Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Imponerande med sån ellära i högstadiet!Jag böjer mig för överheten, måste ta fram el-lärans ABC igen tydligen, det var ju 20år sedan i alla fall
Imponerande med sån ellära i högstadiet!Jag böjer mig för överheten, måste ta fram el-lärans ABC igen tydligen, det var ju 20år sedan i alla fall
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.
Ett problem är att tillslagsspänningen och frånslag antagligen skiljer ganska mycket. Nu tar jag siffror ut luften här, men om vi säger att det slår till vid 9V slår det antagligen ifrån någonstans runt 5V. Det behövs någon (relativt enkel) form av styrelektronik för att spänningsstyra ett relä...
Vad sägs om en zener på 10-11V till plus, jordad genom ett motstånd. Relät är kopplat direkt til plus och jordat genom en transistor (NPN, ev. darlington), basen på transistorn kopplas in mellan motståndet och zenern.
Zenern leder inget förrän spänningen går över zenerspänningen, när spänningen går över börjar zenern leda och strömmen som då går genom den fortsätter till jord genom motståndet. Spänningen över motståndet ökar, och runt 0,6V är den tillräckligt hög för att transistorn ska börja leda och därmed dra reläet. (behövs något seriemotstånd på basen med för att inte grilla zenern, men detaljer, detaljer...)
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.
Imponerande med sån ellära i högstadiet!
Nejdå, bara retsam gnällspikVafan är du matte-snille
Okej det var 17 år sen när jag räknar efter
Ger mig.Kahobe. Att jag skulle slå av lyset varje gång jag ska kicka ligger bortom alla uppfostringsprogram. Dessutom skulle det kräva ytterligare en knapp på mina spartanska reglage..
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |