Rengöra bensintank med citronsyra

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu behöver jag lite tips, har tömt tanken på bensin, lossat kranen och pluggat hålet med en 16 mm gummislang och en M16 bult. Det blir ju kvar lite bensin förmodar att röret som kranen sitter i som går upp en bit i tanken och vänder man på tanken så är det ju samma sak att röret till tanklocket går ner en bit i tanken så man inte får ut all bensin. Detta spelar väl i sig inte så stor roll men då jag skvalpar på tanken så hörs det ett svagt rasslande av skit i tanken, det hade ju varit bra att få bort detta på nåt sätt.

Skall jag gå på med cellulosathinner nu även om det är kvar lite bensin och avfetta tanken invändigt och kolla efter eventuella läckage, sen ta citronsyran och då man är klar med den försöka skölja ur skiten med rikligt med vatten och sen avsluta med maskindiskmedel och ytterligare sköljning då man är klar? Eller skall man skölja tanken med vatten innan man börjar med citronsyran för att spä ut bensinen så det minskar med bensinrester och i den vevan också försöka skölja ur lös skit?

Hur brukar ni göra?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag körde med biltemas vad det nu hette, i med en näve grus/sand och ruskade runt som en tok. Lät det stå en timme kanske. Sköljde med vatten och tog sedan kompressorn och blåste rent. Allt grus/sand flög ur så fint.
Nu behöver jag lite tips, har tömt tanken på bensin, lossat kranen och pluggat hålet med en 16 mm gummislang och en M16 bult. Det blir ju kvar lite bensin förmodar att röret som kranen sitter i som går upp en bit i tanken och vänder man på tanken så är det ju samma sak att röret till tanklocket går ner en bit i tanken så man inte får ut all bensin. Detta spelar väl i sig inte så stor roll men då jag skvalpar på tanken så hörs det ett svagt rasslande av skit i tanken, det hade ju varit bra att få bort detta på nåt sätt.

Skall jag gå på med cellulosathinner nu även om det är kvar lite bensin och avfetta tanken invändigt och kolla efter eventuella läckage, sen ta citronsyran och då man är klar med den försöka skölja ur skiten med rikligt med vatten och sen avsluta med maskindiskmedel och ytterligare sköljning då man är klar? Eller skall man skölja tanken med vatten innan man börjar med citronsyran för att spä ut bensinen så det minskar med bensinrester och i den vevan också försöka skölja ur lös skit?

Hur brukar ni göra?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är tanken tvättad först med cellulosathinner och sen ved varmvatten, fy fan så det luktade thinner då jag sköljde tanken, tur att detta inte gjordes i tvättstugan som jag först hade tanka på för då tror jag att det varit risk för skilsmässa ;)

Sen togs den ner i tvättstugan och där kokade jag vatten med vattenkokaren och blandade sen ca 0.5 dl till 1 liter vatten och fyllde tanken till den var full. Det syntes resultat genom tanklocket medan jag fyllde på då det tog ca 15 min att koka vatten, blanda syran och fylla tanken, detta skedde under bedömbart acceptabel lukt i tvättstugan.

Nu är frågan hur länge skall man ha i citronsyralösningen? Det talas ju på nätet om allt några timmar till flera dygn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tömde tanken på citronsyran nu på förmiddagen, och har sköljt med vatten åtskilliga gånger till det inte kom några rostflagor. Man ser ett tydligt resultat att syran verkat.

Har nu fyllt tanken med varmvatten blandat med maskindiskmedel, blandad ca 1 dl maskindisk i ca 15 liter vatten, tänkte att den får stå ett tag och kallna innan jag tömmer den, nu kan jag inte flytta den ur badkaren för den är så varm ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om det är riktigt vad jag skall säga om resultatet, nu har jag tömt tanken på maskin diskmedlet och sköljt, sköljt, sköljt och sköljt ännu mer med vatten till det inte kommit några rostflagor och det hela såg ju ut väldigt fint. Tog några dl T-röd och spillde i tanken och skakade så det skulle blanda sig med vattnet och sen har jag värmt med varmluftspistol den lär ju vara torr på nån timme då T-spriten dunstat.

Dock märker jag att det blir en lätt ytrost nästan direkt som tanken torkade, ungefär på samma sätt som då jag svetsade cafe sadeln till hojen och det kom ren regnskur då jag var inne och regnet blåste in på några plåtbitar som låg vid den öppna garagedörren, nästan direkt var det ju tunn ytrost. Skulle jag fylla tanken nu med bensin så skulle jag inte vara orolig men tanken är ju att strippa tanken på färg och lacka den så den lär ju bli tom i några månader. Nu är det väl kanske inte så farligt då den kommer att förvaras torrt.

Fick ju tips om thinner blandat med och 2-taktsolja, problemet är att jag inte riktigt vet var jag skall ha tanken i värme då för den lär ju lukta till thinnern dunstat. Hojen förvaras i ett förråd under sovrummet så det lär slå in lukt i sovrummet. Tvättstugan tror jag inte heller riktigt på med tanke på att det finns en kvinna i huset ;)

Är inne på att blåsa in WD40 så gott det går i tanken och försöka skölja runt det.

Vad säger ni om detta, är jag lite väl petig?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är denna operation avslutad, tog och sprutade WD40 i tanken som rostskydd. Dock skedde ett missöde här jag lyckades tappa ner den röda långa pipen från flaskan i tanken:mad: Tänkte att jag måste vara försiktig för dom brukar inte sitta så bra och inte tappa den men lik förbenat lyckas jag tappa den i tanken.

Tror inte att det egentligen har nån roll med irriterande är det i alla fall, har försökte pilla upp den men det gick inte. Lyckades ett par gången få pipen mot påfyllningsröret till tanklocket men det var omöjligt att få upp den så man kom åt den, nu sitter jag med tämligen onda pekfingrar efter att skinnflått dom mot påfyllningsröret i mina försök att få upp pipen ur tanken.

Det verkar funka bra med citronsyra om man nu bortser från min miss med WD40 flaskan.

Lite bilder på det hela

Tanklocket här syns tydligt var nivån på citronsyran legat över natten, vände sen tanken så den fick ligga en några timmar upp och ner till tanklocket såg ut fint.


Tanken efter syrabehandlingen över natten


Tanken då den torkat, fick ytrost direkt


Tanken då den är sprayad med WD40
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du försökt få fatt i plaströret från WD-40 med dammsugareslang? Kanske en tunn slang kopplad tejpad till den vanliga slangen.
Och sedan gissar jag man har glädje av en liten spegel på skaft, nä inte tappa nått mera var det ju. :rodnar
För och få rostskydd, kan man inte bara hälla i en liter motorolja och skvimpa runt i tanken ? Och sedan låta överskottet rinna ut ?
Förstår inte behovet av thinner.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nåt vajsing med sidan.. hursom. Kan du inte böja till en bit stålgalge eller nåt o fästa lite dubbelhäftande tejp längst ut. O försöka fiska upp plasröret. Dock se till att du inte tappar ner en bit dubbelhäftande tejp också :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dammsugare tipset är nog det som kanske kan tänkas funka. Kanske värt att testa, men det får bli lite senare. I morgon måste tanken strippas för att grundas sent på måndag kväll eller tisdag, han som skall lägga epoxygrunden ringde för han skulle grunda en del annat.

Är tveksam till dubbelhäftande tejp och sånt, försökte med maskeringstejp lindan avig på fingentoppen och den fastlindad runt fingret men det var problem med vidhäftningen då allt är insmetat med WD40. Risken är nog att man har ännu mer skrot i tanken om man börjar laborera med det.

Det bästa vore nog en sån där liten kamera, kollade lite snabbt på eBay undra om man skulle köpa en sån här http://www.ebay.co.uk/itm/2016-NEW-...624cc796c8d7d403237f8a&pid=100506&rk=1&rkt=1& ? Var ju inte många pengar det rör sig om, om den bara funkar. Om jag fattar det hela så skall den ha ledbelysning så den bör ju funka i den mörka tanken, sen får man väl gå in med dammsugare eller nåt verktyg för att fiska upp pipen.

Har svårt att tro att det egentligen spelar nån roll då röret inte kan ställa till med nåt och det bör ju tåla bensin men det är ändå som irriterande
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan inget om plaster. Men bensinen "kanske" gör något med plasten. Tror dock inte det är något att oroa sig för.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är kameran beställd och 7.59 pund var ju överkomligt, en sån där kamera kan ju säkert också vara bra till annat där det är svårt att se. Får kolla in biltema och jula då jag är till Luleå och se vem som har den smidigaste böjbara gripklon av dom, biltemas är lite lyxigare med belysning.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
För och få rostskydd, kan man inte bara hälla i en liter motorolja och skvimpa runt i tanken ? Och sedan låta överskottet rinna ut ?
Förstår inte behovet av thinner.

Jo det funkar säkert bra det med men jag brukar göra så för att få oljan lite tunnare och mer penetrerande, mer lik WD40. Men sen kanske inte fördelarna uppväger nackdelarna, lukten i detta fall. Alla kanske inte brukar "mumma" sig med thinner inför fredagens discodans....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kommer nog inte att vara nåt problem med att få upp pipen, har nu lite värre problem. Strippade lacken på tanken med grovrengörare och allt verkade frid och fröjd till jag såg två små "bucklor" vid pressningen till tanklocket, tog en mejsel och vips var det två hål. Fram med gasen och mässinglod och lyckades löda igen hålen, ser då en antydning till nåt och trycker mejseln genom tanken igen :mad::mad::mad:

Lika bra att ge upp för tillfället för nu blir det att byta ut det fula tanklocket till ett flip up lock av Monza typ. Har talat med en kille som svetsar tig och han skall få byta ut plåten runt tanklocket så tanken blir slät på ovansidan och sen har jag köpt ett sånt här tanklock http://dalhems.com/sv/p/a8da9280473a499fa1d60f04f0811370/flipflop-tanklock-52-mm-hals Tror inte det är lönt att ge sig på att byta ut plåten med gassvetsen för med mig bakom svetsen lär det nog både vara otätt och skevt ;)

Funderade ju lite på att byta tanklock men tyckte det kändes lite väl mycket jobb men nu är det som bara att köra på.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Testade med citronsyra en gång, fyllde tanken med vatten och syra och lämnade i badrummet. När jag kom hem var den visserligen ren fast även helt tom. Det hade blivit 9-10st hål under tanken som fick fixas med silverlod sen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top