Rengöra fälgar

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Har köpt en gammal sporthoj med framgaffel som läcker. Framgaffleln är fixad nu, men då återstår ett problem.

Förmodligen har olja kommit på framfälgen och fastnat där. Jag har försökt att rengöra det, men lyckas ej. Har provat mest med kallavfettning och inget försvinner då. Finns det någon bra metod för att få bort skräpet från fälgarna?

Tror ni att det går att göra rent fälgen och hur, eller har oljan frätit sönder färgen?

Skumt att kallavfettning inte funka...:va brukar funka på det mesta oljeaktigt.. Men annars e ju diesel jävligt bra o pensla på :tummenupp
Rengjorde en motor med för nåt år sen funka kanon.

Va ere för fälgar då ?
Svarta alu,blanka alu,rostfria ekerfälgar,eloxerade ekerfälgar and so on ?

Det är vita aluminium-fälgar. Efter man har gjort rent med kallavfettning så blir det en lite sträv yta kvar med en mörkare färgnyans. Det är bara fläckvis på fälgen, det är därför jag misstänker att gaffeloljan har gjort det.

Hmm,ja vitt är ju inte så lätt att göra rent om skiten har satt sig ordentligt.
Innan jag går på med oxalsyra,autosol o dyligt brukar jag prova med lite.......tandkräm.

Tack för snabba svar!

Men då tror du att det går att göra rent dom om man har rätt medel?

Ska man ha någon speciell borste när man applicerar medlena?

Vad är oxalsyra och hur fungerar det?

Vita matta fälgar suger ju gärna åt sig och bli fläckiga om dom får stå ett tag.
Diskborste funkar bra,och oxalsyra finns i vanlig fälgrengöring till bil,på macken.
Prova först på en liten yta med olika medel,går inget bort,kan man ju alltid lacka om dom,kanske i svart ?

Vassego,å tala om hur det gick,säkert fler som undrar....

För kedjeoljan/vaxet som hamnar på bakfälgen tycker jag WD40 fungerar bäst. Det löser upp allt och det är bara att torka av, självklart lämnar det en fet hinna kvar (som är smutstilldragande) men den är bara att tvätta bort som vanligt.

För kedjeoljan/vaxet som hamnar på bakfälgen tycker jag WD40 fungerar bäst. Det löser upp allt och det är bara att torka av, självklart lämnar det en fet hinna kvar (som är smutstilldragande) men den är bara att tvätta bort som vanligt.

Matolja är oxå bra. Sen tar man bara vanligt YES diskmedel så blir man av med den feta hinnan.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back