Kanske är självklart men jag vill ändå nämna det. Snurra hjulet för hand och kör inte motorn på tomgång med växel för att rengöra, då tappar man lätt fingrar eller mer.
Eller så gör man som jag, snurrar hjulet åt andra hållet och slipper att riskera att fingrarna och trasorna fastnar i drevet
När ändå frågan är uppe. Lampoljan på Biltema är paraffinbaserat. Jag hade lite funderingar på om det var bra eller dåligt för o-ringarna i kedjan när jag stod där vid hyllan. Är det någon som kan bekräfta att det är ok så att man inte rekommenderar någon att använda något som är skadligt för kedjan. När jag läste på nätet om lampolja innan jag körde upp till Biltema stod det om kerosene innehåll (utländska forum). Bör vara samma sak fast olika namn.
Jag köpte en tysk mackapär (https://www.louis.eu/artikel/kettenmax-premium-chain-cleaning-lube-device/10003115) som man monterar runt kedjan med hjälp av diverse snören och krokar. Sen ansluter man ett antal slangar i olika hål och kopplar dessa till olika flaskor och påsar. Slutligen kör man igång maskineriet genom att rotera på bakhjulet med ena handen, hålla upp flaskan med andra handen, kontinuerligt justera mackapären så den ligger i linje med kedjan med tredje handen och hålla i diverse snören och krokar så de inte lossnar med fjärde handen.
Sen monterar man loss alltihop igen och startar rengöringen av kedjan. Till detta moment används lampolja, kedjeborste och trasa.
Lätt som en plätt!
Vill man förenkla hela proceduren kan man hoppa över moment 1.
Jag använder samma sak...mindre kladd, mycket snabbare. Sätt dit justera en gång, gör rent.Jag köpte en tysk mackapär (https://www.louis.eu/artikel/kettenmax-premium-chain-cleaning-lube-device/10003115) som man monterar runt kedjan med hjälp av diverse snören och krokar. Sen ansluter man ett antal slangar i olika hål och kopplar dessa till olika flaskor och påsar. Slutligen kör man igång maskineriet genom att rotera på bakhjulet med ena handen, hålla upp flaskan med andra handen, kontinuerligt justera mackapären så den ligger i linje med kedjan med tredje handen och hålla i diverse snören och krokar så de inte lossnar med fjärde handen.
Sen monterar man loss alltihop igen och startar rengöringen av kedjan. Till detta moment används lampolja, kedjeborste och trasa.
Lätt som en plätt!
Vill man förenkla hela proceduren kan man hoppa över moment 1.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|