Renovera kök, eller inte?!

Renovera kök?


  • Antal röstningar
    0

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Hej sporthoj.

Jag går i tankarna på att renovera mitt kök i lägenheten, mest i investeringssyfte, tanken är att flytta inom de närmaste året/åren.

Låt säga att jag lägger ca 30 000:- för att få ett nytt kök i normal standard, dvs inget flashigt med massa hitech apparater eller grejer. Är det värt mödan, är folk villiga att betala mer för en lägenhet med nytt kök vs. ett äldre som inte är det senaste modellen men funktionellt?!

Får man igen pengarna vid ev. försäljning som läget ser ut nu?

Hur hade ni gjort?

I övrigt är lägenheten tipptopp!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Läste för länge sen någon mäklar rapport att just kök inte betalar sig. Dock utgick det från dyrare villor med betyligt dyrare kök. Om du inte gör det enormt smakneutralt så vill de ändå göra om det.

Hur stort köket? Även Ikea kök kostar ju en del.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Det där är ju en svår fråga.. Självklart drar ju det ner priset om resterande delen av lägenheten är tipp topp som du uttrycker det och köket är totalt omodernt.
Det kanske blir mindre spekulanter så det är ganska bökigt att renovera om kök, till skillnad från att bara måla om ett rum.
Om du nu "bara" ska lägga 30.000 så tror jag garanterat att det kommer betala sig i längden. Man har ju alltid ett bättre utgånsläge om allt är i bästa skick!
Skulle det däremot handla om en mer dyr renovering, ska man kanske tänka både 2 och 3 ggr innan man skrider till verket.
Lägg upp lite bilder på köket så man får en uppfattning om vad du har att handskas med.
Ska du byta köksluckor, vitvaror, vad är dina planer?

Man kan måla/spreja om köksluckor ganska enkelt, men om de är i furu med ram, så är detta problematiskt. Träet "rör" på sig och det blir sprickor i 30% av fallen... :näsblod
Man kan lägga ett laminatgolv, finns billiga och snygga faktiskt på IKEA, eller så tar man helt enkelt bort alla skåpsluckor upptill, kränger det billigt på blocket och sätter upp långa snygga hyllor ist ssom man förvarar koppar och porslin på.
Billigare än skåp. :)
Då kanske du bara behöver köpa köksskåp ner till.
Istället fär kakel/mosaik kan du tapetsera/måla med en snygg färg och sätta en stor plexiglasskiva över för att skydda väggen mot "stänk" från när man diskar/lagar mat.
Finnss SÅ många tips att göra det billigare, om man nu bara vill "fräscha" upp det lite. Men var mycket NOGA att göra en bugdet innan du börjar riva ner skiten, det blir ofta dyrare, tyvärr :gnissla
Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Det kommer bli Ikea-kök, inget vidare stort, lägenheten är en etta så jag anser att ett större kök är onödigt.

Tanken är att det kommer att se ut något sådant enl. bilden.
Kyl/frys kommer placeras på annan vägg.

Diskmaskin, kyl/frys och spisfläkt kommer att införskaffas, dock så kan man hitta beg. grejer så det behöver inte i sig bli en så stor kostnad.
 

Bifogat

  • köksh.JPG
    köksh.JPG
    20.5 KB · Visningar: 123
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Det kommer bli Ikea-kök, inget vidare stort, lägenheten är en etta så jag anser att ett större kök är onödigt.

Tanken är att det kommer att se ut något sådant enl. bilden.
Kyl/frys kommer placeras på annan vägg.

Tyvärr så kommer du inte ens att få tillbaka de pengar du lägger på köket vid en ev försäljning :( . Din budget är inte generöst tilltagen precis :D, du räknar inte in maskiner där va :va
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
.. så tar man helt enkelt bort alla skåpsluckor upptill, kränger det billigt på blocket och sätter upp långa snygga hyllor ist ssom man förvarar koppar och porslin på.
Billigare än skåp. :)

Så att det är helt öppet eller med något skynke framför? blir det inte mycket damm på porslinet?


TS: Tror också att det är svårt att få det lönsamt om man inte kör snålvarianten och bara kostar på en lätt uppfräschning. Tänk på att den ekonomiska krisen kommer påverka marknaden lång tid framöver. Sen är det beroende på hur fräsch resten av lägenheten är.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En väsentlig detalj är ju var lägenheten ligger? Eller närmare bestämt lägenhetens värde?

Att lägga 30kkr på en lägenhet på Östermalm som kostar 1.3 mille kan ju vara ekonomiskt försvarbart medans 30kkr på en lägenhet i Sorsele som kostar 10kkr vore 29kkr rakt ner i sjön.

Nu är väl denna lägenhet någonstans i Skåne antar jag? Men värdet kan ju ändå diffa rejält.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Så att det är helt öppet eller med något skynke framför? blir det inte mycket damm på porslinet?

Jo, visst står inte porslinet på samma sätt "skyddat" mot damm och smuts, men det är ett billigt och snyggt alternativ.
Om man tar och tapetserar väggen bakom och lägger på en pelxiglasskiva blir det en modern och mer öppet och lufigt kök.
Om man nu har en etta och litet kök kan det bli så fult och tråkigt med köksluckor uppifrån och ner längs med väggarna. Kan lätt se packat och trångt ut.
Jag tycker personligen det är mycket snyggt om man skulle ta ner de övre köksluckorna och om de andra köksluckorna är tex vita i köket ta en vågad och färgstark färg/tapet som kontast mot det vita.
Om du nu har massa sådana vanliga vita tråk-köksskåp, ta och måla väggen svart eller röd och sätt upp långa svarta hyllor, det blir inte mörkt, bra lite mer dynamiskt!
Kosta på dig 2 spottar och sätt upp dessa, blir asläcker belysning.
Klart! :)
Här är lite exempel..
 

Bifogat

  • kk.jpg
    kk.jpg
    20.5 KB · Visningar: 340
  • 2456496849.jpg
    2456496849.jpg
    54.4 KB · Visningar: 231

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Så att det är helt öppet eller med något skynke framför? blir det inte mycket damm på porslinet?


TS: Tror också att det är svårt att få det lönsamt om man inte kör snålvarianten och bara kostar på en lätt uppfräschning. Tänk på att den ekonomiska krisen kommer påverka marknaden lång tid framöver. Sen är det beroende på hur fräsch resten av lägenheten är.

En liten uppfräschning är nog inget alternativ endå. Känns som det är allt eller inget. För ska man börja rota med det ena så leder det till något annat osv. Så blir det mer jobb i slutändan jämfört mot att slänga ut det gamla och i med ett nytt.

Ser man på vad lägenheterna likt min häromkring kostar så ligger de mellan 270-320k kr, men sen är det ju en sak vad man begär och vad man får för dem. Så då är ju 30k en relativt stor del i det hela.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
En liten uppfräschning är nog inget alternativ endå. Känns som det är allt eller inget. För ska man börja rota med det ena så leder det till något annat osv. Så blir det mer jobb i slutändan jämfört mot att slänga ut det gamla och i med ett nytt.

Ser man på vad lägenheterna likt min häromkring kostar så ligger de mellan 270-320k kr, men sen är det ju en sak vad man begär och vad man får för dem. Så då är ju 30k en relativt stor del i det hela.

Då skulle nog jag inte lägga ned 30k ifall du ändå ska sälja den om något år.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Snyggt kök du har dunderhonung! :tummenupp Det där är riktigt fint.
Är det förresten någon som kan få tag på bruden som erböd Dee_Cati inredningshjälp när han bad om husbtggarhjälp? Hon borde verkligen kunna det här med kök!!!!!!!!!!
 

angiie

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Söderort
Hoj
-02
Beror som sagt på lägenhetens värde och läge. I många fall lönar det sig nog att renovera, men kolla med en mäklare, de brukar ha bra koll.

men tyvärr blir d ofta blir mycket dyrare än man tror från början :eek:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Öppna hyllor är jättesnyggt, men allt som står längre än en vecka utan att användas måste diskas innan man kan använda det.

Speciellt om man steker mycket, oavsett hur bra fläkt man har så får man oljedimma i luften som kladdar ner allt på hyllorna.

Jag känner flera som har haft öppna hyllor och monterat dörrar på dom.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
räkna med minst det dubbla tyvärr.. för det absolut enklaste

Bull shit... Jag totalrenoverade köket i förra kåken för ett par år sedan, och det gick på 60.000:- för rubbet inkl. diskbänk, blandare, diskmaskin, spishäll, golv, tapeter, tak, kakel, bänkskivor, osv.

Det var inget litet kök heller, och vi bytte precis hela köksinredningen och flyttade om köket, samt drog om vvs och el.

Nu gjorde vi rubbet själva, utom just vvs och el, men där har vi bekanta som hjälpte till.

Vi köpte ett Epoque (eller hur fan det stavas) -kök, och då fick vi hjälp av deras "köksritare" att inreda köket optimalt. Allt vi behövde göra var att ge dom måtten och välja material i luckorna och fronterna så fixade dom resten.

Kvalitén på grejorna kändes dessutom helt ok!

Så att totalrenovera ett kök behöver verkligen inte bli särskilt dyrt om man gör det mesta själv och inte absolut MÅSTE ha Ballingslöv och allt vad det heter.

Jag kan lätt tänka mig att om man bara byter luckor och lådfronter, kaklar om, och fräschar upp i största allmänhet i ett mindre kök så räcker 30.000:- väldigt långt!
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Bull shit... Jag totalrenoverade köket i förra kåken för ett par år sedan, och det gick på 60.000:- för rubbet inkl. diskbänk, blandare, diskmaskin, spishäll, golv, tapeter, tak, kakel, bänkskivor, osv.

Det var inget litet kök heller, och vi bytte precis hela köksinredningen och flyttade om köket, samt drog om vvs och el.

Nu gjorde vi rubbet själva, utom just vvs och el, men där har vi bekanta som hjälpte till.

Vi köpte ett Epoque (eller hur fan det stavas) -kök, och då fick vi hjälp av deras "köksritare" att inreda köket optimalt. Allt vi behövde göra var att ge dom måtten och välja material i luckorna och fronterna så fixade dom resten.

Kvalitén på grejorna kändes dessutom helt ok!

Så att totalrenovera ett kök behöver verkligen inte bli särskilt dyrt om man gör det mesta själv och inte absolut MÅSTE ha Ballingslöv och allt vad det heter.

Jag kan lätt tänka mig att om man bara byter luckor och lådfronter, kaklar om, och fräschar upp i största allmänhet i ett mindre kök så räcker 30.000:- väldigt långt!

Jo men det lät som om han ville ha ett nytt kök, och inte bara byta kakel och piffa upp lite.. ett normalt kök från ikea ligger på ca 30 000kr för snickerierna, sen behövs allt annat som kostar minst lika mycket.. och är man inte händig går det på ca 15-30 till för arbetet.. det är lätt att lura sig själv.. ballinglöv då snackar vi 300 000...

har precis självt byggt ett nytt kök, och är inredningssnickare i grunden..
men det klart allting går..:tummenupp
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jo men det lät som om han ville ha ett nytt kök, och inte bara byta kakel och piffa upp lite.. ett normalt kök från ikea ligger på ca 30 000kr för snickerierna, sen behövs allt annat som kostar minst lika mycket.. och är man inte händig går det på ca 15-30 till för arbetet.. det är lätt att lura sig själv.. ballinglöv då snackar vi 300 000...

har precis självt byggt ett nytt kök, och är inredningssnickare i grunden..
men det klart allting går..:tummenupp

Jo, men vi fick faktiskt ett helt nytt kök för dom pengarna.
Nya stommar och hela kittet. :)

Men det förutsätter som du säger att man gör precis allt själv, och har "bra pris" inom det man inte klarar själv.

Vi fastnade faktiskt för det där Epoque.
Snorbilligt och bra kvallitet och helt suverän "passform". (Allt passade där det skulle utan glipor. :D )

Tror man kan se köket på utställningar på Rusta och Elgiganten.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Uppdatering:

Har istort sett bestämt mig för att fixa vid köket, visst man kanske inte får tillbaka alla pengarna men gengäld så blir det lättare att få sålt (förhoppningsvis :gnissla)

Har kollat upp priser och dyl. lite närmare nu, och det ikea-köket jag har tänkt mig kommer att landa på ca 15000:- exl. vitvaror.

Arbete och sådant gör jag själv, hantverkare skillzen sitter nog kvar trots man är kontorsråtta. :)

Uppdaterar med bilder när det börjar närma sig renovering.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top