Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
till min gsx 1100 använder jag bara mineral ,, tycker de andra är på tok för tunna
Jag håller med dig. När jag jämförde hur Biltema 5W-50 rann ner genom tratten och in i motorn med min känsla för hur Biltema Turbodiesel 15W-40 rann ner genom samma tratt så var min känsla att 5W oljan rann ner ungefär på halva tiden.
Men det är ju inte när oljan är kall utan när den är varm som är intressant.
Om den rinner lätt när den är kall är det ju bara bra som jag ser det för då går det fortare få upp oljetrycket överallt i motorn när den startas.
Så här står det i Suzukis Handbok:
LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR
Låt motorn gå på tomgång en stund efter att du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja all viktiga motorkomponenter.
Det blir en rad intressanta länkar om man googlar på
motorcycle oil comparison
tex den här
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNEBxe7vxFBVU6Mo6fKek-FP4OK4Hw&cad=rja
där det jag reflekterade mest över var hur mycket bättre -50 oljorna klarade kugghjulsslitage testet
(25% mindre bra) jämfört med -40 oljorna (42% mindre bra) (se sidorna 14 och 15)
Min slutsats av kugghjulsslitagetestet för min hojkörning som uteslutande sker när det är över 0C så ökar chansen att kugghjulen i motorn får lång livslängd om jag kör med en -50 olja jämfört om jag kör med en -40 olja.