Det mår väl inget hur dåligt av?
Skulle hus som står på plint fara illa utav luftbytet?
Krypgrund eller plint är ju samma byggförfarande utav golv. Betongplatta skiljer sig.
Kanske ska tillägga att jag inte är någon byggare.
Kanske lika bra att du inte är någon byggare...
Kondens bildas inte vid varma ytor utan vid ytor som är kallare än omgivningen. Luften har sin fuktighet så om golvet blir varmare så kommer snarare mindre kondens att ackumuleras.
På våren när de blir varmt ute och luften bär mer fuktighet in under grunden som fortfarande är mycket kallare efter vinterkylan så kommer luften kondensera ur sig fukt som stannar kvar under grunden. Om man ökar ventilationen en aning så kan det leda till att ännu mera luft passerar och därmed ännu mera fukt kan kondensera och ackumuleras under huset.
Ökar du istället ventilationen väldigt mycket under huset så försvinner effekten eftersom grunden ganska snabbt värmas upp och därmed slutar luften kondensera ur sig luft. Och ett hus som står på plint har ju inte längre detta problem.
Härav uppstod även min fråga om hur en varmare grund skulle kunna ackumulera mer fukt än en kall. Det verkar helt orimligt. Däremot kan jag tänka mig att hus med torpargrund har ganska dåligt isolerade golv och därmed eldar man kanske lite för mycket åt kråkorna.
Alternativt så är det pga att folk lägger extra isolering under värmeslingorna så att det faktiskt blir kallare underhuset än vad det var innan man la golvvärme.