Renovera gaffel

Piso

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
1995 bimota db2
Hola
Har en Bimota där tidigare ägare bytt original gafflarna till ett par White Power dito. De läcker.... Seriös verkstad har bytt packningar och gjort vad de kan.... Läcker fortfarande
Någon som vet var jag kan få gafflarna professionellt renoverade?
P

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om en "seriös verkstad" gjort jobbet och det fortfarande läcker så hade jag nog gått tillbaka och bett dom göra om och göra rätt.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fixa själv, kolla på youtube, det är kul. Jag har tillverkat alla specialverktyg själv till min egen gaffeltyp utan mekanisk verkstad. Det kanske inte är nödvändigt, men det underlättar.

Och använd inte mutterpicka på toppmuttern, (blir ful som fan, är aluminium oftast)
utan den lossar du endast lite lätt med handverktyg när gaffelbenet sitter kvar i kronan. :tummenupp

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om verkstaden är det minsta seriös så får dom förklara varför gaffelbenen läcker trots korrekt monterade tätningar av bra kvalitet...

Är det inte krokigt och/eller repigt så läcker det inte om man gjort rätt med servicen.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ett litet stickspår:

Ofta i annonser står det att "Gaffeln är renoverad", men vad menar man? Att byta olja och tätningar känns som en vanlig service, så det måste vara nåt mer?

Piso

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
1995 bimota db2
Det är väl just det .... Om packningsbyte inte gör jobbet kan det vara så att gaffeln är skadad på ngt vis. Därav frågan om någon vet någon som gör sådana jobb ...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ett litet stickspår:

Ofta i annonser står det att "Gaffeln är renoverad", men vad menar man? Att byta olja och tätningar känns som en vanlig service, så det måste vara nåt mer?

Jag skulle iaf aldrig kalla en gaffel för renoverad för man bytt olja i den, inte kallar man väl motorn för nyrenoverad för man bytt motorolja :hihi Men finns säkert många som anvädner det uttrycket när gaffeln är nyservad. En renoverad gaffel för mig så ska man iaf minst ha bytt alla glidlagringar och tittat över/bytt nålventiler

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
...En renoverad gaffel har fått sina glidlager bytta, rakhet på benen är kontrollerat och ventilpaket och nålventiler är genomgångna och kanske helt eller delvis bytta. Fjädrar är uppmätta, bumpgummi och hydraulstopp kontrollerade samt givetvis så görs utbyte av de två servicepunkterna olja och packboxar.
Renoverat innebär INTE enbart byte av olja och packboxar. :fakta

Dessutom kan alla råka misslyckas med packboxbytet och då får man göra om.

Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag byggde ett sånt här verktyg, blev sjukt smidigt att arbeta med gaffelbenen nu.

67849dd57fad363826159f3ee8d478e1.jpg

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om du har en WP som är gjord för racing så "svettas" dom ofta olja. Det för att dom har "nollfriktionspackboxar" som inte ska gå trögt mot innerbenet och dom saknar dammtätningar så minsta skit som fastar idom leder till små oljeläkage. Sen kan dom ha rätt vassa ändar som man ska trä på packboxarna över. Så extra försiktighet som man normalt inte gör på vanliga gafflar behövs då.

Piso

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
1995 bimota db2
Tack Axxexs

Glad att se att det finns en vettig person bland alla proffstyckare och trådkapare på detta forum

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ett litet stickspår:

Detta betyder att du ska hålla dig undan från den säljaren eftersom han med stor sannolikhet ljuger. Jag har jobbat med fjädring professionellt i tjugo år och jag väntar fortfarande på den första kund som renoverar sin fjädring för att han ska sälja hojen...Detta är något man skriver i annonser för att öka värdet och attraktionskraften eftersom det är väldigt svårt för en potentiell köpare att bevisa motsatsen.

För övrigt finns det ingenting som heter packbox i en modern framgaffel. Packboxar är ett förhistoriskt tätningselement som användes i motorer konstruerade före andra världskriget. Alternativt något som sitter längst bak på en sunkig BMW touringmodell på väg till Nordkap.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Detta betyder att du ska hålla dig undan från den säljaren eftersom han med stor sannolikhet ljuger. Jag har jobbat med fjädring professionellt i tjugo år och jag väntar fortfarande på den första kund som renoverar sin fjädring för att han ska sälja hojen...Detta är något man skriver i annonser för att öka värdet och attraktionskraften eftersom det är väldigt svårt för en potentiell köpare att bevisa motsatsen.

För övrigt finns det ingenting som heter packbox i en modern framgaffel. Packboxar är ett förhistoriskt tätningselement som användes i motorer konstruerade före andra världskriget. Alternativt något som sitter längst bak på en sunkig BMW touringmodell på väg till Nordkap.

Blir ledsen i ögat. Kan du snälla berätta vad tätningselementet då heter i gaffelben?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Radialtätning brukar det väl heta på svenska men personligen tycker jag packboxar är en så pass vedertagen felsägning att jag tycker det är ett acceptabelt och godkänt namn. Jag säger själv packbox även om jag vet bättre.

Samma som med woodrufkilen till svänghjulet, alla kallar den för krysskil och därför brukar även jag säga krysskil när jag går till handlaren.

Säger jag woodruffkil till dem så brukar de se ut som fågelholkar.

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag skulle iaf aldrig kalla en gaffel för renoverad för man bytt olja i den, inte kallar man väl motorn för nyrenoverad för man bytt motorolja :hihi Men finns säkert många som anvädner det uttrycket när gaffeln är nyservad. En renoverad gaffel för mig så ska man iaf minst ha bytt alla glidlagringar och tittat över/bytt nålventiler

Jag håller med er, byta olja och tätningar i gaffeln är löpande underhåll, inte renovering. Jag undrade mest om det kan finnas nåt mer de kan tänkas ha gjort för att kalla gaffeln renoverad. Ibland påstår säljaren också att "Bromsen är renoverad!" Misstänker då att de endast bytt belägg och i bästa fall bytt bromsvätska.

Just det, packbox är ett sånt där gammalt Åsa-Nisse vedbod-mek gubb-uttryck. Radialtätning läste jag nånstans att det ska vara det korrekta. :mattias

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras