Jag har kört ca 15 tim sen jag köpte crossen, om det stämmer med 30 vet jag ej.
"Tänk inte kör bara" kanske är rätt
Jag kör med Castrol Power1 Racing 2t olja, den är la tillräckligt bra?
Ska man meka 2-t. cross typ kolvbyte etc. så kräver det ju inga större skills... men saker bra att tänka på:
1. rengör crossen noga med högtryck ( akta svinglager , svänghjul etc.) och ta gärna av tanken innan då det samlas mycket skit där....
2. meka motorn kall annars expanderar topp-packings o-ringarna och i värsta fall kan toppen bli skev. ( man kan/brukar återanvända oringspackningarna om de ser fräscha ut.
3. töm glykol/kylarvätska. med skruven på vattenpumpen( sitter på höger sida med kopparbricka) släpp på kylarlocket.... ta bort slangarna för mera plats. samt topplocksfästet till ramen. släpp krökens fjädrar med polygrip etc.
4. släpp på armen till avgasporten och ha mothåll annars kan du ha av/böja armen... När du lyft toppen/cylinder. så stoppa RENT papper etc. i vevhuset INNAN du tar bort kolvbultsclipset.
5. byt kolvbultslagret /nållager) när du tagit bort kolven. notera vilket håll /pil ovansida) kolven ska sitta åt annars pajar ringen cylindern. smörj nya lagret med 2-t olja. ( ett rasat nållager pajar både kolv o cyl.)
6. använd momentnyckel vid återmontering om du är ovan... inget måste dock. korsdra cyl o topp.
10 år sen jag mekade så kan ha glömt saker...
mvh