Rengöra kedjan med biltema motortvätt?

Precis... Och till saken hör, att jag oxå köpt en såndäringa upp-pumpninigsbar duschflaska, som jag fyller från nämnda dunk (tunna!) :)

Själv har jag fyllt en gammal och ren avfettningsflaska med med lampolja så det är bara att spreja på kedjan :)

en vattenblomspruta funkar också, men tomma avfettningsflaskor har man ju gott om.

Lyxa till det? lampoljan var ju riktigt billig jämfört med motortvätt.

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=75984

Personligen skulle jag nog inte tvätta motorn med lampolja. I alla fall inte på bilen. Möjligtvis på motorcykeln men jag är tveksam även där.
Anledningen är att lampolja är ganska ordentligt hydrofob. Den vill inte alls lösa sig i vatten så när man försöker skölja bort det så går det inte. Man får alltså kvar en film av lampolja på grejorna och när motorn blir varm så förångas det och man drar in det i ventilationen på bilen. Obra!!
På hojen spelar det inte lika stor roll om det ångar lite. Det är ju i alla fall bakom hojen eftersom den är i rörelse.
Jag skulle i så fall köra med vanlig hederlig avfettning istället på motorn. Det funkar toppen och är betydligt billigare än den ganska dyra motortvätten.

Vill man vara lite feg men ändå spara lite pengar så köper man motortvätten på biltema istället för att köpa Turtles motortvätt. Ungefär samma funktion för billigare pris.

Det fungerar utmärkt och några tusen mil på ett drivpaket är bevis nog för mig. Sen kan man nog spendera några miljoner i ett labb och med hjälp av NASA ta fram den optimala kedjerengöraren men........

Jo det var ungefär vad jag försökte säga i den nedre delen av mitt inlägg.:)

På geggmoppen tar jag bort kedjan var 10 timme och lägger i ett fotogenbad och skrubbar med en diskborste. Sen drar jag kedjan igenom ett bad av 80-90 olja. Blir kalas.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick