Rena fälgar...utan svett o tårar....

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Ort
hemma såklart.....
Hoj
javisst,o rosa är den....
Tack alla snälla.......

för tipsen....

Hmm-fälgarna är ju som synes vita (fast inte så ofta som de borde :( )

Grejjen är ju det att,ekrarna lixom-är ju "ihåliga" eller vad man ska kalla det....(har ärligt talat inte tänkt på om alla hojjar har så :confused: :confused: )
skiten som fastnar _i_ själva ekern-det är ju den som är svår att få bort......

Nu :rodnar jag...men vart köper man lysfotogen....
kan man spraya på det med hjälp av en blomspruta,och sen spola av med min lilla högtrycksspruta...(det är ingen hejdundrande kraft i högtrycken...bara en sån liten...jag vet att man ska va försiktig med packningar o kedjan o allt annat sånt där viktigt......)

/Lillan

(inte alltid så teknisk :rodnar )
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Vägarna i Karlskoga rä väl aldrig skitiga ? det var de iallafall igår är jag åkte från Gelleråsen i ösregn :D

Leta dig dit och kolla nästa Måndag när gänget kör gocart igen klockan 7 :tummenupp

De kom 5a igår :bow fastän de gått upp en serie, mycket avåkningar var det... dock inte av våra deltagare, jag var dock bara med som moraliskt stöd :crash
 

P-JA

Sugen på hoj nu
Gick med
11 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
såld
Lysfotogen har de på OK, eller vilken mack som helst antar jag. Såg det när jag inne där tidigare idag och köpte lite olja till kedjan.
 

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Ort
hemma såklart.....
Hoj
javisst,o rosa är den....
Mattiaz...

Jojo-så du var oxå där igår kväll??

KP laget ville ha med mig i _deras_ lag.....jag som inte kört gocart på säkert 10 år :skrämd

Näpp-jag håller mig till min lilla pärla istället-det är _mycket_ lugnare så :D

Så upp till bevis nu då- när ska du med ut o övningsköra :confused:

/Lillan
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Re: Mattiaz...

Lillan skrev:
Jojo-så du var oxå där igår kväll??

KP laget ville ha med mig i _deras_ lag.....jag som inte kört gocart på säkert 10 år :skrämd

Näpp-jag håller mig till min lilla pärla istället-det är _mycket_ lugnare så :D

Så upp till bevis nu då- när ska du med ut o övningsköra :confused:

/Lillan

Antar du hört med Linda om hur de ligger till eller?
Bättre du snackar med henne isåfall... så kan hon säga när jag kan följa med :rodnar
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
lysfotogen och lampolja är samma sak.. finns på ICA eller närmsta livsmedelsbutik.

Jag har använt "FESTIVAL Lampolja" en genomskinlig flaska med blått tryck på. (ifall du är osäker) men så länge det står lysfotogen eller lampolja är det lungt..

skölj noga och tvätta av fälgen med ditt vanliga tvättmedel när du är klar..

/KetogaN
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Något som av någons skum anledning funkar otroligt bra är Vim Köksspray.

Och nej, Vim cream innehåller inte slipmedel enligt dom själva.
 

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Ort
192 78 Sportholm
Hoj
TL1000S
Lysfotogen helt klart!

Jag blev riktigt impad av resultatet. Bara tvätta med svamp/mjuk borste, skölja och låta torka för att sedan smörja. Stänk på sving och fälg går också bort lätt med fotogen. Då fotogenet ger en oljig yta kan det vara bra att tvätta och vaxa fälgen för strålande resultat.

:tummenupp
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Jag använder lacknafta till all rengöring på både MC och bil som rör olja, gummi, fett, tjära o dyl. Funkar bra, är billigt och är skonsamt mot lack.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Bodoe skrev:
Avfettning är det sämsta man kan tvätta fälgar med! Jag borde veta då jag tvättar/rengör mina fälgar oftare än jag åker med hojen.

Anledningen till detta var att något smartskaft gav tipset om att tvätta kedjan i 5-56 (5-56 på en trasa och sedan gnuggar). Detta funkade verkligen bra då det blev rent, sedan när jag satte på kedjeoljan så rann den av och löstes upp pga 5-56-oljan!!! Fälgen blev svart bara efter några meter. Hur kul var detta då? Nu har jag x antal gånger fått rengöra kedjan med en torr trasa för att få bort eventuell 5-56 som fortfarande är kvar!

Som sagt funkar det mesta UTOM avfettning!

Jag har använt mig av:
- T-Röd, ger en matt yta som ganska lätt tas bort med en trasa, med lite vax efteråt så blir det perfekt.
- Rubbing
- Vax
- Terpentin
- Bensin

Det mesta löser upp skiten, avfettning fördelar skiten över en större yta bara (det blir en beläggning med avfettning kvar efter man rengjort). Dessutom måste man skölja bort avfettning med just avfettning, går inte med vatten.

Mycket kan man kalla 5-56, men att kalla det för avfettningsmedel är väl ändå att ta i. Riktig avfettning sköljer man av med vatten. 5-56 tar man bort med avfettning.

Annars om man vill göra så rent som möjligt utan att skada o-ringar osv osv...så är det som så många andra här nämnt lysfotogen som gäller. Viktigt att ta område för område och skölja av nog med vatten. Själv försöker jag tvätta av fälgen nedanför hjulaxeln, eftersom jag gärna undviker risken att det ska komma in avfettning i hjullagren osv. Håller man sig under så rinner det ner till marken utan att passera hjulaxeln.
 

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Ort
V-ås
Hoj
Kawa KX250F -04
jag använder något som kallas vanolen, påminner om fotogen men löser upp smuts bättre. vete fasen var man får tag på det bara, brukar ta en skvätt då och då ur ett fat som är gammalt som gatan.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
R1 Uffe skrev:
SONAX HÅRDFLYTANDE VAX & lite trassel/duk, löser upp allt (nästan) VAX på trassel/duk snurra hjulet (om man har depåstöd) håll trasslet/duken mot fälgkanten *KLART*

Ord!!!
Vax funkar klockrent (tack för det tipset Snabbe-du.).
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Ugluk skrev:
Det mesta som löser klisteroljan utan att skada o-ringarna funkar nog. Man får ta vad som finns till hands.. :)

Jag har fått ut drygt 1200 mil ur mitt drivpaket hittills med den metoden och det är inte slut ännu (nytt personligt rekord). Då är jag dessutom inte så noga med att smörja när man ska.

Min granne kör en Bandit 1200, har enligt egen utsago fått ut över 3000 mil ur sitt drivpaket.
Om ni vill kan jag fråga honom om hans hemliga recept...

//Anders.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag körde mitt senaste drivpkt 2500 mil innan jag bytte för säkerhets skull, och jag smorde det bara, ingen tvätt. Ang fälgtvätt så brukar jag använda avfettning och diskborste, brukar funka fint.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Man tvättar kåpglaset så man ser och inget annat.

750RR
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Dum ide. Om du bryr dig om att tvätta kan du försöka göra det ordentligt och inte med högtryck.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top