Relä som kopplar bort halvljus vid svagt batteri

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Min gamla mc har bara kick och ett tändsystem som kräver minst 9-10 volt för att ge gnista.

För att inte dränera mitt minimala batteri på 3 AH medans jag sparkar (kan vara segt ibland) vill jag sätta ett relä som leder om halvljuset till parkeringsljuset (LED). Jag vill att relät slår om när spänningen sjunker under 11 volt för att sedan slå tillbaka när generatorn sedan snurrar.

Några förslag?
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Bara att köpa ett vanligt växlande relä! Det kanske tom Biltema har? :)

Men jag vill att relät ska växla vid valt volttal så jag slipper ha knapp att växla med samt ha koll på om batteriet är på väg att ladda ur.
Fins sådana relän?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men jag vill att relät ska växla vid valt volttal så jag slipper ha knapp att växla med samt ha koll på om batteriet är på väg att ladda ur.
Fins sådana relän?
Så fort ett relä tappar spänningen på dom styrande stiften så kommer det ju att slå ifrån! Det du vill ha är alltså ett till-till-relä, istället för ett till-från-relä! :) Kolla www.elfa.se eller www.kjell.com :)
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Låter bra men det betyder också att relät inte får ha tolerans för svagare laster.
Om det slår till redan vid 6-7 volt är det ingen ide men det är ju lätt att testa sig fram till.
Thanx!
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Blir væl ett vanligt relæ med en 87a utgång och en 87b utgång.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det enklaste är att ta ett vanligt (växlande) 12-voltsrelä och en Zenerdiod med önskad genomslagsspänning. Zenerdioden kopplas i serie med spolen på reläet, så att reläet drar när önskad spänning uppnåtts.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Det enklaste är att ta ett vanligt (växlande) 12-voltsrelä och en Zenerdiod med önskad genomslagsspänning. Zenerdioden kopplas i serie med spolen på reläet, så att reläet drar när önskad spänning uppnåtts.

Antingen har jag otur när jag tänker eller har du det. Jag får inte ihop hur det skulle funka. Du vill alltså sätta zenerdioden backspänd i serie med reläet. I så fall får du ju aldrig full spänning över reläet.
Ett sätt är att parallellt med reläet sätta en zenerdiod i serie med ett motstånd och sen ha en transistor som drar reläet. Gaten (jag föredrar MOS) kopplas mellan motståndet och zenerdioden. Zenerdioden sitter alltså mot matningen och motståndet mot jord. Det kan funka, orkar inte tänka igenom det ordentligt dock. Går att göra utan zenerdiod också kom jag på nu.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Antingen har jag otur när jag tänker eller har du det. Jag får inte ihop hur det skulle funka. Du vill alltså sätta zenerdioden backspänd i serie med reläet. I så fall får du ju aldrig full spänning över reläet.
.

Nä, det blir rätt.
Dioden släpper inte fram någon spänning till spolen på relät om spänningen understiger den specade på dioden, när spänningen överstiger den specade drar relät.
Det futtiga spänningsfall som blir över dioden (0,3v?) har knappast någon inverkan då spänningen i ett fordon normalt varierar kraftigt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nä, det blir rätt.
Dioden släpper inte fram någon spänning till spolen på relät om spänningen understiger den specade på dioden, när spänningen överstiger den specade drar relät.
Det futtiga spänningsfall som blir över dioden (0,3v?) har knappast någon inverkan då spänningen i ett fordon normalt varierar kraftigt.
Blir det?:confused:
jag får inte ihop det...:confused:
Var kommer de 0.3V ifrån??:confused:
Såna spg existerar inte hos en zener :confused:

Den enklast lösningen är väl att släcka ljuset vid start??
Helt manuellt alltså.
 
Last edited:

sportbike

Guest
Kan du inte bara låta oljetryckskontakten sköta styrningen till ett relä ?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Blir det?:confused:
jag får inte ihop det...:confused:
Var kommer de 0.3V ifrån??:confused:
Såna spg existerar inte hos en zener :confused:

Den enklast lösningen är väl att släcka ljuset vid start??
Helt manuellt alltså.

Agående spänningsfallet så var det ett frågetecken bakom, hade för mig att alla dioder gav ett spänninsfall på 0,3V men jag var osäker.

En zenerdiod på ex 10V släpper inte igenom någon spänning så länge spänningen understiger 10V OK?

+ i rätt ända av dioden, dioden till spolen, spolen till -.

Borde ge att spänning över 10V så drar relät!

Om inte så berätta gärna vad som blir fel.
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Jag testar. Köper en 10V zenerdiod. Relät har jag liggande i garaget sedan ett tidigare projekt.

Sportbike, oljetryckskontakten är en bra ide men motorn är omlagrad och skapar för lågt tryck för att det ska funka.

Kahobe. Att jag skulle slå av lyset varje gång jag ska kicka ligger bortom alla uppfostringsprogram. Dessutom skulle det kräva ytterligare en knapp på mina spartanska reglage.
Men det är förnedrande att inte få igång en gammal kamskaftsducce bara för att det saknas ström.
Ett större batteri skulle inte få plats under cutsen så det går också bort.
 
Last edited:

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Har du en lampa för oljetryck som slocknar när du har fått upp tryck,räcker ju den styrningen till reläet.

Nope. Det är en gammal racemotor som har så mycket flöde och så lite motstånd att oljetrycket är konstant lågt i helamotorn.
Men jag ska ta med iden till en stånka caferacer som blir nästa projekt.
 

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Uppsala
Hoj
CB1100F
Agående spänningsfallet så var det ett frågetecken bakom, hade för mig att alla dioder gav ett spänninsfall på 0,3V men jag var osäker.

En zenerdiod på ex 10V släpper inte igenom någon spänning så länge spänningen understiger 10V OK?

+ i rätt ända av dioden, dioden till spolen, spolen till -.

Borde ge att spänning över 10V så drar relät!

Om inte så berätta gärna vad som blir fel.

Du förlorar hela tiden 10 V över zenern så när du lägger på 12 V på kretsen får du 2 V på reläspolen. Det funkar INTE!

Guson
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top