Rengöring av visir

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Morsning allihopa, var ute och övningskörde 10-12 mil igår kväll och det var något enormt med kusar ute så jag tänkte höra med er hur ni gör för att få rent visiret. Att dra med handsken på visiret gör ju allt bara värre, då blir det ju bara en ända gegga av allting.
Så tacksam för lite tips på hur jag kan göra för att få bort lite från visiret, gärna både tips på hur ni gör när ni åker för att få bort kusarna och vad ni använder när ni kommer hem.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Hinkas skrev:
Morsning allihopa, var ute och övningskörde 10-12 mil igår kväll och det var något enormt med kusar ute så jag tänkte höra med er hur ni gör för att få rent visiret. Att dra med handsken på visiret gör ju allt bara värre, då blir det ju bara en ända gegga av allting.
Så tacksam för lite tips på hur jag kan göra för att få bort lite från visiret, gärna både tips på hur ni gör när ni åker för att få bort kusarna och vad ni använder när ni kommer hem.

Varmtvatten under kranen, gnugga med fingertopparna (som är nytvättade).
Rinnande vatten finns ofta på bensinmacken.
Torka inte med något, låt vattnet dunsta.

/Fredde
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hinkas skrev:
vad ni använder när ni kommer hem.

..tvätta händerna med lite yes...(för att få bort fett från händerna)
...tvätta sedan visiret med händerna och yes...
Garanterat rent och repfritt.. Så fort du använder någon form av trasa så riskerar du att repa skiten även om det bara är microrepor vi pratar om...
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Ge fan i att kladda med vanten :fatta!

Bara att härda ut och sen när man är hemma tvättar jag med YES. :tummenupp

Annars är det ju bara att spotta på visiret och gno av efter bästa förmåga :rofl
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Ah, ok. Låter bra det där, får ut och prova innan man drar iväg på nästa resa.
Det finns ingen sorts duk eller något som mc-butiker säljer för att göra rent visiret med eller det är väl samma sak där, rep-risk.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Instämmer med ovanstående, handdiskmedel, vatten och gnugga med handen.

Om det sitter någonting som har fastnat ordentligt, låt visiret ligga i blöt en liten stund.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Hinkas skrev:
Ah, ok. Låter bra det där, får ut och prova innan man drar iväg på nästa resa.
Det finns ingen sorts duk eller något som mc-butiker säljer för att göra rent visiret med eller det är väl samma sak där, rep-risk.

Ajja bajja!!! Då kommer du att repa visiret!!!
Insekter och vägdamm är ett utmärkt slipmedel...
 

W@ll

Blonds are good twins are better
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Hemma
Hoj
Rsv Mille
korvgubbe skrev:
..tvätta händerna med lite yes...(för att få bort fett från händerna)
...tvätta sedan visiret med händerna och yes...
Garanterat rent och repfritt.. Så fort du använder någon form av trasa så riskerar du att repa skiten även om det bara är microrepor vi pratar om...

Gör altså inte som polarn, han använde scotchbright på rutan :kocko
 

gleb

Medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1000RA
När jag är ute och åker så brukar jag stanna till vid en bensinmack, ta lite papper o vatten o sedan torka av. När jag kommer hem brukar jag lägga en blöt handuk över hjälmen i 5-10 min...sen är det bara att torka rent..funkar alla tiders :tummenupp Testa och vaxa visiret med jämna mellanrum...då lossnar flugorna hur lätt som helst.

(Nödlösning: stanna, spotta på visiret, använd din halsduk (buff) och torka bort det värsta, åk vidare :yoparty )
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hinkas skrev:
Ah, ok. Låter bra det där, får ut och prova innan man drar iväg på nästa resa.
Det finns ingen sorts duk eller något som mc-butiker säljer för att göra rent visiret med eller det är väl samma sak där, rep-risk.

Har du begränsat med vatten kan du blöta en bit papper och lägga över visiret.. Låt det ligga en stund så löser sig skiten och därefter räcker det med en rätt liten skvätt för att skölja av...(då skulle du nog klara dig med ett par deciliter vatten)
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Bästa och skonsammaste sättet för snabbt löstagbara visir:

Lägg visiret i blöt i rent vatten under natten, torka av med torr handuk alt trasa på morgonen. :tummenupp

Inget gnuggande behövs, vattnet gör jobbet! Bara att torka.

/r
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Tack för alla bra tips, var precis ner och körde lite yes på visiret, gjorde som ni sade, tvättate händerna först så man får bort allt matfett ( ;) ) och sedan sköljde jag visiret och drog lite löst med handflatan, och sist så skvötte jag på lite Yes och gnussade med handflatan och sköljde av. Nu ser visiret inte äns ut att ha varit utsatt för kamikaze myggor. Tack ska ni ha.
Synd att jag tänkte lite enspårigt när jag startade denna tråd. Man skulle ju såklart ha startat en tråd om hjälmvård, hur man gör för att hålla allting i nyskick så man kan glänsa omkring på staden med hjälmen även i slutet av säsongen.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Jag har med mig sådana där våtservetter som är till för skärmrengöring. Löser allt skräp väldigt bra och torkar snabbt. Eftersom de är gjorda för skärmar så betvivlar jag att de skulle lösa plasten.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Vad man också kan göra är att ta en liten droppe bilvax, och då helst hårdvax MEN den måste vara helt utan slipmedel!!!

Tvätta enligt ovan med massor med vatten. Innan det är helt torrt, smeta ut lite vax över visiret. Man kan efterpolera lite med en fotolinsduk eller glasögonduk om det behövs men man skall vara oerhört försiktig.

Lovar att flugor och andra fåglar får problem att fastna på visiret sedan.

Bilvax funkar även bra till att lätt polera upp hjälmen med och även där får då flugorna svårt att få fäste och om de skulle fastna så är det enklare att få bort skiten.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Gren skrev:
Jag har med mig sådana där våtservetter som är till för skärmrengöring. Löser allt skräp väldigt bra och torkar snabbt. Eftersom de är gjorda för skärmar så betvivlar jag att de skulle lösa plasten.

Hmm... intressant tanke... men då tror jag att man bör försöka få tag på den nya sorten som är till för platta skärmar.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Då va Hinkas igång igen. har du lär dig kliva på hojen än? ;)

Visiret:
Antingen varmt vatten o gugga med lite yes eller..



..denna för att få väck myggfana:
b_Drills-Coleman-Powermate-38-in-Air-Drill.jpg


:näsblod
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Vafan, jag torkar alltid av med disktrasan, kanske inte så bra mao. Det känns inte så smart att lägga hela visiret i vatten om man har Pinlock, känns som det kommer läcka in vatten då.
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Eller är du lite hungrig så kör med tungan :hihi
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nånn som testat att slipa/polera bort repor?

jag har en hel drös med visir och tänkte testa mig fram, men tips mottages gärna..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top