rengöring av bränslesystem

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
honda cb650sc-1982
Hej undrar bara vad man kan hälla i tanken för att rengöra bränslesystemet. Typ injektion cleaner. Finns det nåt liknande för förgasare???
Micke

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
injection cleaner borde väl funka för förknasare också?
Kemetyl har väl iofs lite olika produkter för bränslesystem som enligt jörgen här på SH rensar upp rätt bra. =)

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Vanlig osexig k-sprit. Jag misstänker att många specialprodukter i själva verket bara är en dyrare förpackning med samma gamla k-sprit. Och det funkar ypperligt även för insprutning.

Eller varför inte skicka i en liter E85 vid tankning? Det är nog det billigaste alternativet!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
injection cleaner borde väl funka för förknasare också?
Kemetyl har väl iofs lite olika produkter för bränslesystem som enligt jörgen här på SH rensar upp rätt bra. =)

Ja kemetyls grå flaska, som det står akut på. Den verkar det vara drag i. Tom mina ventiler vart plåtrena från sot och jod-röda.

ImageVaultHandler.aspx

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja kemetyls grå flaska, som det står akut på. Den verkar det vara drag i. Tom mina ventiler vart plåtrena från sot och jod-röda.

Har själv aldrig använt den men det är en av de få hokuspokus-additiv som verkligen innehåller mer än en slurk fotogen på dyr flaska så där finns potential.

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Vart införskaffar man denna? Såg att autoexperten hade en del av kemetyl men hitta dock inte just "akut" flaskan...

Fler som har? okq8, shell, statoil, mekonomen, meca?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Just "Akut" varianten har funkat på ett flertal bilar med insprutzung där insprutarna har kläggat ihop (bilen bara gått på tre cylindrar vid kallstart osv)

Men visst, det är förmodligen inga hokuspokusämnen i flaskan, det är säkert rätt vanliga vätskor ihopblandat efter recept.

ÅAS så skulle jag kunna köpa hem alla ingrdienser till nobelmiddagen, men inte fan skulle jag få det att smaka likadant...

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Aldrig hört talas om Ki akut, men efter en snabb titt i säkerhetsdatabladet så innehåller den utöver solventnafta och nafta.

Propoxylerad alkohol 1-5 % -
Hydrokarbylamin 1-5 % -
naftalen 202-049-5 91-20-3 0-1 %
Trimetylbensen 247-099-9 0-1 %
1,2,4-trimetylbenzen 202-436-9 95-63-6 0-1 % /
Alkylaminoester

Lite mer än bara lacknafta.

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Någon som vet exakt var den går att köpa? Helst i närherten av Kungsholmen eller Bromma.

Jag har varit inne på två mackar i stan utan att dom haft den :-(

Hur mycket bensin ska jag ha i tanken när jag häller i Ki akut?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Castrol har även en till förgasarmotorer. Gjorde susen när jag körde den.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Någon som vet exakt var den går att köpa? Helst i närherten av Kungsholmen eller Bromma.

Jag har varit inne på två mackar i stan utan att dom haft den :-(

Hur mycket bensin ska jag ha i tanken när jag häller i Ki akut?

Jag brukar köpa den på mackar, men jag minns inte var jag köpte den sist. DEt kan ha varit Shell lindhagensplan, eller Shell på Solnavägen, eller Ok Vällingby. Den är inte ovanlig.

Flaskan är avsedd för 50 liter bränsle enligt texten, så en stark busgrogg till en trilskande hoj är nog säg en 1/3 av flaskan

Last edited:

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
Jag brukar köpa den på mackar, men jag minns inte var jag köpte den sist. DEt kan ha varit Shell lindhagensplan, eller Shell på Solnavägen, eller Ok Vällingby. Den är inte ovanlig.

Flaskan är avsedd för 50 liter bränsle enligt texten, så en stark busgrogg till en trilskande hoj är nog säg en 1/3 av flaskan

Jag har varit på Shell Lindhagensplan utan att hitta den. Var inne på en OK/Q8 mack också som inte hade den.

Ingen som vet en exakt mack som har den. Börjar bli trött på att inte hitta den.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag har varit på Shell Lindhagensplan utan att hitta den. Var inne på en OK/Q8 mack också som inte hade den.

Ingen som vet en exakt mack som har den. Börjar bli trött på att inte hitta den.

Kuriöst. Ikväll var jag ute och provkörde hojen efter helgen kambyte. Jag stannade då till och tankade på två av de mackar jag nämde ovan. Ki-Akut fanns då på hyllorna vid både Shell Lindhagensplan samt Shell på Solnavägen. Shell-macken på Solnavägen kommer på höger sida om du kör från stan över Solnabron.

Kvällsbild från Shell Lindhagensplan
IMG_1752.JPG

Kvällsbild från Shell Solnavägen
IMG_1753.JPG

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
Kuriöst. Ikväll var jag ute och provkörde hojen efter helgen kambyte. Jag stannade då till och tankade på två av de mackar jag nämde ovan. Ki-Akut fanns då på hyllorna vid både Shell Lindhagensplan samt Shell på Solnavägen. Shell-macken på Solnavägen kommer på höger sida om du kör från stan över Solnabron.

Kvällsbild från Shell Lindhagensplan
View attachment 310014

Kvällsbild från Shell Solnavägen
View attachment 310015

Men det är ju helt perfekt. Tack så mycket!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka