Repig ALU-ram

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Vad bör man göra med en repig ALU-ram?
Reporna är bara ytliga menmen.
Lacka eller slipa?

Några tips? :va
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
personligen skulle jag blästra den och lacka..
Om du inte vill ha den lackad så blir det till att polera eller borsta, och det är jätte jobbigt och tidsödande..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Last edited:

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
jag gav mig på o skulle slipa och polera upp ramen pga repor,,,,,men det var mycket mer arbete än va jag trodde...puhhh.....så det blir pulverlack istället
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Polerad ram är ju skitsnyggt, men allt arbete med att plocka isär hojen :tummenner

Det går ju givetvis att polera endast dom synliga delarna och bara plocka den kåpor. Att bara försöka polera/slipa bort reporna kommer förmodligen bara att resultera i en större och mer irriterande blank fläck. Så hela ramen är att föredra.

Jag tror att det finns liknande forum ang. "polering av ram"

Men personligen skulle jag slipa med 400, 800, 1000, 1200 papper,
Polera med Autosol och lägga ett lager vax avslutligen.
Var nogran med damskydd då lungorna inte kan transportera bort alu-damm.

Men är man den late så bryr man sig inte över ett par små repor!

det e skitfult med ramskydd,
håller med!
 

BJÖRKMAN

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
BROMMA
Hoj
SUZUKI GSX R1000 02
har provat att ta bort någon repa vid svingen fy fan alldrig mer nästa cykel ska jag ej ha polerad ram på snyygt men jobbigt
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Eller så prövar du att slipa ner repan med våtslippapper, 400 och sen 600, tills repan är borta och sedan gå på med 3M scotteduk för att få en original borstad finish?
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Ramskydd monteras med fördel FÖRE man repat ramen. :tummenupp

Personligen kan jag tycka det är rätt snyggt med ramskydd i kolfiber på rätt hoj, men syftet är ju i slutändan att skydda ramen... Monteras alltså inte i syfte att höja ballfaktorn. :)

Hur snyggt är det med kraschpuckar tex...:rolleyes:

EDIT: Polerat tycker jag är apfult. :skrämd en smaksak helt enkelt...
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag blästrade och pulverlackade ramen med bra resultat. Ganska kul att plocka isär hela hojen faktiskt men rätt drygt att plocka ihop den igen. :)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Du kan lacka bara just den delen som är skadad från närmaste svets. Det måste göras på både höger och vänster sida så det blir lika. Jag gjorde det på en CBR900 och det såg alldeles utmärkt ut. Då behöver du bara ta loss några kåpor och tanken. I mitt fall hade jag en buckla i ramen så det var inte så mycket att välja på.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Polerad ram är ju skitsnyggt, men allt arbete med att plocka isär hojen :tummenner

Det går ju givetvis att polera endast dom synliga delarna och bara plocka den kåpor. Att bara försöka polera/slipa bort reporna kommer förmodligen bara att resultera i en större och mer irriterande blank fläck. Så hela ramen är att föredra.

Jag tror att det finns liknande forum ang. "polering av ram"

QUOTE]

Att plocka isär hojen är det lilla. Det är de påföljande 100timmarna man sitter och polerar samt förbannar sig över vad man gav sig in på som är det jobbiga...

Rejvis har en utmärkt tråd i stylingforumet om att polera ram, nu är han iof putsbög av rang men den ramen några hundra timmar att polera......
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top