Repor på hoj efter service

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jo, det var Two Wheels. Men amatören de hade anställt förra sommaren jobbar inte kvar. Men jag gjorde servicen själv efter det. BMW är otroligt lättservad. Ventiljustering tar 30 minuter första gången du gör den.
Fördelarna med att göra själv:

Du vet att det blir gjort
Inget slarv
Du kan välja vilken olja du vill
Pengarna du sparar är mer än "värdeökningen" vid försäljning om du har full servicebok.

Verkstan stjänar mer om de slarvar och fuskar, för en själv blir det en trevlig stund i garaget, en mekbok och en kopp kaffe. Det är ju inga månraketer utan vanliga simpla motorfordon vi har att göra med.
Det finns mycket att läsa om BMW och service på diverse forum, BMW-klubbens tex. Där framgår en del saker man vill göra själv utöver vad servicintervallen säger.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Lättservad???

Jo, det var Two Wheels. Men amatören de hade anställt förra sommaren jobbar inte kvar. Men jag gjorde servicen själv efter det. BMW är otroligt lättservad. Ventiljustering tar 30 minuter första gången du gör den.
Fördelarna med att göra själv:

Du vet att det blir gjort
Inget slarv
Du kan välja vilken olja du vill
Pengarna du sparar är mer än "värdeökningen" vid försäljning om du har full servicebok.

Verkstan stjänar mer om de slarvar och fuskar, för en själv blir det en trevlig stund i garaget, en mekbok och en kopp kaffe. Det är ju inga månraketer utan vanliga simpla motorfordon vi har att göra med.
Det finns mycket att läsa om BMW och service på diverse forum, BMW-klubbens tex. Där framgår en del saker man vill göra själv utöver vad servicintervallen säger.

Jo, nog kan det vara så att själv är bäste dräng.
Men då jag hade min på 100mila service så behövdes mjukvaruuppdatering och sådant som man inte fixar själv.
Ventiljustering kommer nog inte behövas på min föränn efter 3000mil som det verkar.
Orsaken är att när de byggde den så satte de sig ned med teamet som bygger BMW's M-motorer och frågade vänligt "Hur bygger vi en motor som håller och går bra?"
Efter ett par Weissbier och kladdande på servetter blev resultatet omvända vipparmar som liknar dem på K1200 motorn. Och på just K1200 så skall de justeras först vid 3000mila service.
Givetvis kollades ventilspelet under servicen när motorn var kallare än 35 grader C. Och eftersom jag var närvarande så vet jag att allt blev bra gjort, till och med hjulet drogs med moment. ;)

Tråkigt att du och andra haft problem med Two Wheels, men nu kan jag då varmt rekomendera Martin på Two wheels, kunnig och nogrann. :yoparty

/J

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag hoppas de fått ordning på personalen på Two wheels. Att hålla på med säsongsanställda som knappt fått pubertetsmossa under näsan i en verkstad för entusias/hobby-fordon funkar inte i längden.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC