Rekommenderad olja till GSXR1100 -92? (GSX750ES)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
till min gsx 1100 använder jag bara mineral ,, tycker de andra är på tok för tunna

Jag håller med dig. När jag jämförde hur Biltema 5W-50 rann ner genom tratten och in i motorn med min känsla för hur Biltema Turbodiesel 15W-40 rann ner genom samma tratt så var min känsla att 5W oljan rann ner ungefär på halva tiden.
Men det är ju inte när oljan är kall utan när den är varm som är intressant.
Om den rinner lätt när den är kall är det ju bara bra som jag ser det för då går det fortare få upp oljetrycket överallt i motorn när den startas.
Så här står det i Suzukis Handbok:
LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR
Låt motorn gå på tomgång en stund efter att du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja all viktiga motorkomponenter.

Det blir en rad intressanta länkar om man googlar på
motorcycle oil comparison
tex den här
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNEBxe7vxFBVU6Mo6fKek-FP4OK4Hw&cad=rja
där det jag reflekterade mest över var hur mycket bättre -50 oljorna klarade kugghjulsslitage testet
(25% mindre bra) jämfört med -40 oljorna (42% mindre bra) (se sidorna 14 och 15)

Min slutsats av kugghjulsslitagetestet för min hojkörning som uteslutande sker när det är över 0C så ökar chansen att kugghjulen i motorn får lång livslängd om jag kör med en -50 olja jämfört om jag kör med en -40 olja.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
till min gsx 1100 använder jag bara mineral ,, tycker de andra är på tok för tunna

Samma här. Kör med Biltemas mineralolja för 60 kr/litern. Skramlar så jävligt annars :D
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
lahi! Det var jag som ringde din flickvän i sommras (på ditt nr) jag trodde du var förbi här i Motala, men tror det är någon här som har byggt en mer eller mindre kopia på din hoj, har sett den nån mer gång efter det, trodde det var du som var på genomresa o tänkte om du hade tid ses.
Har för mig det var runt Vätternrundan, jag tror jag frågade din tjej om du var här för att cykla, tror hon garvade :D vet ej varför.. :p

Ifrågasätter åter igen varför en syntetisk 50 olja skulle vara tunnare än mineral 40, det verkar ologiskt och varför skulle det skramla mer på syntet isf.. pga tjockare olja?
En mineralolja för 60kr/litern kan knappast vara mer effektiv än en helsyntetisk olja för 200kr/litern har jag bara svårt att tro.
Jag har hört att förr gjorde man enklare tester på t.ex. Mobil1, hettade upp plåtar o droppade sedan olja där på, vissa oljor sprängdes isär i små droppar o fräste medans Mobil1 rann ut fint i en pöl, vilket låter som ett bra test.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett annat test är när man jämför bilolja med oljor marknadsförda som MC-oljor. Den väsentliga skillnaden mellan en bilolja och en MC-olja är att MC-oljan bör ha högre motståndskraft mot att klippas upp i mindre molekyler mellan kugghjulen i växellådan. Dvs det man kan vänta sig efter kört några mil med en MC-olja i hojen är att viskositeten inte minskat lika mycket med MC-olja som bilolja. För att kolla upp detta jämfördes tre biloljor med två MC-oljor genom att användas i samma motorcykel. Varpå man tog och mätte viskositeten på oljan efter 1500miles (240mil)
Mobil 1 bilolja, viskositeten hade minskat med 17%
Castrol Syntec bilolja, viskositeten hade minskat med 25,5%
Castrol GTX bilolja, viskositeten hade minskat med 32%
Honda HP4 MC-olja, viskositeten hade minskat med 34,4%
Spectro 4, MC-olja, viskositeten hade minskat med 36,1%
de oljorna vars viskositet minskade snabbast var de som marknadsfördes som MC-oljor.....
Min slutsats blir
att om man tävlar med Honda och sponsras av Honda med olja, ja då är det helt naturligt man byter olja efter varje dag på banan. Hondas olja är ju en olja med "begränsad" livslängd enligt det här testet. Bör bytas ofta....
Men vad gör man inte för gratis olja.
Figure II
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Mätningarna är gjorda av
John C. Woolum/ Ph.D.
Professor of Physics
California State University, Los Angeles
och hans slutsats är att
"I could find nothing to support the argument that automotive oils were somehow less effective than motorcycle-specific lubricants when used in a motorcycle."
"It could appear from this data, then, that there is no validity to the constantly-used argument that motorcycle-specific oils provide superior lubrication to automotive oils when used in a motorcycle. If the viscosity drop is the only criterion, then there is certainly no reason to spend the extra money on oil specifically designed for motorcycles. There does, however, appear to be a legitimate argument for using synthetic and synthetic-blend oils over the petroleum based products."
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
lahi! Det var jag som ringde din flickvän i sommras (på ditt nr) jag trodde du var förbi här i Motala, men tror det är någon här som har byggt en mer eller mindre kopia på din hoj, har sett den nån mer gång efter det, trodde det var du som var på genomresa o tänkte om du hade tid ses.
Har för mig det var runt Vätternrundan, jag tror jag frågade din tjej om du var här för att cykla, tror hon garvade :D vet ej varför.. :p
Jahaaa, det var du det! Jag har undrat länge... ;) Jag förstod att det var en hoj som var väldigt lik. Det var inte jag iallafall. Jag var i Halmstad då. Kopia rent utseendemässigt eller även med turbo? Hade varit kul att se en bild på den om man hittar någonstans.
Hehe, kan tänka mig att hon garvade :D Jag, på en cykel??!? Någon måtta får det ju vara... :D har faktiskt köpt en cykel nyligen, men den används inte så ofta. Jag kommer ju fortfarande i skinnstället :)
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Finns det ingen Mobil1 olja som garanterat innehåller zinksalter då? 0-5% var väll det jag hittade på en, säger inte så mkt, trist att dom inte kan specificera mer noggrant..... Heja Mobil1! Jag kör ju det i mina bilar :p

lahi jag åker bil i jobbet så mötte den i stan, men tror knappast det är turbo, den var "typ" svart med "guld"-färgade fälgar och såg ganska lik ut det lilla jag såg tyckte jag då, tror jag mött den en gång till efter det så borde vara någon som bor i närheten som har den, men hann inte se så mkt mer då, aldrig sett den stående, men om jag gör det kan jag kanske fixa en bild t.o.m.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det ingen Mobil1 olja som garanterat innehåller zinksalter då? 0-5% var väll det jag hittade på en, säger inte så mkt, trist att dom inte kan specificera mer noggrant..... Heja Mobil1! Jag kör ju det i mina bilar :p
Står det 0-5% och varmviskositeten är -50 innehåller den (tror jag) normal dosering av ZDDP. För då är det en sk Racing/Performance olja Och då gäller inte begränsningarna av fosforinnehållet.
Begränsningarna gäller enbart "standardoljor" till bensinmotorer.
Det är därför Biltema Turbodieselolja 15W-40 för dieselmotorer innehåller normaldosering av ZDDP.
Och Biltema 5W-50 innehåller normaldosering av ZDDP.
Att många (som Biltema) skriver t.ex. 1 - 5% är för att det här är affärshemligheter.
Hittade det här hos sportrider om Mobil 1
http://www.sportrider.com/tech/146_0310_oil/photo_03.html
http://www.sportrider.com/tech/146_0310_oil/index.html
http://www.sportrider.com/tech/146_0308_oil/index.html
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Var borta på OK nu o dom tar 189kr/litern för sin Moto SBK Racing 10W-50 olja.
Det blir 945kr för 5 liter, och den fanns ej i 4 liters dunk.
Som sagt går det emellanåt få tag i Mobil1 5W-50 för 400kr/4liter, vilket jag tror jag har strax över 4 liter i garaget just nu jag skulle kunna ta av.
Frågan är ifall man vill betala 89% mer för Q8 oljan när det inte verkar vara någon större skillnad..

Att många (som Biltema) skriver t.ex. 1 - 5% är för att det här är affärshemligheter.

Det du skriver låter troligt, att det handlar om regler för vad de måste ange och hemligmakeri, men å andra sidan tycker jag Mobil1 borde förlora kunder på att det står just 0-5% istället för t.ex. 1-5% för då hade de kunder som vill ha hög halt zinksalter iaf vetat att det är minst 1% i och kunnat gå på det, frågan är om deras affärshemlighet just ang. procenthalten zinksalter (det verkar ju inte vara någon hemlighet iaf) är värd mer än en några förlorade kunder..

Enligt "testet", eller vad nu schemat jag länkade ovan är baserat på, är det ju dock ca 1,1% troligtvis minst lika mkt som i Q8 oljan, så man kanske skulle testa köra på Mobil1 iaf, det funkar ju suveränt på bilar.

Någon här inne som kör Mobil1 5W-50 i sin hoj?
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Var borta på OK nu o dom tar 189kr/litern för sin Moto SBK Racing 10W-50 olja.
Det blir 945kr för 5 liter, och den fanns ej i 4 liters dunk.
Som sagt går det emellanåt få tag i Mobil1 5W-50 för 400kr/4liter, vilket jag tror jag har strax över 4 liter i garaget just nu jag skulle kunna ta av.
Frågan är ifall man vill betala 89% mer för Q8 oljan när det inte verkar vara någon större skillnad..[/B]

Nu kan man inte köpa OK olja hos OK tyvärr, av ngn anledning prisar de den helt fel, kör själv på SBK i min hoj och den köper du enklast i Swedol butikerna, 4L 299 om jag minns rätt. tar du 20 liters dunken så kommer du ner i ett literpris på runt 55 SEK, dvs helt ok pris.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vill man vara säker på att ZDDP offrar sig för kamaxlar och vippor - mer än vad miljömupparna vill - kan man pytsa i en flaska STP Engine Oil Treatment - eller byta oljan oftare - eller ställa upp tomgången till 1500 rpm.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Nu kan man inte köpa OK olja hos OK tyvärr, av ngn anledning prisar de den helt fel, kör själv på SBK i min hoj och den köper du enklast i Swedol butikerna, 4L 299 om jag minns rätt. tar du 20 liters dunken så kommer du ner i ett literpris på runt 55 SEK, dvs helt ok pris.

Låter strålande, får väll åka o bli företagskund o premiärhandla på Swedol snart då! :)

Vill man vara säker på att ZDDP offrar sig för kamaxlar och vippor - mer än vad miljömupparna vill - kan man pytsa i en flaska STP Engine Oil Treatment - eller byta oljan oftare - eller ställa upp tomgången till 1500 rpm.

Det där har jag haft i en motor som hade lågt oljetryck o det blev inte så mkt bättre tyvärr, men då kanske det smörjde vippor o annat lite bättre iaf :)

Kostar en flaska 450g ca 125kr? o ska man ha en hel sån flaska per motor typ 4L olja?
Isåfall lär det räcka att först hälla i STP flaskan och sedan fylla upp med en 4L dunk vilket verkar smidigt :)

Tack för alla tips, ser ut som problemet är löst nudå! :krama
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top