Renovera gamla ekerfälgar!

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Jag håller på att renovera och bygga om en gammal CB500T från 1975.
Nu har jag en fråga om hjulen, ekrarna köper jag nya men fälgbanorna som ska lackas svarta är lite skadade. Hur är bästa sättet att preppa dom på innan pulverlack? och för bästa resultat.

Min egna tanke är att först blästra dem sen spackla upp kanterna som är stötta, slipa och sedan pulverlacka.

Funkar det tro?

mvh
Helmut

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Nej och ja!

Jag har pulverlackat ramar och diverse plåtbitar och då frågade jag pulverkillen om det gick att spackla innan. Han sa att det inte var lämpligt. Orsakerna skulle vara dels att de flesta spackel inte mår så bra i värmen, det sitter nog kvar och så men de avger gaser vid bakningen som ger bubblor i lacken. Sen kan man få ojämn skikttjocklek då man lägger på pulvret med hjälp av statisk elektricitet och eftersom metall och plastspackel har lite för olika elektriska egenskaper.

Allt det ovanstående gäller plast/kompost spackel.

Använder du den enligt mitt tycke bästa spackelmetoden tennspackling så funkar det, min pulverkille var skeptisk men det blev kanon.

Detta utspelade sig för ca 5 år sedan, det kanske finns andra spackel som funkar idag men jag är tveksam.

Långt men förhoppningsvis informativt svar.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Finns metallspackel som innehåller så mycket metall så det är magnetiskt, hur det fungerar under bakning låter jag vara osagt, det är nog jävligt dyrt också.

Kör på tennspackling om det fungerar.

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Grymt, Tack för svaren, då blir det till att lära sig den ädla konsten att tennspackla.
Nu är det väldigt lite som ska spacklas så det är ett bra projekt för att lära sig det.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO