker... 650 från 2001-2002 iaf)har jag kört. Värre rumpmassage har jag inte varit med om. En XR går nästan vibrationsfritt i jämförelse. Mycket servicekrävande! Iofs lättskruvad, men det behövs skruvas ofta. Ingen brukshoj, men sopar nog mattan med övriga i terräng. Lättare, mer effekt. Mycket mer extrem. Bör nog klassas mer som enduro än offroad.

När det gäller KTM så har jag bara kört deras gamla kickstartade 620 LC4:a. Känns som den och XR:en ligger ganska nära varandra i användningsområde. Dock rätt ovanlig i Sverige verkar det som.

Vanligare är väl nya 640 LC4:an som kom runt 97-98 någon gång. Har aldrig kört en sådan, men den verkar vara mer gatuanpassad, vet dock inte hur pass mycket. Skulle tro att den kanske är jämförbar med Yamaha TTR, kanske aningen vassare.

Sedan har ju KTM en hel uppsjö modeller, men många är ju mer enduroinriktade, är nog 640-LC4:an som bäst går att jämföra med de vi dragit upp tidigare.

När det gäller kvalitet och KTM verkar det vara blandade upplevelser. Vissa har en hel del problem med sina hojar, medan andra kört 7000 mil med bara lite småstrul. Förvänta dig inte samma kvalitet som japanarna, men jag tror inte att en modern KTM krånglar så enormt mycket.

KTM och Husaberg ligger högre i pris än japanarna. Beror till viss del på att modellerna inte funnits lika länge, men säg en DR650 från 99, kan man säkert få för under 40 000, medan säkerligen alla KTM ligger över 40.

Vad ska du mest använda hojen till? Kommer du ha den som brukshoj och köra mycket asfalt kan det vara värt några extrakilon för att få elstart och mer bekvämlighet, men ska du bara sladda omkring på grusvägar lite då och då så är en XR nog det bästa alternativet (lätt, stark och hållbar).
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Emmi skrev:
Jag har ju tänkt köpa en offroad för att köra mest grusväg, lite asfalt för att ta mej ut till grusvägarna.
Vad är det för skillnader i grushojarna, vad kan ni rekommendera mej att köpa?
Jag är ju inte störst i världen, 172cm/55kg.

Hojen får inte kosta mer en 15000:-, så det blir ju nåt gammalt.
Har kollat på XT, TT, XR, DR osv. Hur ligger förhållandet vikt/effekt osv...
Krav på LV-reggat och 4takt.

Har funderat på att åka till Tyskland och hämta, dock inte än. Om någon annan funderar i samma banor kanske man kan samåka.

Hjälp mej! :crash

Köp en Suzuki DR 350 från början av nittiotalet, men köp den i Tyskland för under 10.000,- visst är det trumma bak osv men betydligt billigare än tex Yamaha´s dito.

Kanske rätt slö men rolig ändå, väger lite
 

hilding

mjau
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Talibanreservatet
Hoj
siro
Hittade en till som funkar,

Kanonhoj för allt utom tung enduro.

Sen är hondor alltid bättre! ;)

Dvs,lättare att starta,håller bättre.

Snart kommer nån att mucka med mej! he he
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
XR500R skrev:
Hittade en till som funkar,

Kanonhoj för allt utom tung enduro.

Sen är hondor alltid bättre! ;)

Dvs,lättare att starta,håller bättre.

Snart kommer nån att mucka med mej! he he

Min startar både snabbare & enklare, så det så. *muckar gräl*


:1pajas :hej
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nåväl just i "håller bättre" har han rätt, hur många 4t ktm från 83-84 rullar det fortfarande:))))

Vi får se om 15 år vad som är kvar, även KTM har ju ryckt upp sig 1000% sen 80-talet.
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Emmi skrev:
På er verkar det som det inte finns nåt att ha i den prisklassen...
Vad jag har sett i annonser så finns det många hojar för runt 15000 i hyfsat skick.

Jag ska inte ha nån superhoj, jag vill testa på grusåka, tycker jag det är kul så lägger jag mer pengar på en nyare offroad.

Visst, det kanske är svårt att kicka när man inte är 2 meter lång och dessutom är tjej. Men so what??? Jag får väl lära mej, var inte så negativa som vissa av er verkar vara för att jag e liten, smal och tjej. :fakta

Har kollat mycket på XTn, hyfsade priser och bra mycket billigare i Tyskland.

Tack för hjälpen till er seriösa, :bow Tks...


köp 2-takt! såg förvisso att du inte ville ha det men vafan, billigare, väger mindre och mer lättkickad :brynad
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top