Reläfråga

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hej
Efter att ha fått bilen isärplockad två gånger de senaste halv året så har jag tröttnat nu och ska bygga mig ett eget Huvlarm.
Och undrar om de finns ett relä som "öppnar" vid ström på en anslutning och måste få ström på en annan anslutning för att "stänga" vad kan ett sådant kallas.

Huvkontakt och separat relä?
Då kan du dessutom lägga en hållkrets så att den inte tystnar när dom stänger huven.

Huvkontakt och separat relä?
Då kan du dessutom lägga en hållkrets så att den inte tystnar när dom stänger huven.

Ah precis så min tanke är. jag kanske förklara mig lite dåligt.
Men vilken typ av relä ska jag andvända mig av för att få den att "låsa" så att det inte tystnar när de stänger.
Gjorde en enkel bild av de hela.

Bifogat

• Bmwlarm.JPG
    Bmwlarm.JPG
    18.2 KB · Visningar: 629
Du kan ju ta ett växlande relä - du vet heljusrelä till bil.

Lite beroende på hur du triggar den.

Men den byter ju så att säga läge vid spänningspuls och ligger kvar sen till nästa puls.

Edit

Enklast sättet att annars fixa hysteresrelän som ligger kvar ur ett tag kan fixas enkelt med en stor konding på relästyrningen.

Men det finns vissa begränsingar i hur länge det kan ligga uppe med denna bondmeksmetod då ett standrad relä tar c:a 100 mA

Last edited:
In te som jag kan se det , heljusreläet i bilar - alltså.

Om man simulerar huvkontakten med heljusspaken genom att hålla inne ljustutan ett tag och sen släppa den - heljuset fortsätter ju lysa.

Först vid nästa spänningspuls så växlar den tebax.

vad vil ldu uppnå?
När någon gläntar på huven så ska en siren tjuta tills batteriet i bilen tar slut eller?
då funakr vilket normalt relä som helst med 12-voltsspole, bara att låta det dra sig själv när huvbrytaren sluts (huven öppnas) och sen ha en resetknapp på lämpligt ställe för att bryta kretsen.

edit:eftersom dom flesta verkar extremt dåliga på el här så utnyttja jag mina superkrafter och rita ett fint schema =)

Bifogat

• siren.jpg
    siren.jpg
    19.1 KB · Visningar: 208
Last edited:
vad vil ldu uppnå?
När någon gläntar på huven så ska en siren tjuta tills batteriet i bilen tar slut eller?
då funakr vilket normalt relä som helst med 12-voltsspole, bara att låta det dra sig själv när huvbrytaren sluts (huven öppnas) och sen ha en resetknapp på lämpligt ställe för att bryta kretsen.

Så hade jag också gjort. enkelt och nästan gratis.

vad vil ldu uppnå?

Ja så vill jag att de ska hända.
Men om jag använder mig av ett vanligt relä kommer de inte sluta tuta då om de slår igen huven? eller stannar de kvar i öppet utan styr strömmen?

Ja så vill jag att de ska hända.
Men om jag använder mig av ett vanligt relä kommer de inte sluta tuta då om de slår igen huven? eller stannar de kvar i öppet utan styr strömmen?

Om du matar manövern med + från huvbrytaren och drar en loop från reläutgången till manövern, då håller sig reläet draget sedan det väl har dragit

vad vil ldu uppnå?

edit:eftersom dom flesta verkar extremt dåliga på el här så utnyttja jag mina superkrafter och rita ett fint schema =)
El är inte min starka sida.
men de var tur att du var extremt bra på både el och rita:)
tack

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...