Reläproblem R1 -98 [Akut!]

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Relä/batteri-problem? R1 -98

Felbeskrivning

Reläet som visas på bilden för ett väldans väsen när man slår på tändningen. Det tystnar efter några sekunder, men börjar igen när man försöker starta motorn (startmotorn hinner gå en kort, kort stund innan det börjar låta). Ska försöka få upp en fil med ljudet också.
Jag har kollat över säkringar, glappande kontakter etc, men inte funnit några problem
Någon som har några förslag??

/edit/
Följande är testat:

- säkringar är hela
- testat byta relä
- testat två andra batteri (det ena gav en spänning på över 14 volt, handboken säger att det krävs minst 12,8V)
- Det kommer fram bensin till pumpen
- kommer ingen bensin ur pumpen när man slår på tändningen/aktiverar startmotorn (föga förvånande)
- kommer ingen bensin ur pumpen när man ansluter den direkt till batteriet (kan det ens göra det?)



Kuriosa
Jag var ute och körde med cykeln igår, tankade den, och såg över den allmänt så att allt skulle vara klart till dagens SMC-körning. Imorse rullade jag ut den ur garaget, startade den och lät den varmköras medan jag klädde på mig. Precis när jag är klar och ska sätta mig på cykeln stannar motorn, och problemet ovan uppkommer. Sen dess har den inte startat...
Detta var mitt tredje försök till att vara med på SMC-körning i år, men aldrig har jag varit så nära som nu... :rolleyes:
 

Bifogat

  • relä.jpg
    relä.jpg
    29 KB · Visningar: 413
Last edited:

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
cRoC skrev:
Reläet kanske är paj ? :I
Raketforskaren har talat :D

Har mätt på batteriet OCH fått det kollat på verkstad, verkar inte vara nåt fel på det. Det är dessutom ett gelbatteri som monteras liggande. Inte helt billigt om man ska köpa nytt, så jag chansar ogärna. Fler förslag mottages med tacksamhet.
[...på väg mot skroten]
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tror att du har problem med "Ground" för batteriet. Du dränerar ut batteriets juice när den inte går (i.e batteriet laddas inte, om du inte kör), så på den korta stunden kanske hojjen dör pga batteriet är kajk.

Checka batteriet är mitt förslag. Byt till en polares för å bara testa.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Låg spänning i batteriet ger reläfladder
 

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Har nu testat med ett annat relä och annat batteri, fel kvarstår.
Batteriet hade dock ungefär samma spänning som mitt eget. Jag laddar det, så får vi se vad som sker. Fler förslag under tiden, någon?

(Moderatorn får gärna stryka "akut" ur rubriken, eftersom dagens bankörning ändå gått åt h-e...)
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Då startmotorn snurrar ok är nog batterjorden OK.. Tippar på att någon kabel är glapp, dålig kontakt kabel-stift någonstans nära reläet?? Jucka lite på kablar och se om det händer något.
Har du mätt batterispänningen när reläet rasslar?
Kan (?) vara ett glapp INNE i reläet., sannolikheten beror lite på relädesignen.
Kommer du åt att mäta spg på spolanslutningarna på (undersidan) av reläet, skall nog vara stabil 0V eller 12V..

Envis som jag är: "messen ist wissen.."
:hej
 
Last edited:

R1

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne så klart
Hoj
XSR900
Diablo skrev:
Fler förslag under tiden, någon?


Är du säker på att det är relät? Hade samma symptom när soppan tog slut och bensinpumpen försökte bygga upp trycket. Motorn dog och det blev ett jävla liv under sadel/tank. Kolla så att det kommer fram soppa till pumpen!

Jag vet att det kan vara kanske lite långsökt men värt att kolla.
 

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Nyladdat batteri hjälpte ej.
Reläbyte, trippelkoll av kontakter och säkringar hjälpte inte heller.
Det kommer fram bensin till pumpen, men som förväntat pumpar den det inte vidare.
:confused:
 

R1

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne så klart
Hoj
XSR900
Diablo skrev:
Nyladdat batteri hjälpte ej.
Reläbyte, trippelkoll av kontakter och säkringar hjälpte inte heller.
Det kommer fram bensin till pumpen, men som förväntat pumpar den det inte vidare.
:confused:

Funkar pumpen?

Lossa pumpen och koppla batteriet till den och se om den pumpar ut den bensin som finns i.

Jag har fått ihop min retta nu och har lärt mig en del om hur man felsöker och bör se ut. Om du vill så kan jag komma och hjälpa dig :rolleyes:
 

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Elschema... relät är inringat (såvida jag inte är alldeles ute och cyklar)







(edit: hittade bättre bild)
 

Bifogat

  • elschema2.jpg
    elschema2.jpg
    124.8 KB · Visningar: 259
Last edited:

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Jag har även kört följande test, men får helt bakvända resultat. Har för dålig koll på engelska fackspråket för att begripa om de menar nåt särskilt med "pocket tester" men jag har iaf använt en vanlig multimeter.
(Se även tillägget jag gjort i första posten)

- I de fall det står "Continuity" får jag inget utslag alls.
- I de fall det står "No continuity" får jag mätresultat på cirka 17-20 kilo-ohm.

Tolkar jag texten fel, mäter jag alldeles tokigt (tycker jag har hyfsad koll på hur man använder instrumentet) eller är båda reläerna trasiga? I det senare fallet tyder det på att något får reläerna att gå sönder. Eller? Idiotförklara mig om ni vill, får jag bara en lösning på problemet är jag överlycklig. :p

R1, är ditt erbjudande om hjälp seriöst menat tar jag mer än gärna emot det :bow
 

Bifogat

  • relay_unit_test.jpg
    relay_unit_test.jpg
    56.9 KB · Visningar: 246
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
maybe så har jag lösning till ditt problem......skicka ditt nummer i ett pm så kan vi talas vid.
 

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Ravetrancer, du fick mitt nummer lite tidigare idag. :tummenupp


Felsökte lite mer igår och då kom jag fram till följande:

Ibland sker inte fenomenet med relät. Istället går startmotorn runt typ tre varv (istället för som tidigare cirka ett varv). Därefter bryter den och EXUPen verkar "känna efter" en gång på vardera ändläget. Sedan blir det tyst och dött i cirka fem sekunder. Då klickar det till i relät, efter det kan man dra igång startmotorn igen enligt samma mönster. Och detta sker bara ibland och enbart om man har halvljuset påslaget (alltså aldrig med släckt belysning, parkeringsljus eller helljus) :crash Rengjort kontaktdon för belysning hjälpte inte.

Detta kanske låter som ett skämt, men så är det tyvärr inte... Några fler förslag innan jag river ner hela skiten?
 

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jo då
MÄT!
Det lönar sig sällan att börja slita o dra överallt. Försök att mäta metodiskt. :mattias


När det inte funkar kan du slita o dra i allt löst du hittar, bli riktigt förbannad o sparka sönder nått.
Du kan ge dej den på att hojen startar, och du står där med ågren över att du just sparkat in grannens bildörr helt i onödan. :p
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top