Rengörning av visir.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Använder nästan enbart bara ljummet vatten, diskmedel och en fin svamp och spolar av med rent kallt vatten. Har hitintills funkat bra.

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Jag anänder AJAX Crystal Clean med anti-condens. Fungerar mycket bra på min Arai hjälm!

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Pronto/Pledge möbelpolish är oslagbart tillsammans med en mikrofiberduk.

Behandla innan du åker och använd för rengöring när visiret blir för kletigt.
Gör att insekterna inte fastnar så hårt och löser upp och avlägsnar vid rengöring. Håller även mikrorepor etc. som mattar visiret i schack så man inte behöver byta så ofta. Gör även så att regndropparna rullar av lättare.

Åker jag lite längre har jag alltid med en flaska Pronto/Pledge och en mikrofiberduk.

Har du imbehandlad insida så akta imbehandlingen, den kan förstöras av Pledge. Har du däremot en obehandlad insida så minskar faktisk Pledge imbildningen även om det inte är så bra som en riktig anti imbehandling.

Såldes som Pledge i Sverige men säljs tyvärr inte längre här, men finns på eBay. Heter Pledge i UK och Pronto i resten av EU.

eteme8e8.jpg pronto-classic-5-in-1-spray-ml300.jpg

http://www.clasohlson.com/se/Polerdukar-mikrofiber/34-7235
8873121677342.jpg

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Om möjligt lägg visiret i vatten över natten, sen är det bara att skölja visiret under rinnande vatten.

Yes diskmedel är ett utmärkt medel, men undvik att ha på för mycket. Ett par droppar till en liter vatten räcker gott.

Brukar använde hårtorken att torka viseret med.

Oavsett hur fina putsdukar etc du använder blir det repor på visiret. Märks kanske just inte i början och dagsljus däremot vid mörkerkörning när den traffas av strålkastarljuset från mötande fordon.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Efter att min sista pledge-burk blivit tom så har jag vaxat visiret ett par gånger per år och det funkar också.
För att lösa upp insekter funkar vatten med döda insekter i bäst....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Brukar köra en fuktig Wettex.

Svårare än så behöver det inte vara.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ta ett gammalt visir på våren innan allt grus, damm och skit försvunnit. Sen i maj lägger man på fin-visiret och blir snabb jävlar resten av sommarn! :tummenupp

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Jag kör med whipes som är till för laptops etc dom har alkohol i sig och lämnar inga ränder, finns på okq8

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Oavsett hur fina putsdukar etc du använder blir det repor på visiret. Märks kanske just inte i början och dagsljus däremot vid mörkerkörning när den traffas av strålkastarljuset från mötande fordon.
Sen jag började med Pledge/Pronto har jag fått visir att leva upp till 5 säsonger eller t.o.m. längre och då kör jag ändå 500-1000 mil varje säsong. Innan dess fick jag byta visir efter ca 2 säsonger.
Blev ännu bättre sen jag hittade ClasOhlsons mikrofiberduk för fönster/bilglas.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Sen jag började med Pledge/Pronto har jag fått visir att leva upp till 5 säsonger eller t.o.m. längre och då kör jag ändå 500-1000 mil varje säsong. Innan dess fick jag byta visir efter ca 2 säsonger.
Blev ännu bättre sen jag hittade ClasOhlsons mikrofiberduk för fönster/bilglas.

Jösses, skojar du? :-O Två säsonger är också vad jag brukar räkna med. Man får väl kanske ta och ge det ett försök; ett visir kan ju springa loss på typ 700 spänn så... :gnissla

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jösses, skojar du? :-O Två säsonger är också vad jag brukar räkna med. Man får väl kanske ta och ge det ett försök; ett visir kan ju springa loss på typ 700 spänn så... :gnissla
Nej jag skojar inte.
Med min gamla HJC är jag helt säker på att jag klämde 5 säsonger ur det sista visiret innan jag bytte hjälm och det hade säkert gått att använda visiret en säsong till.
Till nuvarande hjälmar (ja jag har 2) har jag tappat räkningen lite då jag har jag flera visir, både tonade och klara. Dock använder jag fortfarande originalvisiret till den hjälmen jag köpte 2010 för att ersätta min HJC, visserligen inte 100% repfritt då jag har nått litet stenskott på det men fullt användbart.

Men som sagt anti-imbehndling som kan finnas på insidan mår inte bra av Pledge så har man det får man vara lite försiktig.

Last edited:

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Hoj
zx6r -07
Blött skithuspapper uppföljt med torrt ala 30-45 sekunder innan eller efter turen har alltid fungerat för mig, yes om du är fin i kanten.

Stenskott hjälper dock inte magin hos skithuspapper :(

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag använder aldrig något annat än uppblött papper.
Räcker alldeles utmärkt om man inte låter insekterna gosa till sig i flera veckor.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Endast amatörer tvättar visir ute i fält. Proffs kör med tear-offs.

Två stycken brukar räcka för en kvällstur på trettio mil och då fångar jag garanterat mer mygg än de flesta i denna tråd. Då understa lagret (visiret) exponeras och till slut måste tvättas så är det varmt vatten som gäller. Absolut inga kemikalier som förstör den sedan tidigare vaxade ytan som behövs för att pärla vattnet i händelse av regn. Och tvätten sker naturligtvis hemma med en ren disktrasa, inte på macken med deras skitiga, kalla vatten och papper fullt av sand.

Riktigt riktiga proffs kör naturligtvis med tre stycken tear-offs så att man kan rycka en redan då man rullar ut från garaget, precis som de stora grabbarna. Minst lika många posörpoäng som kolfiber för tjugofem tusen.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
biltemas glasrengöring billigt och funkar kanon bra

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag använder aldrig något annat än uppblött papper.
Räcker alldeles utmärkt om man inte låter insekterna gosa till sig i flera veckor.

Räcker till ändå, ända anledningen till att jag kör med wettex istället är att det är flergångs och jag inte vill hålla på med att tjacka pappersrullar hela tiden.

För er som är nojiga om repor, ja, mitt visir har hängt med sedan '07. Och det blir nog flera år till.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring