Religion

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Med risken att skapa viss kalabalik startar jag denna tråd då jag sökt på internet om vad "religion" är men inte hittat nåt riktigt svar. Skulle kanske vidskepelse räcka?

Då just religion verkar vara roten till merparten av den oro och blodtörst vi idag ser i media tycker jag ämnet är högst aktuellt. Om inget annat för att helt enkelt gå till botten med orsaken till dom pågående fientligheterna runt om i världen. Började med att söka på ordets betydelse;

- the belief in and worship of a superhuman power or powers, especially a God or gods.
- ideas about the relationship between science and religion.

Liknande: faith, belief, divinity, worship, creed, teaching, doctrine, theology, sect, cult .. osv.

- particular system of faith and worship.
- pursuit or interest followed with great devotion.
- consumerism is the new religion

Mer från google, dessvärre inget jag kan godta som bra svar. Exempel:

Vad menas med religion?

Med religion avses religiösa åskådningar som exempelvis hinduism, judendom, kristendom och islam. Annan trosuppfattning innefattar sådana övertygelser som har sin grund i eller samband med en religiös åskådning, till exempel buddism,
ateism och agnosticism.

-Dom nämner ett gäng religioner, men inte vad det ÄR, "trosuppfattning" är bara ett annat ord för religion vad jag förstår. Samt nämns ateism och agnosticism, men jag trodde dessa var raka motsatsen?

Hur förklarar man religion?

Att vara troende eller religiös innebär att tro på något andligt och/eller att ha en viss syn på världen. Det kan handla om att man följer vissa ritualer och etiska principer (alltså tankar om vad som är bra och dåligt).

- ritualer har jag inga, men jag har tankar om vad som är bra och dåligt, är jag religiös för det?

Vad är din egen definition av religion?

Religion är tro på en gud eller gudar och de aktiviteter som är kopplade till denna tro , såsom att be eller dyrka i en byggnad som en kyrka eller ett tempel.

- Förvisso. Sammankomster kring olika teman och intressen, men är religion enbart kopplat till ett tema som innefattar en "gud"?

Vad betyder religion för dig?

människors förhållande till det som de betraktar som heligt, heligt, absolut, andligt, gudomligt eller värt särskild vördnad . Det anses också allmänt bestå av hur människor hanterar yttersta oro för sina liv och sitt öde efter döden.

- Skulle vi således kunna sammanfatta "relgion" som något vi alla har en del i, som ett spektrum av många olika ideer kring livsåskådning och filosofi? För att bli kallad "religiös" måste man ha livlig fantasi och vara mycket bestämd? Är politik religion?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Lätt ämne. :3freak

Som filosofiskt intresserad ateist ser jag på religion ungefär så här:

För individen kan det fungera dels som ett sätt att få en förklaring på de svårförklarliga frågorna som inte går att förstå genom observationer och orsakssamband och att således få en mening som skapar långsiktigt hopp. I takt med att mänskligheten lärt sig mer har religioner förändrats. Mycket få tror längre på åskgudar eller solgudar av lätt insedda skäl.

På familj- och lokalsamhällesnivå kan det också fylla funktionen att skapa en gemensam mening och livsorientering, genom t ex ritualer och gemenskap kring en tro. Därutöver att samla levnadsvisdomar genom berättelser/myter och bygga ett moralsystem som kan leva vidare över både tid och rum. I grunden handlar det rätt mycket om mänskliga behov vi haft i alla tider och som utmärker människan som ett socialt djur som kan samarbeta i större skala.

Just skalningen i tid och rum är också det som gör att religionen får betydelse också på en större samhällsnivå, möjliggjord först genom skriftspråket och så småningom genom böcker.

I vissa avseenden blir religionen, inte minst dess levnadsregler och moralsystem, då mer formaliserat och strukturerat och kommer uttolkas mer utifrån vad som står skrivet i skrifter och hur detta tolkas av vissa människor på upphöjda religiösa positioner. Religionen blir också ett redskap för att fånga upp strävan efter och konflikter om makt och inflytande. Detta kan förstås ske samtidigt som religionen kan ha en stor betydelse för såväl människor som mänskliga gemenskaper i form av en tro som skapar hopp och mening. Det blir en växelverkan, men som också kan utnyttjas i bl.a. maktsyften.

Behovet av hopp och mening och att människor hela tiden skapar och sprider gemensamma berättelser som bidrar till detta gör att religioner egentligen aldrig försvinner även om dess formella strukturer, ritualer och artefakter gör det, utan de återskapas enbart i nya skepnader, även om man då kanske inte alltid kallar det för religion.

Sen finns det förstås enormt mycket mer som går att säga om religioner än just detta.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En del religionen är att besvara frågor ställda av mindre tänkande varelser så att de inte gör sig illa.
T.ex, det är otur att gå under en stege, men det riktiga svaret är ju att den som står på stegen kan tappa en hammare/valfritt föremål/färg i huvudet på dig.

Tänk på skapelseberättelsen, försök att förklara jordens uppkomst och historia för nån, då blev det enklare med en saga om nån gud.
osv..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Islam är INTE en religion, det är snarare politik. Inte ens muslimerna själva kallar det för religion, de kallar det för Deen:

Religion handlar om individuell tro. Du får tro på vad du vill, men det ska inte gå ut över andra. Om någon annan inte tror som du, då är det upp till dem. Islam funkar inte så. Deen är enkelt uttryckt "sättet som gud befaller människan att agera i alla aspekter av livet". Det är inte diskutabelt, det är inte öppet för tolkning, det är ett regelverk som ALLA ska förhålla sig till dvs inte bara muslimerna utan det är varje muslims plikt att sträva efter att också icke islamtroende ska följa islamistisk lag för Deen styr alla aspekter av livet och inte bara individens religiösa tro. Folk som tror att Islam är något så enkelt som en religion är jävligt snett på det, det är inte bara ignorant utan rentav ett farligt underskattande. Kritik mot islam göms ofta bakom religionsfrihet, du får inte kritisera en religiös tro eftersom det är kränkande att inte låta folk tro på vad de vill. Det är en jävligt hal is vi är ute och halkar på, att visa tolerans mot en av de mest intoleranta ideologierna i världen kommer bita oss rejält i röven i slutändan.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så här är det, om en eller ett par människor tror på en osynlig superfarbror som ser och hör allt så är det en mentalsjukdom.

Om jättermånga tror på samma osynliga super-farbror så är det en religion.

Var brytpunkten går vet jag inte riktigt, sen finns ju mellansteget "Sekter" också.

Sen finns det ju folk som tror på samma sagofarbror, men olika kapitel i sagoboken och därför vill dom utrota varandra...

Religion är logiskt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Underbara förklaringar och utvecklingar. NU kan jag lugnt säga att jag vet vad religion är. Tackar så mycket.

Måste också säga att jag upplever en högre snitt-IQ här på forumet än andra forum. Det beror nog på att motorcyklister generellt får mer syre till hjärnan, speciellt om man kör med öppen hjälm 😄

• Haha
Reaktioner: JPT

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Man skulle kunna säga att religion funkar bäst som en personlig grej, något som vi man kan vända sig till och tala till inombords, möjligtvis även dela med sig av i mindre grupper för att trösta sina medmänniskor som inte har samma förmåga att ta sig genom svårigheterna. Religion är ju i grunden ett sätt att rationalisera det som händer, vare sig det är positivt eller negativt.

Som det ser ut idag verkar problemen uppstå när grupper använder sina ideer i annat syfte än att trösta eller tacka. T ex för hämnd och påtryckning. Alltså när man börjar jämföra sin "tro" och börja glassa med "Vår gud är bättre än er gud ..".

Kollar vi närmare på israel och palestina kriget så verkar det egentligen inte röra sig om religionen särskillt mycket, utan man använder den bara som täckmantel för varderas hämndbegär.

Detta får mig att faktiskt se en lösning på eländet. Ni får ha lite översyn med eventuellt känslokalla ideer nu, så håll i er:
Att utrota ETT folkslag ses som ett brott mot mänskligheten, och rasistiskt, osv. Men jag har ännu inte hört något ont om ideen att utrota TVÅ folkslag, i syfte att skapa fred. För att båda grupperna bryter ju mot mänskligheten från var sitt håll, när dom försöker utrota varandra genom sin finurligt blodtörstiga metoder. Dom hatar varandra till den grad att deras begär att utrota den andra aldrig tar slut. Så hur vore det om någon stormakt, kanske USA eller EU med sin militäralians gick in och gjorde slut på både hamas och israel. Jag antar starkt att det skulle gå. Man kan börja med vedergälning från luften, total förstörelse med bomber, och sedan med marktrupper 'städa rent' resterna som eventuellt gömmer sig under marken. Man skapar en ny krigsfri zon som förvisso kommer ta flera år att omvandla till beboelig mark igen, men omgivningen får lugn och ro, och stormakten kan man alltid skylla på vara "partisk och grym", det har man alltid gjort ändå, och kommer alltid att göra.

Eller har vi några aningens mer humana ideer på lösning?

.. och nu seglade tråden iväg lite från "Religion" till "Fantasirika krigsstrategier". Krig och religion verkar faktiskt höra ihop ;)

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den här såg jag för flera år sedan, kom att tänka på den nu och googlade lite. Tycker den är tänkvärd.

Religion is like a penis: it's fine to have one, it's fine to be proud of it, but please don't whip it out and start waving it around in public, and please don't try to shove it down my children's throats​

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år