Renovera trapp

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Har börjat samla mod till att ta mig an trappen hemma, vilken är en furufärgad historia, med heltäckningsmatta på stegen. Är det nån här som gjort något liknande?
Den ska såklart bli vit istället och pga hund och barn får det nog bli ny heltäckningsmatta. Hur går man tillväga? Måste man slipa? Räcker inte med ordentligt med grundfärg och sen vanlig färg? Damm, hatar damm! :gnissla

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Vi ska också renovera trappan i vinter.. dock ska vi blåse hela bottenvåningen så att det damma skiter jag i, kör annars en excenterslip med damsugare, tror färgen fäster dåligt på klarlack som suttit i massa år med alla föroreningar det blir i luften

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Usch, sånt vill jag inte höra. Målartvätt o sen på med grundfärg. Vill att det ska vara så enkelt. :) men men, bäst att göra det ordentligt kanske..

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
När vi flyttade in i hus så det första jag gav mig på var trappan. Mycke repor å skit så jag drog fram slipen. FFFFFFFFFYYYYYYYYYYYYYFFFFFFFFFAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNN!!!!!! vad drygt det var. :död Slipade säkert i 30 h för att få bort all klarlack. Sitter som fan! Å så klart med skit grejor från Biltema.

Om jag gjort om det så hade jag tvättat trappan å bara målat. Sedan hade jag klätt trappstegen med tyg eller liknande. Ändå bara där det slits.

\Masonit

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller så river du ut eländet och fixar nåt ball istället :banana

081123_2.jpg

staircase-floating-sleek-simple-modern.jpg

Last edited:

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Målade lackad furutrappa + räcken (1,5plan, dubbel takhöjd) i våras.
Körde grundfärg o två lager med Joutun Lady. Minns ej typ. Deras dyraste
färg, tror det var 800:- för 2.7L eller nåt.

Körde färgspruta på allt utom stegen (plastmatta). :tummenupp
T

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur ska du ha det, ska den vara vitmålad eller ska du ha heltäckningsmatta igen? Du skriver lite konstigt eller så är jag full nu igen.
Hur som helst så får du slita bort mattan som sitter nu och skrapa/sickla bort limmet tillsammans med nafta eller annat som fungerar på limmet.
Sen är det bara att slipa som en galning och jag skulle rekommendera en golvfärg ovanpå stegen då den är hållbar och väldigt täckande.
Ska du ha ny matta igen så räcker det med att slipa det grovt och sedan skulle jag limma dit vit nålfilt eller liknande. Grått är bra, smuts syns minst då. Absolut inte svart. Jag limmade svart nålfiltsmatta i en kunds trapp och det är jäkligt snyggt men den är bara ren en gång och det är när den är ny.
Nålfilten är väldigt lätt att lägga och skära och man applicerar ett speciellt lim både på matta och trapp och när det torkar så smackar man dit mattbiten och då reagerar det och skiten sitter som berg, man kan vika ner runt en 90 graders kant med bara någon centimeters överhäng och det sitter kvar.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
finns ju färg som man kan måla över lacken som gör att den inte gulnar.
tvätta
grunda med den färgen
måla den färg du ska ha.
ska du ha färg på trappstegen så håller jag med ovan att golvfärg är de shit!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår