Renovera växellåda CB900 1982

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Hej igen!

Eftersom jag fick så bra hjälp med mitt förra problem, så försöker jag igen. :-D

Anledningen till att jag delade motorn var att treans växel hoppade ur så fort man belastade motorn. Läste någonstans att det var ett vanligt problem på denna modell. Så då kanske någon här har kunskaper/erfarenheter i ämnet?

Jag har inte hunnit plöja igenom servicemanualen än (blir helglektyr), och identifierat tredje växelns drev, men jag såg två skador på misstänkta drev. Den första (bild 1) skulle kunna ha med saken att göra - något avrundad kant på "engagement dog". Men är det tillräckligt mycket för att vara hela förklaringen? Den andra skadan/skadorna (bild 2 & 3) bör inte ha med växlingsproblemet att göra, men drevet ser ut att behöva bytas. Sista bilden visar vilka drev det är.

20180301_200744.jpg 20180301_201335.jpg 20180301_201553.jpg 20180301_194654.jpg
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kan vara så att det finns på lagret.... mitt alltså! :)

Kolla även drevet "Doggarna" går in i, ifall det är skadat där också.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Kan vara så att det finns på lagret.... mitt alltså! :)

Kolla även drevet "Doggarna" går in i, ifall det är skadat där också.

Mycket riktigt, det var rundslitet även i motgående drev. Känns som att det är dessa drev som är förklaringen till att trean hoppar ur.

Om du har de tre drev jag behöver, i bra skick, så är jag intresserad. Det är de tre dreven markerade i sprängskissen. Dvs. de två markerade, samt treans motgående drev (som hade flera hack i tänderna).

20180303_164941.jpg 20180303_161634.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mycket riktigt, det var rundslitet även i motgående drev. Känns som att det är dessa drev som är förklaringen till att trean hoppar ur.

Om du har de tre drev jag behöver, i bra skick, så är jag intresserad. Det är de tre dreven markerade i sprängskissen. Dvs. de två markerade, samt treans motgående drev (som hade flera hack i tänderna).

View attachment 442171 View attachment 442172
Rundade blir dom ju första 500 milen av lådans livslängd. Växlar mjukare då. Du kan undercutta dom aningens för att förbättra ingreppet, men jag skulle först kolla så att dreven har fullt ingrepp/växelförarna inte är krokiga/fel shims nånstans som orsakar mindre än fullt ingrepp.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Rundade blir dom ju första 500 milen av lådans livslängd. Växlar mjukare då. Du kan undercutta dom aningens för att förbättra ingreppet, men jag skulle först kolla så att dreven har fullt ingrepp/växelförarna inte är krokiga/fel shims nånstans som orsakar mindre än fullt ingrepp.

Tack för svar!

De tre aktuella dreven måste bytas, då de är betydligt hårdare slitna än övriga. Men den intressanta frågan är, som du skriver, rotorsaken till slitaget. Jag kan inte se något konstigt, eller uppenbart slitage, på gafflar eller trumma.

Har du länkar till bra beskrivningar på hur man i praktiken mäter upp om shimsning behövs, samt hur shimsning går till, så tas det tacksamt emot. Ska googla på det också.

Modellen är förvisso känd för att ha problem med växellådan generellt, och 3:ans växel i synnerhet, men det vore ändå bra att förstå om det går att minska problemen. Ser ut som att ingreppet mellan 4:ans och 3:ans drev på utgående axel inte är så djupt som man önskar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack för svar!

De tre aktuella dreven måste bytas, då de är betydligt hårdare slitna än övriga. Men den intressanta frågan är, som du skriver, rotorsaken till slitaget. Jag kan inte se något konstigt, eller uppenbart slitage, på gafflar eller trumma.

Har du länkar till bra beskrivningar på hur man i praktiken mäter upp om shimsning behövs, samt hur shimsning går till, så tas det tacksamt emot. Ska googla på det också.

Modellen är förvisso känd för att ha problem med växellådan generellt, och 3:ans växel i synnerhet, men det vore ändå bra att förstå om det går att minska problemen. Ser ut som att ingreppet mellan 4:ans och 3:ans drev på utgående axel inte är så djupt som man önskar.

Tja, du får väl mäta med bladmått/skjutmått och se om det går att justera ingreppet på nåt vis. Jag har bara gjort det på 60-70talshojar men principen är samma.
Jag lyckades justera ingreppet ganska framgångsrikt med modifieringar i kamplatta/kulissrulle.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top