Rengöra plast??

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Likadan tråd finns säkert någonstans men sporthoj.com kraschade ihop när jag sökte.

Någon som vet något bra medel att få bort tjära, olja och annan smuts från sadel och plastdetaljer. Blir bara geggamojja när man försöker med vanlig tvätt... :va
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
The Doc skrev:
Likadan tråd finns säkert någonstans men sporthoj.com kraschade ihop när jag sökte.

Någon som vet något bra medel att få bort tjära, olja och annan smuts från sadel och plastdetaljer. Blir bara geggamojja när man försöker med vanlig tvätt... :va
Stark avfettning funkar klockrent, miljöavfettningen funkar inte när jag testar iaf, så i de fallen är jag helt enkelt miljövidrig... :rolleyes: Spraya på, låt stå en stund och så på med borste eller svamp. Riktigt envisa saker går bort med outspädd avfettning (eller industrial degreaser... :hihi ), men hur bra det är för plasten i längden har jag ingen aning om... :gnissla

Annars är Heda en riktig putsbög, så han har säkert några bra tips! :tummenupp (om han såg gurumopeden nu skulle han gråta och ta tillbaka honom)
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Ska inte T-röd funka rätt bra?

Enliget min gode far (som är kemist till yrket) är det ingen hit med avfettningsmedel på plast å gummi eftersom det torkar ut å kan göra materialt sprött. Det gäller framförallt gummi har jag för mej.
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Köper inte ni ny plast när den blivit smutsig?? :va
 

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Södertälje
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Brake-lean som du gör rent bromsbeläggen med , klock"rent" efteråt sprejjar du på Motorex protect & shine och du kan inte se skillnad på nytt eller beggad plast.
:tummenupp
Crille
 

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
schodinge
Hoj
cresent compakt
Siliconspray!
Brakeclean,bensin och dyl. funkar bra men torkar ut plasten!

När plasten är helt ren så gå på en rörmockerifirma och tigg/köp "Glidexspray"!
Det är sån spray som rörmockarna använder då do ska trycka ihop plaströr....riktigt bra på hojjen...skiten släpper lätt som fan!

KAn även användas som annat glidmedel...men det får stå för andra he he he :tummenupp

//Norris
 

gasgas

gasgas
Gick med
20 Mar 2005
Ort
VÄSTERBOTTEN
Hoj
R 1200 c, Rxv 450,Cbr 1100xx
SkiDoo "snöskoter"handlarna har ett regörningsmedel för plast som verkar vara bra.Skotrarna ser ut som nya efter en behandling.
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
No'rise skrev:
Siliconspray!
Brakeclean,bensin och dyl. funkar bra men torkar ut plasten!

När plasten är helt ren så gå på en rörmockerifirma och tigg/köp "Glidexspray"!
Det är sån spray som rörmockarna använder då do ska trycka ihop plaströr....riktigt bra på hojjen...skiten släpper lätt som fan!

KAn även användas som annat glidmedel...men det får stå för andra he he he :tummenupp

//Norris

Går det att köpa siliconspray på macken typ??
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
The Doc skrev:
Går det att köpa siliconspray på macken typ??

Javisst, finns t.o.m. på Maxi.

Ett annat tips är att ta en trasa och spraya på lite 5-56 eller wd40 och sen gnugga lite försiktigt.
Så brukar jag göra efter alla dessa trissta rengörningar efter burnisar. Har funkat klockrent för mig utan att det har missfärgat.
:tummenupp

Avfettnig på plaster undviker jag i det längsta. Även de pissdåliga avfettningsmedel som säljs idag missfärgar plast.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top