Renovera en sliten topp efter ca 3000 mil

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Jaha eftersom man monterat ner hela motorn och demonterat toppen
fullständigt på gixxern så kan man skicka ju upp lite bilder.
Skulle ju bara ventiljustera men i efterhand är man glad att man plockade
ner hela motorn innan haveriet var ett faktum.

Både insug och dess tillhörande ventiler samt ventilerna på avgassidan
var helt ok att rengöra med lite finlir men hur får man rent avgassidan på
toppen utan att det ser ut som borgholms slottsruiner i aluminiumet? :va

Och då hela vägen ut ur toppen efter det ser ut som skit hela vägen.

Finns det något toppenmedel som tar bort koks i ett nafs?
Eller finns det någon som kan porta toppen så man slipper rengöra?
Är det vanligt att en topp ser ut så här efter endast 3000 mil?

Tacksam för svar, våren borde ju hägra snart hoppas man på.


Insugsidan på bilden är redan slipad och polerad.
 

Bifogat

  • ventiler kopiera.jpg
    ventiler kopiera.jpg
    57.6 KB · Visningar: 268
  • utblås.jpg
    utblås.jpg
    96.1 KB · Visningar: 323
  • ventileravgas.jpg
    ventileravgas.jpg
    78.5 KB · Visningar: 304
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Har ett svagt minne av att vissa färgborttagningsmedel möjligen kan lösa koks men jag har faktiskt aldrig provat själv. Det är bara hörsägen. Glöm inte tala om här ifall du provar.

Jag brukar köra med roterande stålborste i getingen (glöm inte skyddsglasögonen!).

Btw så har jag en låda motordelar till de däringa om du behöver nåt.
Tror för övrigt att jag har en topp också (kanske?) men det ser ju ut som om du reder dig i alla fall. :tummenupp :)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
divez skrev:
Både insug och dess tillhörande ventiler samt ventilerna på avgassidan
var helt ok att rengöra med lite finlir men hur får man rent avgassidan på
toppen utan att det ser ut som borgholms slottsruiner i aluminiumet? :va

Och då hela vägen ut ur toppen efter det ser ut som skit hela vägen.

Får man fråga vad tusan som hänt ? :3freak
 

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Pejo skrev:
Får man fråga vad tusan som hänt ? :3freak

Mycket bra fråga, trodde sakerna skulle vara bra i mycket bättre skick efter
3000 mil.
Men det verkar som om ventilerna inte har stängt tillräckligt (eller öppnat)
och iom det så har det bildats koks och då har dettta förvärrat situationen i toppen.
Men vet inget säkert.

Tur var att jag inte bara gjorde en vanlig ventiljustering for det var dax för
det utan att jag plockade ner hela motorn nu när det ändå inte går att åka
för att se hur det såg ut när man ändå var i farten.

hade resulterat i motorhaveri om inget gjorts åt detta.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
divez skrev:
Mycket bra fråga, trodde sakerna skulle vara bra i mycket bättre skick efter
3000 mil.
Men det verkar som om ventilerna inte har stängt tillräckligt (eller öppnat)
och iom det så har det bildats koks och då har dettta förvärrat situationen i toppen.

Jag frågade nog lite klantigt, sorry... frågan är väl egentligen: Hur märkte du detta? Bara när du öppnade o kikade, eller mätte du kompression ... ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så här bara genom bilderna tycker jag att omslipning av ventilerna var lite overkill. Insugssätet såg snyggt ut. Avgassätet var inte heller så illa. Däremot har du kört med en alldeles för fet soppablandning - det ser man på kokset i både förbränningsutrymmet och avgasdelen. En rätt inställd motor ska på sin höjd ha en hård svart eller mörkbrunaktig färg - inte en kolsvart sörja som flagar. Viktigt däremot att du skaver bort överskottssotet från förbränningsutrymmet - källa till detonation/knackning.

Rensa upp avgasdelen gör du själv med ett avtrubbat skavstål. Aluminiumrent är det inte värt att göra det - det blir iaf svart på första kolvslaget när du startar hojen.

Är du lat och låter det vara som det är - kanske du förlorar på sig höjd 1/2 hästkraft. Däremot förbränningsutrymmet ska du inte låta vara som det är.

Plus, se till att hojen går lite mindre fett på låg och mellangas - då rensas samtidigt avgasventilen och sätet helt automagiskt.

divez skrev:
Jaha eftersom man monterat ner hela motorn och demonterat toppen
fullständigt på gixxern så kan man skicka ju upp lite bilder.
Skulle ju bara ventiljustera men i efterhand är man glad att man plockade
ner hela motorn innan haveriet var ett faktum.

Både insug och dess tillhörande ventiler samt ventilerna på avgassidan
var helt ok att rengöra med lite finlir men hur får man rent avgassidan på
toppen utan att det ser ut som borgholms slottsruiner i aluminiumet? :va

Och då hela vägen ut ur toppen efter det ser ut som skit hela vägen.

Finns det något toppenmedel som tar bort koks i ett nafs?
Eller finns det någon som kan porta toppen så man slipper rengöra?
Är det vanligt att en topp ser ut så här efter endast 3000 mil?

Tacksam för svar, våren borde ju hägra snart hoppas man på.
 
Last edited:

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Brinken har på pricken rätt!

Förutom att den tydligen gått fett av tusan så ser det helt normalt ut....

Skruva/reparera aldrig nåt i onödan...

Ha det
 

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Tack för förklaringen! :tummenupp

men jag undrar hur jag kört på för fet soppablandning då jag har insprut och ingen pc eller extern mod? :va
Det sitter dock ett slipon på men kan det göra skillnaden? har för mig
att blandnigen brukar bli mindre fet av en sådan.

Insugsidan på bilden är redan rengjord och omslipad därav det fina utseendet,
innan var den inte alls i lika bra skick.
 

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Pejo skrev:
Jag frågade nog lite klantigt, sorry... frågan är väl egentligen: Hur märkte du detta? Bara när du öppnade o kikade, eller mätte du kompression ... ?


Jag blev lite nyfiken och kunde inte hålla mig att mecka vidare.. Som vanligt.
Skulle igentligen bara kollat ventilspeln.
Men när man ändå tagit isär så här mycket gör det inget om man skruvar lite
till osv osv osv tills allt var nedskruvat. Dålig vana.

Sa till mig själv när jag sålde bilen att dett är sista gången jag skruvar sönder
någon motor men det gick ju väldigt bra..

Men alltid lär man sig något på kuppen. :smasha
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Riktigt impad ventil renovering är inte lätt det krävs balls för att våga sig på sånt. Samt en god portion skills :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
divez skrev:
men jag undrar hur jag kört på för fet soppablandning då jag har insprut och ingen pc eller extern mod? :va

Det kan bli så om du har en felaktig termostat som gör att motorn går för kall så den är inne på sitt "choke-område" hela tiden. Någon av dina givare kan också vara felaktig eller TPS'en felinställd, etc etc.
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Fixade en hoj för länge sen med samma bekymmer, i alla fall på ett ungefär, som Brinken säger.
I detta fallet var det dock en tempgivare till insprutningen som gett upp, alltså termostaten funkade o motorn hade alltså rätt temp, men givaren gav fel värden till boxen så att hojen gick fett hela tiden...kan vara det med...mm.

Ha det
 

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Finemang!

Ska kolla och se så allt är i sin ordning med givare och dyl.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top