Resa i tjänsten med privat bil

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hej!

Jag har en fråga jag hoppas sporthojs-kollektivet kan hjälpa till med svaret på.

Jag är anställd och i avtalet står det att jag ska ha bil, så långt är allt fine. Men jag och min arbetsgivare är inte helt överens hur ersättning ska utgå.

För att förtydliga så åker jag dels ibland till kontoret (vilket jag är anställd ifrån) och ibland direkt hemifrån till olika arbetsplatser.

Dels frågade jag någon kollega i början hur dom gjorde samt sökte på nätet när jag började och hitta info om hur jag har rätt att göra. Dock hittar jag inte samma svar nu eller egentligen något svar på min fråga.

Exempel 1. Jag åker till kontoret på morgonen och avslutar dagen där. Jag får ingen ersättning från företaget för resan till och från kontoret, men för alla övriga resor som gjorts i tjänsten under dagen. Här är vi helt överens om att så är fallet.

Exempel 2. Jag åker direkt hemifrån till en arbetsplats utan att åka inom kontoret. Jag avslutar även dagen på en arbetsplats och reser därifrån direkt hem.

I exempel 2 hävdar jag att jag har rätt till ersättning hemifrån till arbetsplatsen och resan hem. Min arbetsgivare hävdar dock att jag har rätt till ersättning för resa motsvarande avstånd kontoret > arbetsplatsen > kontoret, detta oavsett hur lång den faktiskt dit- eller hemresan varit. Dvs. båda parter kan lika gärna vara vinnare som förlorare på detta upplägg.

Inget om upplägget står omnämnt i anställningsavtal eller i företagets personal policy.
Finns del allmänna avtal som reglerar detta alt. regleras det i kollektivavtal?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Fast det där är vad man kan göra avdrag för, inte vad en arbetsgivare ska/bör betala för.

Om inte annat avtal skulle jag nog gå på arbetsgivarens linje i detta fall. Du är skyldig att infinna dig där, om du åker någon annan stans bör du om detta är längre få mellanskilnnaden men inte hela resan. Men jag vet att det varierar mellan olika arbetsgivare...
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fast det där är vad man kan göra avdrag för, inte vad en arbetsgivare ska/bör betala för.

Om inte annat avtal skulle jag nog gå på arbetsgivarens linje i detta fall. Du är skyldig att infinna dig där, om du åker någon annan stans bör du om detta är längre få mellanskilnnaden men inte hela resan. Men jag vet att det varierar mellan olika arbetsgivare...

Det följer iaf någon typ av logik. Men som du säger så verkar lite olika gälla så det vore intrssant att veta vilka avtal som kan tänkas reglera detta.

Egentligen borde jag kunna begära resetidsersättning också om jag startar och avslutar dagen hos kund. Dvs. själva resan dit sker på min fritid och att jag spederar hela min arbetstid på plats. I annat fall kan jag börja och avsluta dagen på kontoret t.ex. 08:00 och 17:00 varje dag och spendera 25% av varje dag i bilköer i värsta fall.

Nu har jag inte som avsikt att bråka med jobbet. Jag vill bara reda ut vad som gäller.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du bör snarare titta i företagets resepolicy, om sådan finns vill säga.
Jag reser väldigt mycket i tjänsten och beroende på resan utgår jag ibland från arbetsplatsen och ibland hemifrån. Det är egentligen oviktigt utan det som styr är varifrån resan startar och slutar. Vanligen innebär det att om resan startas eller avslutas före resp. efter kontorstid är det hemmet som gäller. Om jag företar resan med egen bil, tjänstebil, taxi eller kollektiva färdmedel är oväsentligt. Ersättning utgår för resan och har inget beroende av var den startar eller slutar. Åker jag hemifrån får jag ersättning från när jag kliver ut genom dörren.

Kollektivavtalet säger i regel bara att arbetsgivaren ska ersätta dig för de kostnader som du får i samband en tjänstresa, inte hur mycket. En arbetsgivare rekommenderas vanligen att detaljbeskriva reseersättningarna i just ett resereglemente.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag skulle även jag hävda att det är resan från kontoret t/r du skall skriva upp, frågan är ju hur ni skriver tiden.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Som sagt finns ingen sådan policy, och det grundar sig förmodligen i att dom aldrig behövt någon. Jag sitter i en unik position och är en av få som har i mitt kontrakt att jag ska ha egen bil. De flesta andra har inget sånt behov och när dom i undantagsfall lämnar kontoret i tjänsteärende åker dom kommunalt eller använder poolbil, vilket inte funkar för mig.

På sätt och vis kan det finnas en logik i att jag även ska få resan utanför arbetstid till kontoret betald, eftersom jag enl. avtal måste ha bilen när jag väl är där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Arbetsgivarens tolkning är rätt i första läget. Från kontoret till arbetsplatsen utgår ersättning om inget annat gjorts upp.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag skulle även jag hävda att det är resan från kontoret t/r du skall skriva upp, frågan är ju hur ni skriver tiden.

Ja helt ologiskt är det inte iaf.

Som argument tjänar både jag och företaget väldigt mkt på att jag inte åker till kontoret varje morgon och eftermiddag för att starta respektive avsluta dagen.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Arbetsgivarens tolkning är rätt i första läget. Från kontoret till arbetsplatsen utgår ersättning om inget annat gjorts upp.

Grattis, du lyckades fånga upp den enda frågan som jag deklarerat att det inte råder någon frågeställning kring! ;) :tummenupp

Men om du menar i exempel två så tror jag du har fel. För det skulle innebär att jag har rätt till ersättning för en resa jag inte gjort.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja helt ologiskt är det inte iaf.

Som argument tjänar både jag och företaget väldigt mkt på att jag inte åker till kontoret varje morgon och eftermiddag för att starta respektive avsluta dagen.

Ja, men ta ut ett snitt över en viss tid där du har data och presentera det för honom.

Väljer han trots rena fakta på förtjänst att vara envis så vet du ju iaf. vem du har att göra med.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja, men ta ut ett snitt över en viss tid där du har data och presentera det för honom.

Väljer han trots rena fakta på förtjänst att vara envis så vet du ju iaf. vem du har att göra med.

Det behövs inget räkneexempel för att tydliggöra förtjänsten då den är så uppenbar om man vill.
Jag ser dock inte hur jag kan tjäna på att dra det till sin spets i min situation, så det kommer jag inte heller.

Men eftersom frågan kom upp och vi inte hade samma uppfattning vill jag reda ut vad som gäller så vi slipper dra det till vidare diskussion.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
På sätt och vis kan det finnas en logik i att jag även ska få resan utanför arbetstid till kontoret betald, eftersom jag enl. avtal måste ha bilen när jag väl är där.

Jamen dåså... Om din arbetsgivare kräver att du ska ha tillgång till din egen bil under arbetstid på kontoret då ska du självklart ha rätt till ersättning även för resor från hemmet och jobbet. Du har ju inget val...
Kanske dags att stövla in till chefen och få förtydligat/förhandlat vad som gäller. Det är lite för mycket pengar på spel för att leva i ovisshet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hade "egen bil avtal" på ett tidigare jobb, det är dock mer än 10 år sen, så det kan ju ha ändrats.

Där gällde att om jag åkte till kontoret direkt på morgonen, eller från kontoret och direkt hem så fick jag ingen ersättning ö ht. De hade tjänstebilar på kontoret och menade på att i ovan nämnda exempel så kunde jag tagit mig dit kommunalt eller hur jag själv behagade, och sen ta en tjänstebil.

Åkte jag däremot hemifrån direkt till en arbetsplats där jag skulle göra ett jobb så fick jag ersättning från dörr till dörr. Likadant om dagen slutade på en arbetsplats.

Givetvis fick man milersättning även om man körde utanför arbetstid för att komma till en arbetsplats till 08:00.

Sen vill jag bara säga rent generellt att om EGB-avtalen inte blivit ljusår bättre än vad de var när det var aktuellt för mig så är det oftast en usel affär att använda egen bil i tjänsten.

Även om du får en slant per mil, och det känns bra när lönen kommer, så täcker ersättningen ALDRIG det ökade slitaget. Du kommer behöva minst en, förmodligen flera, extra service:ar varje år. Du behöver nya däck fortare. Milen drar iväg direkt, andrahandsvärdet rasar..

Enda sättet det kan löna sig på är om du har en gammal skrotbil som inte kostar något att äga och/eller serva.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag hittade faktiskt lite matnyttigt i Skatteverkets regelverk:

Vad är tjänsteresa?
En tjänsteresa är en resa som den anställde gjort i
sitt arbete, dvs. till ett annat ställe än där han normalt
utför sina arbetsuppgifter (tjänstestället). En tjänsteresa
anses påbörjad respektive avslutad vid den
anställdes tjänsteställe eller hans bostad beroende på
var den faktiskt påbörjats eller avslutats. Tjänsteresan
kan vara mycket kortvarig, men den kan också
pågå lång tid.


Vidare...

Vad är tjänsteställe?
Tjänsteställe är den plats där den anställde utför
huvuddelen av sitt arbete. En anställd kan bara ha ett
tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare även om
han stadigvarande arbetar på två olika orter. Tjänstestället
är den plats där han normalt arbetar flest
dagar.
Om arbetet utförs på arbetsplatser som hela tiden
växlar brukar tjänstestället vara den plats där den
anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder
och avslutar sina arbetsuppgifter.
För de anställda inom byggnads- och anläggningsbranschen
och liknande branscher, som har arbeten
som pågår en begränsad tid på varje plats, är bostaden
tjänsteställe. Även för riksdagsledamöter, reservofficerare,
styrelseledamöter, nämndemän och jurymän
i allmän domstol m.fl. räknas bostaden som
tjänsteställe.


Jag tolkar ovanstående text att jag hade helt rätt i mitt påstående om hur ersättning ska utgå.

Tyvärr tror jag att dom inte är skyldiga att betala min resa kontoret t/r, när det står i mitt avtal att jag ska stå för egen bil kan det nog vara så att jag förutsätts att transportera den dit bäst jag vill. Men motiveringen av den kostnaden förhandlade jag upp lön vid anställningen så det har jag inte synpunkter på.
Sen förekommer det säkert att man förhandlar sig till att reseersättning ska utgå för denna sträcka. Men skattetekniskt går det nog inte egentligen, utan då ska nog hela ersättningen kontoret t/r räknas som lön?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Egen bil är helt klart en sämre affär än tjänstebil om man jämför rakt av utan att väga in andra parametrar.

I mitt fall ökade jag min inkomst så pass att det finansierar mina bilkostnader och mer därtill. Man gjorde klart att tjänstebil inte var aktuellt för nyanställda, så det får bli aktuellt i framtida förhandlingar.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Egen bil är helt klart en sämre affär en tjänstebil om man jämför rakt av utan att väga in andra parametrar.

I mitt fall ökade jag min inkomst så pass att det finansierar mina bilkostnader och mer därtill. Man gjorde klart att tjänstebil inte var aktuellt för nyanställda, så det får bli aktuellt i framtida förhandlingar.

Vi hade samma dilemma. Många konsulter som hade rätt till reseresättning. Vårt avtal sa att man fick betalt för kortaste sträckan. Antingen kontoret-kunden eller hemmet-kunden. Utöver detta så utgick en restidsersättning. Med andra ord ett jävla skitavtal i klass med det din arbetsgivare erbjuder (med biss reservation för restidsersättningen då).

Det var så pass många som åkte till samma kunder, missnöje, tjafs hela tiden. Slutade med att det blev schablonersättningar både för körsträckan (det blev då kontoret-kund) och för restidsersättningen till dom största kunderna.

En liten men klen tröst med krav på egen bil till jobbet är att man får göra avdrag för både mil (18,5kr/mil) och trängselavgift. Med 2 mil till jobbet kommer man upp i ca 25 papp med lite trängselavgift så det blir runt 7 papp tillbaka på skatten. I mitt fall så var det just mot skattemyndigheten aldrig nån direkt tvekan om att jag varje dag utgick från kontoret :hihi
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jobbar ganska mobilt inom ett litet område oftast(radie på 5-6mil o bor centrerat). Får ingen ersättning till o från start/slutplats som varierar utan bara milen som körs under arbetstid, enl avtal. Dom få gångerna det rör sej om längre sträckor än dom normala utgår ersättning från dörr till dörr.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Din arbetsgivare har rätt angående fråga 2:

Tänk dig att du jobbar mellan sträcka A(rbete) - B(ostad), på vägen mellan A- B finns din kund, du svänger inom och säger hej och kör sen vidare till Arbetet, är ju inte rimligt att du ska få någon ersättning för detta. Alternativt svänger förbi på vägen hem..
Det rimliga att få ersättning ÄR om avståndet till kund överstiger normal sträcka mellan A -B
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top