Rengöring av kedja

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
I senaste nummret av Superbike var det bild på en donnas avslitna fingertoppar.
Hon hade försökt göra rent kedjan med hojen på depåställ och bakhjulet snurrandes.

Men hon vann i alla fall ett ryggskydd i Superbikes tävling om skador. :tummenupp

Vad lärde vi oss?
Rengör med motorn av.

Jag gjorde lika dant :D hojen upp pallad o 1an i o hade smörjt kedjan o ville torka av överflödigt men orka inte putta runt bakhjulet :D starta o la i växel o låt den va på tomgång, fram med trasan o linda runt höger handen o sen höl jag först på undersidan på kedjan o de gick ju bra så då va de på ovansidan mellan sving/kedja på nedansidan så kedjan dras mot drevet, trasan fastnade mellan drevet o kedjan o min han följde med o jag snabbt ut med handen men inte tillräkligt snabb så långfingret fastnade mellan kedjan o drevet :tuttar

ojojoj vad de gjorde ont i början, den knipsa av fingret innan första leden på toppen :)

Vad har man lärt sig av detta :va ja du inget :D att göra samma sak 1 gång till innan man lär sig :yoparty
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
WD-40 is the shit....funkar alltid...vad man än behöver göra...putsar,rengör,smörjer

Jo, WD-40 funkar precis lika bra som lampolja men luktar godare (på min 10-i-topplista över goda lukter). Dock är det ganska dyrt i längden med WD och den smörjande effekten är inte speciellt långvarig på kedjor.

Senaste tipset jag såg var en mekaniker som penslade kedjan med olja, en trög en, 80, 90, och sedan utanpå denna sprayade han ett lager kedjevax som han menade kapslade in oljan för maximal effekt. Nyfikenheten väcktes och tänkte prova det på DR:en när inlandsisen som lagt sig över sverige ger sig...
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jösses, nästan lite scary att höra om avknipsade fingrar o grejjer :död

Wd-40 för rengöring och sen en schysst kedjeolja på det borde väl göra susen, om jag läser av inläggen rätt.

Tack för schyssta tips!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jösses, nästan lite scary att höra om avknipsade fingrar o grejjer :död

Wd-40 för rengöring och sen en schysst kedjeolja på det borde väl göra susen, om jag läser av inläggen rätt.

Tack för schyssta tips!

Du läser rätt. Eller lampolja i sprayflaska om man vill spara ett par kronor.
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Jösses, nästan lite scary att höra om avknipsade fingrar o grejjer :död

Wd-40 för rengöring och sen en schysst kedjeolja på det borde väl göra susen, om jag läser av inläggen rätt.

Tack för schyssta tips!

Det Kommer bli Jätte bra :tummenupp
Det finns ju 100 sätt å Rengöra kedjan å dreven på.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Fysatan vad läskigt!
Var det amputerat eller lyckades de sy tillbaka grejerna?

Höger långfinger gick av ca 11mm, har kvar till leden 15mm, tror de skulle gjort mycke ondare om de skulle gått av i leden, men de e bara en tanke.

hum fingertoppen fastnade så klart mellan drev/kedja på hojen, hoppa runt en stund innan smärtan släpte någorlunda då rulla jag hjulet o tog tag i figertoppen o va så himla sur så slägde den al värdens väg :D

åkte till sjukan o dom syde toppen på fingret så den skulle bli rund som de ska vara o inte rakt av.

Men detta hände dagen innan jag fylde 15on så snart 16år sen :tuttar
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Någon som vet om det finns det något test som påvisar att rengöring av kedjan gör att den håller längre än en kedja som enbart smörjs?

Jag smörjer enbart min kedja.

Hur gör ni efter ni har tvättat hojen eller kört i regn? Låter kedjan rosta, eller kapslar ni in fukten med smörjmedel?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon som vet om det finns det något test som påvisar att rengöring av kedjan gör att den håller längre än en kedja som enbart smörjs?

Jag smörjer enbart min kedja.

Hur gör ni efter ni har tvättat hojen eller kört i regn? Låter kedjan rosta, eller kapslar ni in fukten med smörjmedel?

Enkelt, man tvättar inte hojen efter man gjort rent och smort in kedjan. man tvättar hojen, tvättar kedjan, smörjer kedjan.

Då är kedjan flottig och fin när man går på med schampo och annat mums på hojen, sen borstar man väck allt vatten som fett och smuts från kedjan. Sen smörjer man den.

1-2-3 =)

Köra i regn brukar sällan vara ett problem rent fuktmässigt för kedjan den är varm, det torkar bort och man lägger på smörj.
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
På geggmoppen så tar jag bort kedjan och lägger den i en gammal djup ugnsplåt och skrubbar med fotogen. Sedan läggs den i ett bad av gammal bakaxelolja(80-140) och får gona till sig ordentligt.
Blir fan som ny.
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Höger långfinger gick av ca 11mm, har kvar till leden 15mm, tror de skulle gjort mycke ondare om de skulle gått av i leden, men de e bara en tanke.

hum fingertoppen fastnade så klart mellan drev/kedja på hojen, hoppa runt en stund innan smärtan släpte någorlunda då rulla jag hjulet o tog tag i figertoppen o va så himla sur så slägde den al värdens väg :D

åkte till sjukan o dom syde toppen på fingret så den skulle bli rund som de ska vara o inte rakt av.

Men detta hände dagen innan jag fylde 15on så snart 16år sen :tuttar

Haha, helt otroligt samma sak hände min äldre bror. Men det var jag som stampade i en växel på moppen, så han ryckte till o hiva in pekfingret. han är 38 i dag o lika fullt finger kvar"S"..
 

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
Jag tvättar min kedja i Jet A1 o sen greppar närmsta sprayburk med nåt oljigt i . Har funkat hittils o hojen går Jet efort !
Anders
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Smörj kjednan med hypoidolja (används bla. till slutväxlar för kardan) så slipper du allt kraffs med rengöring. Visserligen måste du smörja aningen oftare (ung. var 30-40mil i stället för var 100:e och bakfälgen blir snabbare smutsig MEN är å andra sidan mycket mer lättrengjord än när klisteroljor av olika slag används.

En annan rätt viktig fördel är att du ökar livslängden på drivpaketet, så länge du följer smörjintervallen vill säga.

Kör med ovanstående metod på min VFR och jag byter drivpaket efter drygt 6000mil om jag använder original drivpaket från Honda!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Smörj kjednan med hypoidolja (används bla. till slutväxlar för kardan) så slipper du allt kraffs med rengöring. Visserligen måste du smörja aningen oftare (ung. var 30-40mil i stället för var 100:e och bakfälgen blir snabbare smutsig MEN är å andra sidan mycket mer lättrengjord än när klisteroljor av olika slag används.

En annan rätt viktig fördel är att du ökar livslängden på drivpaketet, så länge du följer smörjintervallen vill säga.

Kör med ovanstående metod på min VFR och jag byter drivpaket efter drygt 6000mil om jag använder original drivpaket från Honda!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

jobbar ni med flygplan boys ? då Jet A1 = flygfotogen inte är gratis gissar jag på o inte heller lätt a köpa eller ?
går inte lampfotogen a la biltema likn lika bra?

jag själv avfettar bara o blåser på med högtryckstvätten.. ser ut i mina ögon väldigt ren då, men visst inuti o mellan länkar o ringar vet jag ju inte. smörjer efter med tex motul kedjespray med sån däringa vit färg så man ser när det är dags igen.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
jobbar ni med flygplan boys ? då Jet A1 = flygfotogen inte är gratis gissar jag på o inte heller lätt a köpa eller ?
går inte lampfotogen a la biltema likn lika bra?

jag själv avfettar bara o blåser på med högtryckstvätten.. ser ut i mina ögon väldigt ren då, men visst inuti o mellan länkar o ringar vet jag ju inte. smörjer efter med tex motul kedjespray med sån däringa vit färg så man ser när det är dags igen.

Du kan ju börja med att läsa hela tråden.
Jo, vanlig fotogen eller lampolja fungerar utmärkt.

Avfettning och högtryck är döden för en kedja.
 

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
Flygfotogen ( Jet A1) ligger på ca 6,80 litern så det är rätt billigt. Vi har ca 200 kubikmeter på jobbet så det finns resurser.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Du kan ju börja med att läsa hela tråden.
Jo, vanlig fotogen eller lampolja fungerar utmärkt.

Avfettning och högtryck är döden för en kedja.

Testade själv tipset med Biltemas lampolja o en liten hård borste ifrån denna excellenta firma och det funkade fasen så bra:tummenupp
 

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Du kan ju börja med att läsa hela tråden.
Jo, vanlig fotogen eller lampolja fungerar utmärkt.

Avfettning och högtryck är döden för en kedja.

JAG HAR LÄST HELA TRÅDEN !!!

ingen som snackat om avfettning o högtryck, o varför skulle det vara skadligt för kedjan, tvättar väl bort skiten, smörjer ju efter.

appråpå hög.t. tvätta hojen... så länge man inte blåser i lager etc så borde d väl hålla eller menar du att lacken o elen inte tål vatten ???

får väl akta mig för regnet..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top