Rengöra kabelhärva?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den här gubben renoverar olika RD-hojar i alla storlekar och släppte den här videon för några månader sedan med vad han gör med sina "looms"

Men det gäller att ha en sambo som ställer upp på att du gör som du gör också...

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Själv handtvättade jag ett i badkaret med tvättmedel och hetvatten i ungdomen på 90-talet. Det blev väldigt bra.

Plockade ner en RD 125 och pulverlackerade ramen osv.

Morsan bara undrade senare vad det var för mörka beläggningar längst ner i badkaret ? Men det gick att skrubba bort

Last edited:

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Jag hade kört med hushållspapper fuktat med Lampolja.. Avslutat med torrt hushållspapper.
Vad är grejen med lampolja?
Jag kan tänka mig det kanske löser fett och smuts och friskar upp gummit/plasten

Det får mig att tänka på mitt gamla favoritmedel - Äkta Linoljesåpa.
Det är kalas att lösa skit och fett. Blir nog linoljesåpa på kablagen och spray på kontakterna (WD40),ska dock testa lampoljan :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är grejen med lampolja?
Jag kan tänka mig det kanske löser fett och smuts och friskar upp gummit/plasten

Det får mig att tänka på mitt gamla favoritmedel - Äkta Linoljesåpa.
Det är kalas att lösa skit och fett. Blir nog linoljesåpa på kablagen och spray på kontakterna (WD40),ska dock testa lampoljan :)
Grejen med lampolja är att det löser fett. Använder samma på bakfälgen för att rensa från kedjeoljan och sand. Hushållspapper fuktat med lampolja.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Problemet med kabelmattor är att mjukgöraren i plasten försvinner (frigörs o går ut i luften). Det gör att plasten blir hård och till slut börjar spricka. Värme påskyndar processen, lösningsmedel (ex avfettning o bensin) påskyndar också.
Är kablaget (höljet) så illa åtgånget att det börjat spricka så skulle jag ta bort en del o kolla hur kablarna ser ut innanför. Om OK så tvätta allt med mild tvållösning och skölj av - det påstås att glycerin har en mjukgörande effekt på plast/gummi men jag har inte tillräcklig erfarenhet för att säga om det stämmer

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Grejen med lampolja är att det löser fett. Använder samma på bakfälgen för att rensa från kedjeoljan och sand. Hushållspapper fuktat med lampolja.
Lampolja är ett kolväte - liknande fotogen men renare. Även lampolja påverkar mjukgörare i plast på ett negativt sätt.
För att få en känsla av hur fotogen o lacknafta (som finns i en hel del avfettningsmedel) påverkar plast så titta på gamla XC70 - plasten runt hjulhus o trösklar har på de flesta bilar avfettats efter vinterkörning. Gamla bilar har nu grå (tidigare svarta) plastdetaljer som ibland börjat spricka. Avfettning är apa även för lampglas i plast (titta på gamla bakljus)
Jag vet inget bra alternativ annat än att använda kolväteprodukter med viss återhållsamhet

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Väldigt mycket skadar plast - vissa är dock mer uv-beständiga än andra. Inom fordonsindustrin väljer man mer uv-beständiga plaster interiört på ställen som blir solbelysta. Verkar som alla plaster är bra på något men känsliga för något annat.
Åsså spara pengar förståss

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Plasten utanför kabelstammar tål olja men den är tätad med eltejp som inte tål det.

Han får väl ta loss all eljejp sen o låta skiten avdunsta veckor o torkskåp en vecka till tjerringens fasa

Sen aceton på utsidan,fingar o så och linda på ny eltejp av industrikvalite - typ Tesa eller så.

Riktig eltejp , inge plasttejp från biltema.

Finns hos elfirmor - då håller det

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Plasten utanför kabelstammar tål olja men den är tätad med eltejp som inte tål det.

Han får väl ta loss all eljejp sen o låta skiten avdunsta veckor o torkskåp en vecka till tjerringens fasa

Sen aceton på utsidan,fingar o så och linda på ny eltejp av industrikvalite - typ Tesa eller så.

Riktig eltejp , inge plasttejp från biltema.

Finns hos elfirmor - då håller det
Aceton använder jag bara till rengöra bromsskivorna från fett (Biltemas aceton INTE morsans eller flickvännens ......med fett)

Tycker aceton har en otrolig förmåga ge sig på och skada all plast så jag skulle hålla aceton borta från en kabelstam.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Aceton använder jag bara till rengöra bromsskivorna från fett (Biltemas aceton INTE morsans eller flickvännens ......med fett)

Tycker aceton har en otrolig förmåga ge sig på och skada all plast så jag skulle hålla aceton borta från en kabelstam.

Snabb svabbning innan man lägger på eltejp funkar med många svabbningar med olika dukar/papper

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Jag gissar att linoljesåpa kommer fungera toppen för detta, inga lösningsmedel vad jag fattar utan linsåpan i sig löser oljor och smuts. Den är fet men av någon anledning känns inte ytor man rengjort feta utan mer uppfräschade.
Jag har använt det massor till allt möjligt tidigare men tänkte inte på det innan jag läste om lampolja :)
Bl.a minns jag att det är super när man är skitig om händerna, olja, färg eller bara allmänt skitig. Man blir ren och huden blir silkeslen till skillnad från lacknafta och petrolium, sen är det bra för miljön oxå så bara hälla ut!
Megabra till trägolven oxå om om man orkas skura.

Det var denna jag brukade ha så det ska bestälas omgående.
Claessons
Testa!!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad