Renovera R1100 växellåda

GSX-R 7/11

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJR 1300 -05
Hej!

Jag är spekulant på en GSX-R 750 -91 med 1216 motor i. I tvåan så känns det som att växeln släpper snabbt för att sen åka i igen. Japp, antagligen greppklackarna. Nu är min fråga, går det att ta ur växellådan underifrån på den? Utan att ta bort toppen och cylindern? Och råkar ngn veta om en växellåda i bra skick? Hur mycket tid för en verkstad handlar det om att fixa detta?

M.v.h. Danne

ps. Har ngn en -91ans toppkåpa (med el utan lampinsats) är jag intresserad också. ds
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du behöver inte ta bort topp och cylinder. Ut med motorn och vänd uppochner på den. Bort med sumpen så du kommer åt alla skruvar som håller ihop blockhalvorna. Skruva isär blockhalvorna, sen är du där! Fixa lådan och ihop med allt igen. Dra allt med rätt moment, bultarna till vevaxelöverfallen behöver lossas för att sära på allt och det är mycket viktigt att de bultarna dras med rätt moment när det ska ihop igen. Hyfsat snabbt fixat. Från att hojen åker in i garaget till den åker ut igen med fixad låda och allt ihopsatt brukar ta en helg. Fixa gärna en Haynes verkstadshandbok. Där står allt, och alla moment finns med.
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tjenare! Har på min gix nu problem med att tvåan hoppar ut och i och detta felet berodde i min låda av att en gaffel samt två drevpar var dåliga. Jag beställde 2 gafflar och 2drev kostar 4000kr ungefär. Plockade ner motorn men jag behövde inte ta bort cylinder osv då gix motorn är delbar underifrån! :tummenupp
 

GSX-R 7/11

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJR 1300 -05
Tjenare! Har på min gix nu problem med att tvåan hoppar ut och i och detta felet berodde i min låda av att en gaffel samt två drevpar var dåliga. Jag beställde 2 gafflar och 2drev kostar 4000kr ungefär. Plockade ner motorn men jag behövde inte ta bort cylinder osv då gix motorn är delbar underifrån! :tummenupp

Låter bra! Då fixar jag nog dett asjälv, lär ju ta en dag för en verkstad att fixa. Skall försöka få tag på en beggad låda i bra skick, väldigt tight ekonomi.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Låter bra! Då fixar jag nog dett asjälv, lär ju ta en dag för en verkstad att fixa. Skall försöka få tag på en beggad låda i bra skick, väldigt tight ekonomi.

Om inte dreven är alltför slitna, så kostade det mig 516:- per par att få dom undercuttade lite mer, hos en inte alltför populär firma i mina ögon.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
*host*harkel...:)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top