Rengöra bromsbelägg

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Har klantat till det och lyckats dränka in mina nya bromsbelägg i bromsvätska. Har nu slipat dom med 600 papper men sitter och funderar på om man ska spruta brake clean på dom ? eller är det lika bra att köpa nya ? Dom var rejält blöta.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
moralpanik, de kommer explodera köp nya!!!11!!11

eller gör som de två senaste svarade

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Om beläggen är indränkta i bromsvätska så byt dom.

Du får aldrig ur bromsvätskan ur beläggen.

Prova med att göra rent dom och torka av dom, värm dom sen med en varmluftspistol så kommer det att krypa ut vätska ur dom. Garanterat.
Det är precis vad som kommer att hända om du fortsätter att använda dessa belägg.
När du bromsar blir dom varma, bromsvätskan kryper ut och hamnar mellan beläggen och bromsskivan.

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Tack för svaren grabbar. Blir till att köpa nya belägg som jag misstänkte. Att man ska vara så j...la klantig :huvet

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Håller med katana83, Bräkleen räcker inte, det är för porigt material i beläggen. Jag skulle skaffa nya.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Verkar bara vara vi raceåkare som inte är så noga :D
För jag säger samma sak som Gulleplutt.
Precis, antingen bromsar vi inte så mycket, eller så uppskattar vi bara den högre ingångshastigheten :tummenupp

Undrar om jag ens har torkat av alla gånger jag har spillt? :va Har aldrig haft några problem å andra sidan.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Är ingen raceåkare men ställer mig i deras kör...

Det är bara att tvätta av beläggen med vatten och en skvätt rengöringsmedel och fortsätta använda dem som vanligt.

Jag gissar att TS spillt på lite fler ställen än bromsbelägg och borde vara lite orolig för färgen på gaffelben, bromsok och fälg.

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Precis, antingen bromsar vi inte så mycket, eller så uppskattar vi bara den högre ingångshastigheten :tummenupp

Undrar om jag ens har torkat av alla gånger jag har spillt? :va Har aldrig haft några problem å andra sidan.

Det är nog hastigheten vi vill åt. jag brukar också bara typ torka av det värsta på byxorna å sen ut å köra,beläggen är ju så dyra så dom byter man inte i onödan :D

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Vill minnas att jag fick tipset att tvätta med ättiksyra och jag undrar om de faktiskt inte funka bra med

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu är jag iof racemekaniker men ändå. Bromsvätska på padsen tvättas bort med brakcleen eller ännu hellre T-röd bad över natten. Vill man vara säker på att ha bra broms direkt så komplettera med att bränna av dem med gaslåga eller lägga dem i ugnen.

Se till att rengöra bromsskivan ordentlig samtidigt.....

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nu är jag iof racemekaniker men ändå. Bromsvätska på padsen tvättas bort med brakcleen eller ännu hellre T-röd bad över natten. Vill man vara säker på att ha bra broms direkt så komplettera med att bränna av dem med gaslåga eller lägga dem i ugnen.

Se till att rengöra bromsskivan ordentlig samtidigt.....

Så du menar att oljedränkta belägg kan väckas tillbaka till full funktionallitet med din metod?
Skitbra, :tummenupp i såfall har jag ett par uppsättningar som ska badas å gasas:D

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
De gånger jag råkat ut för det så har jag plockat fram varmluftspickan o blåst ett par minuter.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha