Relä som kopplar bort halvljus vid svagt batteri

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.

Ett problem är att tillslagsspänningen och frånslag antagligen skiljer ganska mycket. Nu tar jag siffror ut luften här, men om vi säger att det slår till vid 9V slår det antagligen ifrån någonstans runt 5V. Det behövs någon (relativt enkel) form av styrelektronik för att spänningsstyra ett relä...

Vad sägs om en zener på 10-11V till plus, jordad genom ett motstånd. Relät är kopplat direkt til plus och jordat genom en transistor (NPN, ev. darlington), basen på transistorn kopplas in mellan motståndet och zenern.
Zenern leder inget förrän spänningen går över zenerspänningen, när spänningen går över börjar zenern leda och strömmen som då går genom den fortsätter till jord genom motståndet. Spänningen över motståndet ökar, och runt 0,6V är den tillräckligt hög för att transistorn ska börja leda och därmed dra reläet. (behövs något seriemotstånd på basen med för att inte grilla zenern, men detaljer, detaljer...)
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Ett problem är att tillslagsspänningen och frånslag antagligen skiljer ganska mycket. Nu tar jag siffror ut luften här, men om vi säger att det slår till vid 9V slår det antagligen ifrån någonstans runt 5V. Det behövs någon (relativt enkel) form av styrelektronik för att spänningsstyra ett relä...

Vad sägs om en zener på 10-11V till plus, jordad genom ett motstånd. Relät är kopplat direkt til plus och jordat genom en transistor (NPN, ev. darlington), basen på transistorn kopplas in mellan motståndet och zenern.
Zenern leder inget förrän spänningen går över zenerspänningen, när spänningen går över börjar zenern leda och strömmen som då går genom den fortsätter till jord genom motståndet. Spänningen över motståndet ökar, och runt 0,6V är den tillräckligt hög för att transistorn ska börja leda och därmed dra reläet. (behövs något seriemotstånd på basen med för att inte grilla zenern, men detaljer, detaljer...)

I like the way you think! :) eftersom jag tänkte lika dant, fast jag beskrev det kanske inte lika tydligt som du. Om man använder en bipolär transistor måste man ha ett motstånd till basen, annars blir det för hög spänning.
 

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Uppsala
Hoj
CB1100F
Vad tror ni om detta?
Jag kollar vid vilken spänning relät slår till. Om det slår till vid 11-12V blir det för liten marginal eftersom jag helst vill slå över från parkeringsljus till halvljus så snart motorn är igång och laddningen startat.
Är det runt 10V är det perfekt.
Om reläet slår till vid lägre spänning (1-8V) kompenserar jag det med ett motstånd så relät ändå inte slår till innan 9-10V uppnåtts.

Ett relä som slår till vid exempelvis 10 V kommer inte att släppa igen när spänningen går under 10 V, det kommer att krävas väsentligt lägre spänning innan reläet släpper (5-6 V?). På din beskrivning låter det som du slår på lyset samtidigt med tändningen och då har du antagligen skapligt hög spänning (runt 12 V) inledningsvis.

För att tänka utanför lådan: har växellådan en kontakt för indikering av friläge? Kunde isf styra ett brytande relä som släcker halvljuset när du lägger i friläget. Nackdelen är att halvljuset slocknar när man lägger i friläget.

Edit: Var långsam så Flummo hann före! Men... kopplingen han beskriver saknar hysteres. Risken är att när spänningen segar sig över gränsvärdet så tänds halvljuset. Då droppar spänningen och reläet släpper. Spänningen stiger genast igen och reläet drar, ja ni (eller iaf Flummo!) fattar... Jag skulle lägga in 1-2 V hysteres (exempelvis tillslag vid 13 V, frånslag vid 11 V).

Guson
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Edit Im fucked - läste inte hela tråden - du har kick:tummenupp


Ett annat sätt att få en avlastning när startmotorn skall gå är att ordna som på många bilar och motorcyklar.

Då bryts strömmen till framlamporna så fort startmotorn snurrar.

Detta går att lösa på diverse sätt beroende på hur kopplingen i startmotorknappen ser ut och om du har ljusrelä.

Eftersom du har halvljusautomatik kanske det bästa är att slopa den och fixa en ljusknapp istället.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kahobe. Att jag skulle slå av lyset varje gång jag ska kicka ligger bortom alla uppfostringsprogram. Dessutom skulle det kräva ytterligare en knapp på mina spartanska reglage..
Ger mig.
OK, krav ligger inte i linje med Sverige av idag.:rolleyes:
Jag ska se om jag får en kvart över och ska då fundera på om det går att görs nåt mycket enkelt, sannolikt en reläfördröjning på ca 10sek som t o m en komplett elektrisk idiot kan få att fungera..
Är inne på elektronik nu, har pysslat med att lägga mönsterkort för lite nyttigheter förra vecka, hojarna får vänta.
 

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Det är en väldigt bra ide! Om man kan fördröja halvljuset 1 minut hinner jag sparka igång motorn i alla lägen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top