Skulle vilja återuppliva detta ämne
är ny här så ska lägga upp lite bilder på mina lik
Har egen stor personlig erfarenhet av just rvs.
Runt 2005 berättade min bror lyriskt att han fyllt rvs i sin xr600, gäsp
Surrade vidare att han hält det i sin bil och fick tillbaka komp, gäsp.
Man lyssnar bara med halvt öra när någon är lyrisk över något magiskt
eller hur.
Nå nu kom det sig att jag började pendla 80mil varje vecka och köpte en 1996 mb 220D som gått 30000 mil för 15000 SEK. En skit bil
vid 34000 mil så orkade bil djäveln inte hålla 110 utan att det lät som den skulle skära.
Så ut på blocket att leta ny skit bil. Hitta inget så jag pratade med bror om det där mirakel medlet.
Nå snål som jag var köpte jag 4l diesel satsen fast jag hade 6,5l olja och endast en sats. Dvs följde inga råd.
Hehe snåååål. Spillde i skiten som jag köpte hos bult jätten.
Åkte hen. På väg till jobbet så upptäckte jag att jag körde för fort... Omöjligt, man hörde skitvtydligt när man passerade 110. Mätaren stod på 145 och diesel motor varva 4000. Va van nu!!! Tänkte jag.
Så flög fan i mig och jag stämpla gasen i botten i femton mil, gps visade 185 hela sträckan.
Bilen spann som en katt. På morgonen när jag lämna övernattnings lägenheten och skulle in till kund så tänkte jag att bästa att ringa bärgare för här kommer ramlager att låta.
Mb startade och lät helt sjukt tyst. Körde bilen till 38500, skulle sparka bort is med låg skorna och sparkade rakt igenom sidan på bilen .... I kunds garage, pinsamt som fan.
Här kommer kort samman fattning av min erfarenhet:
Mb 220d 1996 , topp resultat en motor behandling
Mb 280 1980, alla cylindrar tillbaka i komp men sista var 3 bar i, ett vinterköp så oljan var kall 0 i i oljetryck, med rvs så gick den upp till 0,2. Motor helt slut. En motor behandling
Mb 280 1982, en behandling i motor och växel låda, olje tryck 1,5 med drive i och motorvagn på sommar, dvs topp resultat
Yamaha Vector 998cc, behandlad i förebyggande syfte vid 45 mil, resultat oklart, bara kört 145 mil.
Honda qr 50 nål lager låter, en behandling på 2t, ingen skillnad.
Citroën C5 två behandlingar, en vid 9000 pga drog olja, och en vid 19000. Den har nu gått 27000, och har topp komp. Topp resultat.
Lada niva. Behandling lådor, snålade en sats till alla lådor stället för 4 satser, för delarlåda byttes då utgående axels lager dog. Resultat okänd, ryssar har för dålig kvalitet hade under samma period 2 sprängda hjullastare innan bilen gått 2000 mil som ny.... Skit bil.
BMW 525 ix 1996 31500 mil. Motor 2 satser, och alla lådor och driv. Dvs 4. Resultat lager ljud från växellåda borta, ventil knack borta. Drar under 0,8. Snittar jag på 140 drar den 1,1.
Den går så bra att vi har beslutat att rost laga lite och ha den som extra bil.
L200, två motorbehandlingar, 2 växellåda behandling , två fördelarlådan behandling, och bakaxel.22000 mil. Resultat, turbon fungerar igen, skorrande ljud borta, endast lager ljud (ingående axel) kvar. Måste nog ha en till behandling . Bilen var helt slut, jag gissade att vi Max skulle få ut 2000 mil till innan skrot. Nu tror jag minst 3-8 tusen till, vi sparar bilen i företaget och köper inte en ny än.
Köpt nyare BMW att pendla med en 530d automat från 2006. Den har gått 19700 mil. Börjat med första behandling i helgen och nu låter den inte som en diesel längre. Om två veckor ska automatlåda behandlas och motor igen. Till jul eller till sommaren blir det ny olja och filter till automaten samt extra rvs behandling.
Resultat ? På gående , motor kommer jag att behandla var 5000-8000 mil med en sats , automatväxel lådan 10000-12000 mil när jag byte filer och olja , bakaxel var 20000 mil.
Jag var skeptisk, valde att prova och blev överraskad, det finns inga mirakel medel det måste man vara på det klara med. Rvs klarar inte allt, jag också är rädd för kullager sprängning vid överdosering.
Men jag märker att det fungerar på servostyrning och har en positiv effekt på komp.
L200 kan man nu sopa i 4x4 i 110 utan att man märker det, och drar man ur den i samma fart så behöver man bara släppa gasen så släpper den och blir 2wd direkt... Kan väll säga att allt över 90 var ren plåga innan.
Så alla skeptiker och optimister och lättlurade grabbar, något händer när man fyller på rvs.
Rvs är svin dyrt.... Och fungerar inte alltid. På bra grejer ska man man inte känna skillnad.
För en som köper och säljer innan grejer blir slut behöver inte ens fundera om rvs.
Men jag som köper er gamla skit för jag har inte råd med annat köper rvs för att suga ut den sista möjliga ekonomi ur investeringen
Ni som dissar, läs igen och prova rvs, ni kommer att omvändas.
Ni som är positiva och provat, fundera på placeboeffekt, om man skruvar av ljuddämparen på moppen så går den fortare va????
Nåååå massa text.... Bevingat ord som avslut
"Rvs är pendlarens bästa vän"