Jag tar ur termostaten.
Jag tippar i ett par matskedar kaustiksoda.
Kör på tomgång en stund.
Tappa ur, ersätt med rent vatten.
Kör runt på tomgång en stund.
Upprepa sköljningarna så många gånger man vill, jag gör minst tre.
Det där är jag övertygad om att det är ganska dåligt för motorn.
Det går att använda kaustiksoda (Eller gick i alla fall förr i tiden) för att rengöra kylaren.
Detta skall dock göras med kylaren bortmonterad från motorn då man under inga omständigheter får hälla kaustiksoda i motorn. Den tål det inte.
Anledningen är att kaustiksoda är frätande på aluminium som förekommer rätt flitigt i moderna motorer. I synnerhet i MC-motorer.
Så jag skulle säga att du riskerar att ställa till med totalt motorhaveri om du gör så.
Det är tyvärr så att många vet att kaustiksoda är ofta väldigt effektivt som rengöringsmedel men få vet riktigt hur starkt det är och hur aggresivt det kan vara mot olika material.
Likaså är det få som har koll på hur farligt det är att få på sig.
Får du en droppe i ögat så har du i storleksordningen 6-7 sekunder på dig att börja skölja ögonen med vatten och sedan skölja ihållande under ca 15 minuter. I annat fall riskerar du bestående ögonskador.
(Får du istället saltsyra i ögat så har du ca 60 sekunder på dig att börja skölja)
Häller du ut en ordentlig dos kaustiksoda på trägolvet och låter det ligga några timmar så kan du ta bort hela trägolvet med en liten skrapa och mopp sedan. Det löser nämligen upp även det vilket är anledningen till att man skall ha tillräckligt utspätt lutsåpa och begränsad tid det ligger när man lutsåpar trägolv.
Bara som en indikation på hur aggresivt kaustiksoda är.
Lut och kaustiksoda är samma sak och består av natriumhydroxid.
Dvs rätt använt är kaustiksoda enormt effektivt men....
Om du skall använda det så var noga med skyddsglasögon och kläder du inte är rädd om. (Kaustiksoda löser upp kläder.)
Och använd det inte i onödan för det är inte någon trevlig kemikalie och använd det inte på material som inte tål det. I synnerhet inte i moderna motorer som är fulla med material som inte tål kaustiksoda.