Rengöra metall?

Mookie skrev:
2278021 TRIKLORETYLEN!

Där har du lösningen. Tri är ett av de effektivaste lösningsmedel som människan känner till.

Häll lite tri i en kastrull, ställ på en värmekälla av något slag, hetta upp lösningen så den börjar ånga, håll detaljen du vill rengöra i ångorna (obs, håll detaljen i ångorna, inte i vätskan) ett par timmar och vips, metallrent.
Funkar finfint på alla sorters påmålade ytbehandlingar.

Med allt det här så vill jag bara peka lite på att det är en bra idé att tänka hela varvet runt när man jobbar med kemi och lösningsmedel av olika slag. Även om det är effektivt och får jobbet gjort med minimal arbetsinsats så ska man vara försiktigt och nogran med arbetsmiljön då kemi kan ge mindre riloga effekter på kroppen.
Det fanns ett tri-bad där jag jobbar som fungerade enligt denna princip (bad underst med värmepatroner, kylzon överst för att trikloretylen:et skulle återgå till vätska och rinna ner till badet igen och korgar för bromsbeläggsplåtar i mitten), väldigt effektiv men farligt. Trikloretylen:et byttes senare ut mot HEXAN som har liknande egenskaper (löser det mesta och kokar/övergår i gasform vid ~70 grader) men är inte lika farligt som Tri.

Hexan går nog att få tag på men är ingenting jag skulle rekommendera för lite rengöring av bil/MC delar. :hihi

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick