Remiss om sänkta hastigheter (till 80)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, visst har Du oerhört rätt i detta lakoniska konstaterande, och visst är situationen tämligen tragikomiskt?

I ena ringhörnan har vi Tragikverket. Tragikverket sekonderas av forskare som lägger pengar på att komma fram till att boxermotorer skyddar benet vid kollision i flack vinkel mot släta räcken (vajerräckena "glöms bort"), av privata konsulter som fakturerar miljonbelopp för att utreda hur motorcyklister ska kunna bötfällas genom ATK och av diverse branschföreträdare som solar sig i glansen av "samarbeten" samt lobbyister för självkörande fordon (=bilar)

I andra ringhörnan hittar vi trafikanterna. Här finns förvisso entusiasterna och adrenalinjunkies som över huvud taget knappast reflekterar över skyltad fart så länge som risken för att lagföras är minimal. Men även Hr och Fru Svensson som pendlar eller använder sin bil för semesterresor/för att besöka släkt och vänner under lediga stunder. Det riktigt intressanta är att knappt var annan trafikant håller skyltad hastighet redan med dagens gränser. Läs det igen - knappt var annan. TrV:s egna undersökningar visar att en sänkning av hastigheten med tio km/h innebär att medelhastigheten sjunker med 3-4 km/h (intressant nog gäller samma förhållande även vid hastighetshöjningar). Så - det enda som lär hända vid ytterligare sänkningar är att andelen trafikanter som håller hastighetsgränserna reduceras ytterligare.

Utan att ha en examen i beteendevetenskap är TrVs angreppspunkt på trafiksituation och hastighetsanpassning intressant - här ska trafikanterna tvingas till efterlevnad genom skrämsel och hot om kriminalisering, kosta vad det kosta vill. Applicera gärna, som ett tankeexperiment, motsvarande förhållningssätt på sjukvård, skola eller omsorg och det kommer genast att dofta trettiotal om hela anrättningen.

Men hur ska man lyckas dyrka upp dessa låsta positioner? Hur ska TrV och trafikanter på något vis kunna mötas och samordna uppfattningen kring vad som är "rimligt säker hastighet"? En angreppspunkt kanske kan vara att utgå från den hastighet som föranleder minsta hastighetsskillnader utefter en vägsträcka/en viss vägstandard. Det kanske vore ett bättre sätt att etablera en gemensam grund att utgå ifrån?

Jaja - tragiskt är det i alla fall att skyttegravskriget bara fortsätter och fortsätter...

Kan inte alla dessa muppar ges en spade så de kan gå ut och gräva ett hål någonstans där det behövs istället?
Tas det någonsin någon hänsyn till att man vill komma fram på relativt kort tid också?

Det borde vara förbjudet att skylta ner en väg ifall det inte finns en tvingande handlingsplan på hur skylthastigheten ska höjas 20% från urprungsskyltningen inom 18 månader.

Hur ska vi komma till Sälen innan semestern är över?
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
...men Trafikverket har ansvaret att skapa en säker trafikmiljö för ALLA trafikanter, inte göra dem ändå säkrare för redan skyddade bilister på bekostnad av oss oskyddade trafikanter.

Dödsräcken hjälper oss inte, heller ej 100 km/h mellan räcken eller 80 utan räcken.

Dom får fan börja titta lite över kanten på lådan i vart fall.

Trafikverket tittar över kanten på lådan! Mycket tack vare smc:s påtryckningar.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-rackesregler-i-Sverige/
Nya VGU (Vägar och gators utformning) som kom våren 2015 innehåller en hel del förändringar med avseende på just räcken. Ett steg i rätt riktning!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trafikverkets uppgift är att se till att på befolkningsnivå minimera antalet döda i trafiken. Och det är många fler som slipper dö pga avsaknad av mötesolyckor än som dör pga räckena. Där finns ju en genomgång av alla dödsolyckor på MC under flera års tid och jag vill minnas att där är noll döda pga kollision med mitträcke. Så hur mycket jag än personligen hatar räcken av vajertyp är de på befolkningsnivå en god ide....

Sen vore det ju ännu bättre att sätta upp räcken som inte serverar vänsterben som legMCBacon.

Bäst av allt vore ju om det kunde tas krafttag mot trafikanter påverkade av droger/sprit. Det är ju den enskilt största riskfaktorn för att dö i trafiken. Men pålisen har väl fullt upp med annat....

Jag håller faktiskt inte med. (Det jag fetade i ditt inlägg )
Om jag fick bestämma skulle trafikverkets uppgift vara att minska kostnaderna för olyckorna. Och det har trafikverket inte lyckats med.
Kanske för Trafikverket inte fått den uppgiften av politikerna ?
Antalet svårt och lindrigt skadade har inte minskat i takt med antalet dödade utan ligger på ungefär samma nivå.
Vilket innebär att sjukvårds-, sjukförsäkrings- och sjukpensionskostnaderna inte sjunker.
Trots sänkningarna av hastigheten.
Tyvärr.

Det känns för mig lite märkligt att 2016 koncentrera sig på trafiken med hänvisning till att rädda # liv

när t.ex. antalet självmördade är 5 grr så många som antalet trafikdödade.
https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/
Om det var just att hindra att folk inte dör av sjukdomar eller för mycket mat som ska förhindras.
(Sjalvmord med kniv och gaffel räknas ju inte som självmord....I konsekvens med överdoser av andra ämnen.)
http://teknikensvarld.se/antalet-omkomna-i-trafiken-nagot-hogre-2014-170227/

Kan det bero på att t.ex. självmord är Tabu i Sverige ?
Det man inte talar om, inte tar upp i media, ja det finns inte ?

# Att man väljer uttrycket "rädda liv" vilket visar den totala förnekelsen av verkligheten när det gäller döden i vår kultur.
Döden är ju 100 % säker, det enda vi kan påverka är tidpunkten.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Vår 90-väg hemma tog dom en vägren till att göra cykelväg av men då fanns det ju plötsligt ingen vägren på ena sidan så då sänkte de till 70...
Och eftersom de inte sopar cykelbanan ordentligt kör träningscyklisterna ändå på körbanan för att slippa punka. :tummenupp
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Vår 90-väg hemma tog dom en vägren till att göra cykelväg av men då fanns det ju plötsligt ingen vägren på ena sidan så då sänkte de till 70...
Och eftersom de inte sopar cykelbanan ordentligt kör träningscyklisterna ändå på körbanan för att slippa punka. :tummenupp

Slippa punka dom kör där för dom är idioter och tror dom cyklar fort spelar ingenroll om det är sopat eller ej.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trafikverket tittar över kanten på lådan! Mycket tack vare smc:s påtryckningar.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-rackesregler-i-Sverige/
Nya VGU (Vägar och gators utformning) som kom våren 2015 innehåller en hel del förändringar med avseende på just räcken. Ett steg i rätt riktning!

Ledsen, men det där är bara kejsarens nya kläder.
I texten som du länkar till sägs (min fetning):

på övriga vägar med betydande motorcykeltrafik ska uppfylla krav på släthet enligt avsnitt 1.3.4.6.2.
Med betydande motorcykeltrafik avses ≥ 100 motorcyklar per genomsnittligt dygn under sommarhalvåret.

Så, fler än 100 MC-passager per dygn kvalificerar för räcken med ett visst mått av släthet vid nyproduktion av räcken. Bra?

Hur mycket av dagens statliga vägnät handlar det om egentligen?
Mindre än 2%!!!

Det finns dels en rikskarta här: http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/11875
och även länsvis indelning efter uppmätning av trafikintensitet för MC.
Klicka gärna upp ditt egna län, och se hur många hundra meter väg du kan hitta i just dina hemtrakter.
...om ens något.

Jag fattar inte att ni går på sådana här lätta finter.
Trafikverket är ONDSKA!
Dom vill oss illa, dom gör vad dom kan för att det skall se ut som dom har rätt.
Det klart som fan att dom formulerar "skall-krav" på ett sådant vis att dom kan segla vidare på samma vis som innan - åsso går det ytterligare 10 år med slaktade motorcyklister mot deras dödsräcken.

Noll vision.




notrightrider skrev:
Där finns ju en genomgång av alla dödsolyckor på MC under flera års tid och jag vill minnas att där är noll döda pga kollision med mitträcke.

Kan du länka till något som backar det påståendet, please?

Något nytt här...?
 
Last edited:

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Slippa punka dom kör där för dom är idioter och tror dom cyklar fort spelar ingenroll om det är sopat eller ej.

F-n vet, har sett ett antal som inte kört på vägen som står och byter slang...

- - - Updated - - -

Slippa punka dom kör där för dom är idioter och tror dom cyklar fort spelar ingenroll om det är sopat eller ej.

F-n vet, har sett ett antal som inte kört på vägen som står och byter slang...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag fattar inte att ni går på sådana här lätta finter.
Trafikverket är ONDSKA!
Dom vill oss illa, dom gör vad dom kan för att det skall se ut som dom har rätt.
Det klart som fan att dom formulerar "skall-krav" på ett sådant vis att dom kan segla vidare på samma vis som innan - åsso går det ytterligare 10 år med slaktade motorcyklister mot deras dödsräcken.

Noll vision...
Hårda bud och hårda budskap. Faktum är, att döma av vad vi sett de tio senaste åren, att det förefaller en gruppering byråkrater inom TrV som lever med någon form av halvdold agenda att få bort motorcyklister från trafiken i allmänhet och det "säkra" vägnätet i synnerhet. Det är annars svårt att förstå att vi med stor frenesi byggt t ex billigast möjliga räcken (=vajer) i nollvisionens namn, samtidigt som visionen säger att ingen ska dödas eller svårt skadas i trafiken. Det handlar inte om att "minimera" antalet - då hade vi kunnat förstå att dubbla antalet räddade bilistliv skulle kunna ske på bekostnad av en mindre trafikantgrupp. Men nu står det INGEN.

Ekvationen går inte ihop. Om man inte på sikt räknar med att eliminera trafikantgruppen helt och hållet.

Vi är mitt i en brytpunkt nu. Antalet dödade/svårt skadade bilister har nästan halverats och inom något år kan de till och med i antal vara lägre än vi motorcyklister (som minskat något men inte alls i samma omfattning). Då ska vi minnas att vi står för 1-2% av trafikarbetet. Det kan förklaras på två sätt:

1 - Anledningen är främst att de åtgärder som genomförts snarare ökar risken för oss på motorcykel att dödas eller svårt skadas om vi av en eller annan anledning vurpar.

2 - Vi motorcyklister bär själva skulden för att vi inte klarar oss bättre, framför allt på grund av att vi kör alldeles för fort på alldeles fel ställen. Vår förmåga motsvaras inte alls av vår riskuppfattning.

I det första fallet får TrV ställa sig i skamvrån och riskerar att utsättas för massiv kritik. I det andra - ptjaa, den dag politikerna är övertygade är förbud eller kraftiga inskränkningar en fullt framkomlig väg.

Snart publiceras MC- och Mopedstrategi 3.0, med den senast aktuella uppfattningen/"analysen" från TrV där ett antal organisationer (däribland SMC) medverkat och lämnat synpunkter. Läs gärna den. Läs den noggrant. Läs vad som påstås mellan raderna angående motorcyklisternas egentliga ansvar för vår trafiksituation och våra dödade/svårt skadade. Sedan ska vi fortsätta diskutera ondska eller i vart fall dolda agendor...
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Ledsen, men det där är bara kejsarens nya kläder.
I texten som du länkar till sägs (min fetning):



Så, fler än 100 MC-passager per dygn kvalificerar för räcken med ett visst mått av släthet vid nyproduktion av räcken. Bra?

Hur mycket av dagens statliga vägnät handlar det om egentligen?
Mindre än 2%!!!

Det finns dels en rikskarta här: http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/11875
och även länsvis indelning efter uppmätning av trafikintensitet för MC.
Klicka gärna upp ditt egna län, och se hur många hundra meter väg du kan hitta i just dina hemtrakter.
...om ens något.

Jag fattar inte att ni går på sådana här lätta finter.
Trafikverket är ONDSKA!
Dom vill oss illa, dom gör vad dom kan för att det skall se ut som dom har rätt.
Det klart som fan att dom formulerar "skall-krav" på ett sådant vis att dom kan segla vidare på samma vis som innan - åsso går det ytterligare 10 år med slaktade motorcyklister mot deras dödsräcken.

Noll vision.

Men nu är det ju du som VILL se Trafikverket som ondska och därmed väljer att läsa vissa delar och blunda för annat. I texten som du citerar så står det faktiskt:

"Ett vägräcke
− i anslutning till gång- och cykelbana,
− på väg som ingår i TEN-T vägnätet,
− i ytterkurva på avfartsramp samt
− på övriga vägar med betydande motorcykeltrafik ska uppfylla krav på släthet enligt avsnitt 1.3.4.6.2.

Med betydande motorcykeltrafik avses ≥ 100 motorcyklar per genomsnittligt dygn under sommarhalvåret."

Detta inkluderar ju faktiskt mycket mer än vad du får det att framstå som. Och ja det gäller bara nyproduktion av räcken vilket kan tyckas vara fattigt men det är ju i alla fall ett steg i rätt riktning, det måste du hålla med om? Förhoppningsvis kan man komma ytterligare steg framöver och göra de anpassningar som behövs på befintliga räcken. Bättre att göra lite i stället för inget. Det var ju det du efterfrågade i ditt inlägg tidigare... att kika över kanten.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det kan förklaras på två sätt:

1 - Anledningen är främst att de åtgärder som genomförts snarare ökar risken för oss på motorcykel att dödas eller svårt skadas om vi av en eller annan anledning vurpar.

2 - Vi motorcyklister bär själva skulden för att vi inte klarar oss bättre, framför allt på grund av att vi kör alldeles för fort på alldeles fel ställen. Vår förmåga motsvaras inte alls av vår riskuppfattning.


1,25: Helt missriktade försök att försvåra för körkortstagare har istället lett till att folk väljer att köra MC utan körkort, och därför utan utbildning och dessutom utan riskmedvetenhet.
Man kör hoj som man sett folk göra på filmer, och tror att "CGI" är ännu en ball beteckning på snabba hojar.

1,50: Nedrustning av polisen ute på vägarna gör att folk tror att det är safe att köra påverkade,


1,75: Nedrustning av polisen rent generellt gör att stulna hojar inte plockas in, utan fortsätter att snurra runt, runt, runt tills dom antingen disintegreras, eller har ihjäl någon på en gångbana.
"Ännu en MC-olycka"
som sätts upp på vårt konto.


...och ja, sedan är somliga av oss - med körkort och egen ägandes hoj väldigt duktiga på att sprida badwill och rent av köra ihjäl sig alldeles i onödan.

Hur som helst, och allt sammantaget så upplever jag något liknande som du gör Roffe:

Trafikverket talar med dubbla tungor, och en liten klick sitter med en dold agenda - avlönade med skattepengar från dig, mig och alla andra som kör hoj.

Det kan bara handla om några få individer, men att dom tillåts fortsätta sin kampanj år efter år skämmer HELA Trafikverket.

Jag tror inte ett ord på vad dom säger. Det krävs räfst och rättarting i Borlänge, samt offentlig stegling och gärna ett gatlopp dessutom för att jag skall börja lita ett endaste smack på någon som det står "Trafikverket" på.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men nu är det ju du som VILL se Trafikverket som ondska och därmed väljer att läsa vissa delar och blunda för annat. I texten som du citerar så står det faktiskt:

"Ett vägräcke
− i anslutning till gång- och cykelbana,
− på väg som ingår i TEN-T vägnätet,
− i ytterkurva på avfartsramp samt
− på övriga vägar med betydande motorcykeltrafik ska uppfylla krav på släthet enligt avsnitt 1.3.4.6.2.

Med betydande motorcykeltrafik avses ≥ 100 motorcyklar per genomsnittligt dygn under sommarhalvåret."

Detta inkluderar ju faktiskt mycket mer än vad du får det att framstå som. Och ja det gäller bara nyproduktion av räcken vilket kan tyckas vara fattigt men det är ju i alla fall ett steg i rätt riktning, det måste du hålla med om? Förhoppningsvis kan man komma ytterligare steg framöver och göra de anpassningar som behövs på befintliga räcken. Bättre att göra lite i stället för inget. Det var ju det du efterfrågade i ditt inlägg tidigare... att kika över kanten.

Ja, jag är negativ till Trafikverket. Jag har sett dem ljuga och skylla ifrån sig i två decennier nu.
Inte följa upp sina entreprenörers arbeten, inte uppfylla sina egna krav, inte göra jobbet tillräckligt bra.

I detta fallet är problemet att man själv kommer att bestämma vad som är ett säkert räcke.
Man slutar montera upp vajerräcke - 20 år för sent, men vad får vi istället?

7N1fiCFqRIN4BYfG1IqF.jpg


Detta kommer troligen att klassas som "sakert racke" och så måste vi kampa 20 år mot det istallet.
Visst - aningens battre for den som kor in i racket sittandes kvar pa hojen, men det ar bara ett fatal olyckor som sker pa det viset.
Vanligare ar att man sjalv redan gått omkull, eller tvingats omkull av en bilist, och kommer glidande i stolpskogen liggande på vagbanan.

...och då har vi samma dodliga krockvåld som mot allt annat med blottlagda ståndare.

Trafikverkets agerande ar provocerande hansynslost mot mig som motorcyklist, och tilllika provocerande inkompetent mot mig som skattebetalare.

20 år av konfrontativ klantighet ar inte så latt att bara skaka av sig.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Problemet tycker jag är att Trafikverket skyltar om istället för att göra om vägarna så de blir bättre för att snabbt transportera sig från A till B. Sveriges vägnät är så ruttet och baserat på gamla grusvägar, så det är ju naturligt att för varje år så ökas antalet bilar och till slut nås gränsen för vägens kapacitet. Bara se på vägarna in och ut ur Stockholm. 20 år för sent, och vi har samma köer som innan det gick från 2 till 3 (eller 4) filigt.

Nya vägar, eller uppgraderade vägar, behövs. Inte begränsa gamla. Så se. Klicka på "Upgrade road to super mega highway" aka Sim City. Problem löst :crash

Nej det går ju inte, då blir miljömaffian tokiga. Man måste försvåra så mycket som möjligt för trafiken så att färre tar bilen och fler cyklar och åker kollektivt. I Örebro så förstör politikerna varenda tvåfilig genomfart med avsmalningar och refuger. Busshållplatser görs om till timglas så att alla måste stanna och vänta på att passagerarna ska gå på eller av bussen. Breda cykelbanor byggs som inkräktar på bilfilerna. Och så har man infört "cykelmotorvägar" :3freak
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan du länka till något som backar det påståendet, please?
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Sakrare-racken-raddar-fler-liv/


Mer ändå:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Racken-dodar-motorcyklister/



Under 2015 hade vi en dip i antalet dödade mot räcken, jag kan på rak arm bara komma ihåg den Italienske turisten på väg till Norge som gick in i räcket utanför Tanumshede, och dog på Trafkverkets allra senast öppnade "motorväg" (en Rosengrenare med räcket tätt inpå körbanan).
Första dödsfallet, bara en månad efter det att sträckan öppnades.

Jag är inte emot ökad säkerhet för redan skyddade bilister.
Jag är emot att denna säkerhet skapas på vår bekostnad!

Jag hade fel, minnet spelade mig ett spratt. Antalet var inte noll utan min analys var att antalet rimligt undvikbara var nästan noll.

Under perioden 2009-2011 dör 14 personer mot ett räcke. 38% står angivet som mitträcke dvs 5 pers. Hur många av dessa som var med dåliga respektive mindre dåliga räcken förtäljer inte statistiken. Hur många som hade haft en rimlig chans att överleva utan räcke eller med ett mer MCvänligt räcke vet ingen. Men utifrån statistiken vet vi att ungefär 50% av de som bokförs i dödstalen är påverkade/kör utan kk/utan utrustning osv. (1)

Vidare så analyseras de olika räckestyperna utifrån antalet allvarliga olyckor i dem. Och där finns inga statistiskt säkerställda skillnader.(1)

Under 2007-2009 är där 2 personer som avlider efter krock mot vajjeräcken i mittposition. Båda sporthojar varav den ena förefaller ha hållit en ordentligt hög hastighet tappat kontrollen och gått i räcket (har man tumlat 100m från kraschpunkten har det inte gått långsamt) så tveksamt om man kan beskylla räcket. Under studieåren dör där 98 motorcyklister varav 2 mot mitträcke av vajjertyp varav en person kanske hade överlevt ett snällt räcke. (2)

(1) Trafikverket Olycksutveckling djupstudier av dödsolyckor MC
(2) VTI studien publicerad 2011 "Motorcyklister som krockar med räcken"

Min totala analys av rapporterna är att undvikbar död mot vajjeräcken handlar om max en person om året. Av just den anledningen tror jag att Trafikverket skiter totalt i hur olämplig designen av räckena är och fokuserar hårt på repressiva regler för att uppfostra MC kollektivet istället.
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
F-n vet, har sett ett antal som inte kört på vägen som står och byter slang...

- - - Updated - - -



F-n vet, har sett ett antal som inte kört på vägen som står och byter slang...

Nu är ju våran väg ganska farlig att cykla på men åker du till Mölnlycke eller Landvetter så har dom jätte fina cykel vägar som plogas och sopas och som vanliga cyklister kan använda utan problem dock inte dessa "tävlings" cyklister tycker alltid dom är mitt i vägen och blockerar. :(
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag hade fel, minnet spelade mig ett spratt. Antalet var inte noll utan min analys var att antalet rimligt undvikbara var nästan noll.

Under perioden 2009-2011 dör 14 personer mot ett räcke. 38% står angivet som mitträcke dvs 5 pers. Hur många av dessa som var med dåliga respektive mindre dåliga räcken förtäljer inte statistiken. Hur många som hade haft en rimlig chans att överleva utan räcke eller med ett mer MCvänligt räcke vet ingen. Men utifrån statistiken vet vi att ungefär 50% av de som bokförs i dödstalen är påverkade/kör utan kk/utan utrustning osv. (1)

Vidare så analyseras de olika räckestyperna utifrån antalet allvarliga olyckor i dem. Och där finns inga statistiskt säkerställda skillnader.(1)

Under 2007-2009 är där 2 personer som avlider efter krock mot vajjeräcken i mittposition. Båda sporthojar varav den ena förefaller ha hållit en ordentligt hög hastighet tappat kontrollen och gått i räcket (har man tumlat 100m från kraschpunkten har det inte gått långsamt) så tveksamt om man kan beskylla räcket. Under studieåren dör där 98 motorcyklister varav 2 mot mitträcke av vajjertyp varav en person kanske hade överlevt ett snällt räcke. (2)

(1) Trafikverket Olycksutveckling djupstudier av dödsolyckor MC
(2) VTI studien publicerad 2011 "Motorcyklister som krockar med räcken"

Min totala analys av rapporterna är att undvikbar död mot vajjeräcken handlar om max en person om året. Av just den anledningen tror jag att Trafikverket skiter totalt i hur olämplig designen av räckena är och fokuserar hårt på repressiva regler för att uppfostra MC kollektivet istället.

Statistik är alltid statistik.... Det alla som hojar är helt eniga om är att trasslar man in sig i wireräcket så är man skivad bacon. Det kanske är så att närvaron av dödsräcket gör att hojåkare som inte aspirerar på Darwin Award tar det lite vackert?

Gör vägarna säkra för bilar för dom kör som höns ändå och gör vägarna livsfarliga för hojåkare, då anpassar dom farten efter förutsättningarna, kanske.. :tummenupp
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Pengarna från bilismen går tydligen till annat som anses viktigare.
Så istället för att förbättra vägarna med ny asfalt
sänker dem hastigheten.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Se där - nu finns MC- och Mopedstrategi 3.0 uppladdad på Trafikverkets hemsida: http://www.trafikverket.se/contentassets/5a6bb7240f2c40a58f818c648c0a1913/moped_mc_strategi_2016.pdf

Ställ nu in alla andra planerade aktiviteter i kväll, vira in Er i en skön filt framför brasan och häll upp något lika gott som starkt i glasen - det kommer Ni att behöva. Läs sedan igenom Trafikverkets analys över hur vi motorcyklister fungerar i trafiken. Läs även mellan raderna och försök fundera på vilka åsikter som ligger bakom formuleringarna. Lägg därefter ifrån Er datorn och besvara tre frågor, utan att kika i dokumentet igen:

1 - Är det trafikmiljön, medtrafikanter eller motorcyklisterna själva som orsakar merparten av de olyckor som drabbar oss?

2 - Vad är den i allt dominerande orsaken till att motorcyklister dör eller skadas svårt? Vilka indikatorer använder TrV för att bevisa sin tes?

3 - Vilka mer eller mindre konstruktiva åtgärder föreslås för att förbättra säkerheten för motorcyklisterna?

Sedan kan vi fortsätta diskussionen kring det nya förslaget om hastighetsreduktioner, vilka län/ vilken landsända som drabbas värst och om någon ser en röd tråd som förenar strategi och remiss...

...Hur många av dessa som var med dåliga respektive mindre dåliga räcken förtäljer inte statistiken. Hur många som hade haft en rimlig chans att överleva utan räcke eller med ett mer MCvänligt räcke vet ingen...

(1) Trafikverket Olycksutveckling djupstudier av dödsolyckor MC
(2) VTI studien publicerad 2011 "Motorcyklister som krockar med räcken"

...Av just den anledningen tror jag att Trafikverket skiter totalt i hur olämplig designen av räckena är och fokuserar hårt på repressiva regler för att uppfostra MC kollektivet istället.
Som NRR påpekat visar statistik, djupstudier och forskning att det är räckesstolparna som lemlästar värst vid kollisioner. I Sverige har vad jag vet ingen dödsolycka inträffat vid de få sträckor vi har med underglidningsskydd/släta räckessidor.

När det gäller källor för räckena tror jag inte man ska glömma bort den litteraturstudie över svensk och utländsk forskning som SMC, VTI och vägräckesföreningen tillsammans gjorde under fjolåret - hänvisning finns bl a i strategidokumentet.

Vi är rörande eniga i det sista stycket...
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Jag är glad att vi har massor med små vägar i Dalsland det finns inga räcken inga kameror inga poliser för dom är indragna man kan hålla 100+ överallt helatiden. Pendlar 20 mil om dagen o det tar ca 50 min på morgonen och på kvällen.

En vän bor i buren han brukar skicka bilder från bilen på väg till jobbet 180-200 varje dag. Inga kameror eller räcken.

Helt ärligt vem bryr sig om vad staten bestämmer? Det sitter en massa clowner i tokholm som inte en jävel skulle sakna om is drar in med några kalachnikovs o utrotar lite skit..spelar lixom ingen roll vilket parti eller vilken myndighet som råkar ut för ett litet attentat. risken att dom gör som läpparna vid lämmelår drar i flockar o dränks i Stockholms ström är väll liten tyvärr.


Ja jag är bitter på hur landet faller sönder o hur politiker o tjänstemän tror att dom är allsmäktiga..
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top