Renault kunnig?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag har problem med min Renault Megane 1,6RN 1998. Nån som kan dessa bilar eller kan sätta mig i kontakt med nån kunnig...

Tackar o bockar isåfall.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Den startar utmärkt när den är kall.

Men oftast när den är ljummen eller varm vill den inte starta alls. Jag maler med startmotorn ett antal långa gånger utan en endaste tändning. Sen rätt som det är smäller den igång som vanligt.

När den väl går går den bra, kanske nån enstaka misständning på tomgång.






DanSund skrev:
Vad är det som är problemet?
 

DanSund

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
ZX10R
Banane skrev:
Den startar utmärkt när den är kall.

Men oftast när den är ljummen eller varm vill den inte starta alls. Jag maler med startmotorn ett antal långa gånger utan en endaste tändning. Sen rätt som det är smäller den igång som vanligt.

När den väl går går den bra, kanske nån enstaka misständning på tomgång.

Ett rätt så vanligt fel på Renault är tändspolarna, kanske du skulle kolla upp dem.
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Kan man få hoppa in med ett rätt så löjligt problem?

Min kompis har köpt en rallybil (En 1,6 liters skabbig gammal Corolla från 89), den har antingen fel på laddregulatorn, generatorn eller batteriet. Detta har ej stört oss, då vi puttat igång den varje gång.

För ett par dagar sedan, så körde en annan kompis in den i ett berg och över tre träd. Nu startar den inte, vad är felet? :)

Knappt ngn yttre åverkan efter skogs-färden, men är det ngt som kan ha hoppat loss i motorn?

Direkt efter kollisionen startade den, men dog pga soppatorsk, kom tillbaka en dag senare med soppa, men då gick det ej att starta den längre...
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Men skulle det vara impulsgivaren som är sönder så funkar inte bilen... Den arbetar endast på signaler från svänghjulet med att indikera läge för gnista samt indikation för insprutning. Tändspolarna tror jag inte så mycket på heller, skulle dom vara sönder så brukar inte motorn gå jämt. Går motorn jämnt när den väl är i gång?

Nä jag tror mer på att den tappar bränsletrycket så en bränslepump är nog att föreslå. Vi har fått byta några pumpar på renaultarna. På volvo-bilarna funkar det som så, främst turbo bilarna att om dom besitter samma startsvårigheter så är det bränsleregulatorn som packat ihop på grund av att ett membran inne i regulatorn läcker igenom så tappar den bränsletrycket. Jag kan kolla mer ingående på jobb och återkomma med svar

Kolla även jordkablar mellan motor och chassit så där är riktig kontakt.

Lyser det några kontrolllampor?

Ventilerna är hydrauliska på dom, så det är uteslutet

I värsta fall så åk in och få felkoderna avlästa, så får du mer ingående svar där.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
har du några fartränder på renaulten? :va

Prova med ett par sånna här trimränder.
 

Bifogat

  • 100_0027_hs.jpg
    100_0027_hs.jpg
    35.3 KB · Visningar: 225

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Kan även vara en jordkabel mellan motor och styrenheten som glappar.

Den sitter på vänster sida (framifrån sett) och jordar till höger fjäödertorn.

Hackar den när du svänger och liknande?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tack för bra svar!

Bilen går jämt o fint när den väl startat. I alla lägen.

Problemet är värmerelaterat. Kall smäller den igång direkt.

Om det vore tändspolarna skulle den väl gå kass jämt?

Känns som det kan vara ngt med bränsletillförsel när den är varm?

Hur är det med strömförsörjningen, kan det vara så att det behövs mer kräm när den är varm av ngn anledning?

Har även funderat på tomgångsmotorn, kan den strula på nått vis?

MVH /Jan

Japps skrev:
Kan även vara en jordkabel mellan motor och styrenheten som glappar.

Den sitter på vänster sida (framifrån sett) och jordar till höger fjäödertorn.

Hackar den när du svänger och liknande?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nej, 75hk gör att jag blir fartblind utan fartränder. Jag vågar helt enkelt inte...

Mark skrev:
har du några fartränder på renaulten? :va

Prova med ett par sånna här trimränder.
 

Svahn

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Sweden ; ) Big L-A
Hoj
Sportare
Japps skrev:
Men skulle det vara impulsgivaren som är sönder så funkar inte bilen... Den arbetar endast på signaler från svänghjulet med att indikera läge för gnista samt indikation för insprutning. Tändspolarna tror jag inte så mycket på heller, skulle dom vara sönder så brukar inte motorn gå jämt. Går motorn jämnt när den väl är i gång?

Nä jag tror mer på att den tappar bränsletrycket så en bränslepump är nog att föreslå. Vi har fått byta några pumpar på renaultarna. På volvo-bilarna funkar det som så, främst turbo bilarna att om dom besitter samma startsvårigheter så är det bränsleregulatorn som packat ihop på grund av att ett membran inne i regulatorn läcker igenom så tappar den bränsletrycket. Jag kan kolla mer ingående på jobb och återkomma med svar

Kolla även jordkablar mellan motor och chassit så där är riktig kontakt.

Lyser det några kontrolllampor?

Ventilerna är hydrauliska på dom, så det är uteslutet

I värsta fall så åk in och få felkoderna avlästa, så får du mer ingående svar där.
Men som sagt skulle jag bytat impuls-givaren för jag vet att dem har problem med dem...O som Japps sa: Bilen start inte om den e sönder (stämmer delvis men inte till 100%,,För det händer där finns "glapp" inne i impulsgivaren..O kan säga att Renualt har bytat många sådan...Så detta skulle jag först bytat...
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Svahn skrev:
Men som sagt skulle jag bytat impuls-givaren för jag vet att dem har problem med dem...O som Japps sa: Bilen start inte om den e sönder (stämmer delvis men inte till 100%,,För det händer där finns "glapp" inne i impulsgivaren..O kan säga att Renualt har bytat många sådan...Så detta skulle jag först bytat...

Jo det är sant det med, tänkte inte på den biten faktiskt :kocko :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu har biljewulen börjat tjuvdö då o då på tomgång också.

Skall köra i injectioncleaner o byta stift...

Undrar om det finns det mer kunskap i ämnet skitbilar som Renault Megane...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Japps skrev:
Jo det är sant det med, tänkte inte på den biten faktiskt :kocko :)

Men gubben lilla?? Du som jobbar på Bilia bör ju kunna detta!

Annars är det väl bara för dig att ta dig upp till Gbg och fixa grabbens bil?
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
bytte tändspolen på min clio när jag hade samma problem gick klockrent efter det... förutom att kattens innehåll är en stor klump efter alla överhoppade tändningar... inte kul
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Banane skrev:
Nu har biljewulen börjat tjuvdö då o då på tomgång också.

Skall köra i injectioncleaner o byta stift...

Undrar om det finns det mer kunskap i ämnet skitbilar som Renault Megane...

Kolla luftläckage speciellt mellan insugsröret och toppen. Läcker den får du ojämn tomgång , ibland dör den. Blandningen mellan bränsle och luft blir fel så att mängden bränsle är för liten i förhållande till luften. Avgasprover är att föredra så ser man mer exakt vad som är fel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top