[Renovera hus) Hur "mäta upp" kalldrag/ras på bästa sätt?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kåken är förmodligen byggd på den tiden då elen var så billig att det här med att isolera inte ansågs viktigt. Luftvärmepumpen är god för 150kvm och huset är på 55kvm, lufttemperaturen är inga större problem men golvdraget är inte önskvärt. Så.. renovera i större utsträckning kommer att ske sommartid p.g.a. bekvämlighetsskäl men jag tänkte att det naturligtvis borde vara enklare att kontrollera inkommande kyla på vintern.

Hur gör man, värmekamera? Var hyr man i sådant fall en sådan och fungerar det bra för ändamålet?

Självklara bovar som ventilation, fönster, dörrar och politiker går ju att räkna ut med tummen men golv/väggskarvar eller att det släpper igenom golvet kan vara lite lurigare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En värmekamera går att köpa ganska billigt numera annars brukar din lokala bygghandel ha en som man får låna.
Vad har du för grund?
Är det krygrund/torpargrund så är risken att du har ett rejält kallras i golvet då den tidigare kutterspånen/sågspånen har gjort sitt för länge sedan.
Antingen isolerar du från ovansidan vilket kräver att du antingen river upp golven eller tar in en firma för att skumma utrymmet. Sistnämnda är inget jag rekommenderar dock då jag har sett tvivelaktiga resultat för dyra pengar.
Kommer du åt underifrån så är det bara att börja lägga ut presenning i botten, riva trossbotten så att gamla isoleringen faller ner, dra ut den och sedan börja isolera ordentligt underifrån och avsluta med att häfta asfaltsboard under allt och sedan några gles på det för att hålla upp det.
Då först kommer du slippa kalla golv.
Ibland kan det räcka att skumma alla vägg/golv-vinklar med fogskum/isolerskum men det kräver att du borrar minst två hål om ca 8mm i varje sparr, mellan bjälkarna så att säga. Oftast är kallraset störst vid ytterväggen där golvet möter vägg samt vid eventuell murstock. Men en kall krypgrund gör sitt till också.

Har du gjuten platta är det inte mycket att göra tyvärr, förutom att skruva spårad 22mm spånskiva överallt och lägga in golvvärme men det kräver ett vattenburet värmesystem och i ditt fall är det minst 40k till.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Tänk bara på att huset är byggt med "självdrag" det skall mao vara dragit.Tätar du så får du sätta in ventiler i väggarna för att få cirkulation på luften.(Hus med självdrag skulle jag vilja påstå är de friskaste husen)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tackar för info.! Jo det är krypgrund, jeflar vad jag har krypit, och självdrag minns jag att det pratades om vid besiktning. Får reka värmekamera helt enkelt och läsa på vad som är brukligt i självdragsammanhang, om det behövs konstrueras något ventilationssystem o.s.v..

Smagatusk

Guest
En värmekamera går att köpa ganska billigt numera annars brukar din lokala bygghandel ha en som man får låna.
Vad har du för grund?
Är det krygrund/torpargrund så är risken att du har ett rejält kallras i golvet då den tidigare kutterspånen/sågspånen har gjort sitt för länge sedan.
Antingen isolerar du från ovansidan vilket kräver att du antingen river upp golven eller tar in en firma för att skumma utrymmet. Sistnämnda är inget jag rekommenderar dock då jag har sett tvivelaktiga resultat för dyra pengar.
Kommer du åt underifrån så är det bara att börja lägga ut presenning i botten, riva trossbotten så att gamla isoleringen faller ner, dra ut den och sedan börja isolera ordentligt underifrån och avsluta med att häfta asfaltsboard under allt och sedan några gles på det för att hålla upp det.
Då först kommer du slippa kalla golv.
Ibland kan det räcka att skumma alla vägg/golv-vinklar med fogskum/isolerskum men det kräver att du borrar minst två hål om ca 8mm i varje sparr, mellan bjälkarna så att säga. Oftast är kallraset störst vid ytterväggen där golvet möter vägg samt vid eventuell murstock. Men en kall krypgrund gör sitt till också.

Har du gjuten platta är det inte mycket att göra tyvärr, förutom att skruva spårad 22mm spånskiva överallt och lägga in golvvärme men det kräver ett vattenburet värmesystem och i ditt fall är det minst 40k till.

Tja, Anders!

Hoppas TS kan låna ut tråden lite. Men vem vet, han kanske själv har nytta av infon?

Jag ville höra mig för lite om alternativen att isolera torpargrund. Jag är inte i branschen, så du får nöja dig med beskrivningar istället för facktermer. :hihi

Jag har torpargrund som sagt, och lade in vattenburen golvvärme i hela undervåningen förra vintern efter konstens alla regler, avstånd med mera... I samband med det så köpte jag även en ny panna. Nibe 270 EVP för att vara exakt.

Innan golvvärmen - en kall vinter- låg jag på ungefär 2.000:- i månaden i elkostnad, och då frös till och med hunden. Vi bytte alla fönster och dörrar i samband med renoveringen och förra vintern låg vi på ungefär 3.000:- i elkostnad, men fy fan vad varmt och skönt vi hade!

Dock reflekterar jag på den höga elkostnaden. Jag har nu bekantat mig med pannan och har ställt den så snålt som jag kan utan att tumma på komforten. Men det gör inte mycket skillnad på elkostnaden, tyvärr.

Nu om installationen:

Jag lade slangen direkt på plattan utan isolering under själva slangen (två olika rörläggare med erfarenhet av golvvärme tyckte att det borde räcka). Plattan är uppbyggd med 50 mm betong, 50 mm isolering och ytterligare 50 mm betong. Isoleringen i mitten var den de tyckte borde räcka.

Jag har en kompis som isolerade undertill med frigolit. Han har dock inte sett resultat ännu, men vad tror du om det? Det borde vara det enklaste? Bila bort hela bottenskiktet och isolera nytt går tyvärr fetbort. Jag har ungefär 700 mm fritt i grunden.

Huset byggt -64, jag har ingen värmepump.

MYCKET tacksam för din input. :)

/Mange

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du värmer upp huset med golvvärme och elpatron för tre papp?

Låter ju inte som att du borde gnälla...

Smagatusk

Guest
Du värmer upp huset med golvvärme och elpatron för tre papp?

Låter ju inte som att du borde gnälla...

Korrekt, men det gör jag. Till elkostnaden kommer ju nätavgiften som gör att det blir 4.000:- / månad.

Kan tycka att jag borde isolerat direkt under slangen, men det skulle kostat mig cirka 20.000:- ytterligare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte jättedyr elräkning om det inte är en medelförbrukning över hela året, då är det ju saftigt :näsblod

Men 50mm isolering är inte mycket att hänga i granen direkt, speciellt inte med en krypgrund som blir ganska kall och kyler underifrån och du värmer hela tiden upp betongen nedåt också med så lite isolering= du värmer upp grunden till viss del också. I onödan helt klart.

Har du möjlighet att isolera nedåt så skulle jag göra det helt klart. Däremot vill jag inte uttala mig om VAD du ska isolera med, ta kontakt med en expert på området och få det alternativ som är bäst för dig. Jag skulle personligen nita upp markisoleringsskivor, frigolit, under bjälklaget. Däremot kan de uttala sig om du ska ha ångspärr eller dylikt på rätt ställe, det törs jag inte svara på då jag inte vet själv vad som anses vara bäst.

Jag tolkar som att ni har gjutit i bjälklaget och att det är det som har satt gränsen för isoleringen?

Smagatusk

Guest
Inte jättedyr elräkning om det inte är en medelförbrukning över hela året, då är det ju saftigt :näsblod

Men 50mm isolering är inte mycket att hänga i granen direkt, speciellt inte med en krypgrund som blir ganska kall och kyler underifrån och du värmer hela tiden upp betongen nedåt också med så lite isolering= du värmer upp grunden till viss del också. I onödan helt klart.

Har du möjlighet att isolera nedåt så skulle jag göra det helt klart. Däremot vill jag inte uttala mig om VAD du ska isolera med, ta kontakt med en expert på området och få det alternativ som är bäst för dig. Jag skulle personligen nita upp markisoleringsskivor, frigolit, under bjälklaget. Däremot kan de uttala sig om du ska ha ångspärr eller dylikt på rätt ställe, det törs jag inte svara på då jag inte vet själv vad som anses vara bäst.

Jag tolkar som att ni har gjutit i bjälklaget och att det är det som har satt gränsen för isoleringen?

Fanns ingen gräns för isoleringen egentligen, men att lägga spårad frigolit direkt under värmeslingan skulle innebära en merkostnad vid flytningen då det skulle krävas ett tjockare lager av den. Jag var beredd på att kanske behöva isolera under huset men beräknade det som ett billigare alternativ.

Rörläggarna resonerade som så att värmen går uppåt och bara neråt till viss del och trodde då att isoleringen skulle sätta stopp för värmebildningen neråt, även om isoleringen bara var 50 mm tjock.

Tack för ditt svar! :)

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Smagatusk:Är det betongbjälklag du har?Gissar på det iaf.Isf kan du limma upp frigolit underifrån mot betongen.Ett annat "knep" är att isolera väggarna i grunden för att slippa att det blir för kallt i själva krypgrunden.Täta ventilerna om allt är i betong i krypgrunden,då får du inget kylande drag där under.Var i Landet bor du?Tänkte mest hur kallt det blir där?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fanns ingen gräns för isoleringen egentligen, men att lägga spårad frigolit direkt under värmeslingan skulle innebära en merkostnad vid flytningen då det skulle krävas ett tjockare lager av den. Jag var beredd på att kanske behöva isolera under huset men beräknade det som ett billigare alternativ.

Rörläggarna resonerade som så att värmen går uppåt och bara neråt till viss del och trodde då att isoleringen skulle sätta stopp för värmebildningen neråt, även om isoleringen bara var 50 mm tjock.

Tack för ditt svar! :)

Förstår inte hur din grund ser ut? 50mm betong/50mm isolering/50mm betong och detta som torpargrund? Det vanligaste är helt klart träbjälklag.

Jag har 50mm spårad frigolit som inte är övergjuten eller flytspacklad. 14mm parkett direkt på frigoliten. Funkar utmärkt och ingen tröghet med uppvärmd betong. Tycker man det blir för mjukt kan man alltid lägga golvspån på frigoliten.

Smagatusk

Guest
Smagatusk:Är det betongbjälklag du har?Gissar på det iaf.Isf kan du limma upp frigolit underifrån mot betongen.Ett annat "knep" är att isolera väggarna i grunden för att slippa att det blir för kallt i själva krypgrunden.Täta ventilerna om allt är i betong i krypgrunden,då får du inget kylande drag där under.Var i Landet bor du?Tänkte mest hur kallt det blir där?

Bor utanför Landskrona, så jag får väl säga de varmare delarna av Sverige...:hihi

Angående ventilerna så är väl det ganska noga avvägt för att vara ett drag under huset för att hålla bort fukt? Eller?

Smagatusk

Guest
Förstår inte hur din grund ser ut? 50mm betong/50mm isolering/50mm betong och detta som torpargrund? Det vanligaste är helt klart träbjälklag.

Jag har 50mm spårad frigolit som inte är övergjuten eller flytspacklad. 14mm parkett direkt på frigoliten. Funkar utmärkt och ingen tröghet med uppvärmd betong. Tycker man det blir för mjukt kan man alltid lägga golvspån på frigoliten.

Japp. Betongbjälklag. :)

Jag var tvungen att flyta golvet då jag skulle lägga klinker och de vise menar att man får jämnare spridning på värmen.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan inte mycket men sägs de inte att man ska låta bli golvvärme i hus med torpargrund pga ger mer fukt?
iaf så om medelräkningen är 4 papp för el i månaden och du bor i landskrona så tar värmen fel väg el så har du korsdrag genom huset.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
kan inte mycket men sägs de inte att man ska låta bli golvvärme i hus med torpargrund pga ger mer fukt?
iaf så om medelräkningen är 4 papp för el i månaden och du bor i landskrona så tar värmen fel väg el så har du korsdrag genom huset.

Jo, det är riktigt. Alternativt begränsa värmeförlusten nedåt som nu i TS fall inte har skett.
Att rörmokarna säger att värmen värmen stiger är ju förvisso sant men det handlar ju om luft då! Golvvärme leder lika bra nedåt som uppåt såklart och då måste man begränsa den för att gå åt bara ena hållet.

Smagatusk

Guest

För att förtydliga: jag har krypgrund med betongbjälklag. Jag vet inte om det är detsamma som torpargrund. Jag har en snittkostnad på ca 3.000 under de 7-8 månaderna som jag värmer upp huset. Brukar ligga på runt 4.000:- december till februari och cirka 2.500 de övriga månaderna, inklusive nätavgiften.

Tack för alla svar!

Nu kan TS få tillbaka sin tråd. :hihi

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ett hus på 55kvm som slukar 3x7=21k i värme per år är det något jätte knas med.

Golvvärme lämpar sig sällan i gamla kåkar. Kostar mer än det smakar, men det lär ni övervägt när det installerades. Känn vart det drar med handen, hur ser isoleringen på taket ut? 10cm cutterspån är inte ens med på skalan för isolervärde. Ett hål i isoleringen är precis lika som att öppna dörren motsvarande kvadrat.
2cm springa mellan isolerblocken i 2m motsvarar att ha dörren öppen 2cm.

Bara att köpa hem isolering, isolera och göra det noggrant. Se dock till att du har riktiga ventiler i väggar och grund. Att stänga ventiler dödar hus.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nästa fråga, när du pratar om 2500kr/ månaden i snitt. Hur hög är räkningen juli/aug? 500kr?
Har ni mätt krypstömmar i kåken?
Du har ju någon förbrukare som slukar el. 25k kr värmer du en normal villa på 280kvm utan problem med.
Duschar ni 2h om dagen? droppande kran/rör med varmvatten?
Du borde ligga på en elkostnad runt 10 000KWh/år. I en gammal kåk och många "läckor" utav värme. Och då är det inte räknat på något Eco hus. För dom har hälften.

Jag bor i 130kvm i kallare breddgrader och jag skäms för mina 15´KWh. Då hade jag 1,5x1,5kvm oisolerat tak mitt i huset. Hoppas på 12´KWh detta år, när hålet är åtgärdat.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO