Resa i tjänsten med privat bil

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Flera har svarat men arbetsgivaren har rätt. Det bygger i sin tur på att arbetsgivaren skall formellt kunna svara upp för ersättningen mot skatteverket och den enda punkten en sådan dialog kan utgå ifrån är din arbetsplats. Det enda som kan ändra detta är om du har ett kontro i hemmet och ett avtal med din arbetsgivare om rätt till arbete hemifrån. Många företagare har drabbats av detta då de normalt tog firmabilen (målare etc. till och från jobbet). Formellt är det då en beskattningsbar förmån eftersom firmabilen skall alltid utgå från kontoret. Logiken i detta kan vi diskutera, men generellt är det tröstlöst att tala logik med skatteverket.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Din arbetsgivare har rätt angående fråga 2:

Tänk dig att du jobbar mellan sträcka A(rbete) - B(ostad), på vägen mellan A- B finns din kund, du svänger inom och säger hej och kör sen vidare till Arbetet, är ju inte rimligt att du ska få någon ersättning för detta. Alternativt svänger förbi på vägen hem..
Det rimliga att få ersättning ÄR om avståndet till kund överstiger normal sträcka mellan A -B

Det kan vara fullt rimligt av många anledningar. Dels att det finns ett direkt eller indirekt syfte. Om jag kan debitera tid för besöket eller om det t.ex. handlar om att hålla god kundkontakt så är det nog i alla sett räknat värt några spänn i reseersättning.

Min arbetsgivare hävdar dessutom att jag har rätt till ersättning motsvarande kontoret > arbetsplatsen > kontoret oavsett hur mångt det faktiskt är.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är där du är anställd som du utgår från.
Tror det finns vissa undantag men lite osäker.
Det jag egentligen vill säga är ta kontakt med facket! Om dom inte ger dig det svar du vill ha får du börja gräva i det själv.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Flera har svarat men arbetsgivaren har rätt. Det bygger i sin tur på att arbetsgivaren skall formellt kunna svara upp för ersättningen mot skatteverket och den enda punkten en sådan dialog kan utgå ifrån är din arbetsplats. Det enda som kan ändra detta är om du har ett kontro i hemmet och ett avtal med din arbetsgivare om rätt till arbete hemifrån. Många företagare har drabbats av detta då de normalt tog firmabilen (målare etc. till och från jobbet). Formellt är det då en beskattningsbar förmån eftersom firmabilen skall alltid utgå från kontoret. Logiken i detta kan vi diskutera, men generellt är det tröstlöst att tala logik med skatteverket.

Skatteverket har ju ingen som helt aning om hur långt jag faktiskt kört med ditt resonemang. Jag kan t.ex. få skattebefriad ersättning utan att ha haft motsvarande kostnader.
Hade du dessutom läst av jag saxade in från skatteverket själv lite tidigare så skulle du se att hantverkare i motsvarande situation är undantagna och kan utgå från hemmet.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vi hade samma dilemma. Många konsulter som hade rätt till reseresättning. Vårt avtal sa att man fick betalt för kortaste sträckan. Antingen kontoret-kunden eller hemmet-kunden. Utöver detta så utgick en restidsersättning. Med andra ord ett jävla skitavtal i klass med det din arbetsgivare erbjuder (med biss reservation för restidsersättningen då).

Det var så pass många som åkte till samma kunder, missnöje, tjafs hela tiden. Slutade med att det blev schablonersättningar både för körsträckan (det blev då kontoret-kund) och för restidsersättningen till dom största kunderna.

En liten men klen tröst med krav på egen bil till jobbet är att man får göra avdrag för både mil (18,5kr/mil) och trängselavgift. Med 2 mil till jobbet kommer man upp i ca 25 papp med lite trängselavgift så det blir runt 7 papp tillbaka på skatten. I mitt fall så var det just mot skattemyndigheten aldrig nån direkt tvekan om att jag varje dag utgick från kontoret :hihi

Rent skattetekniskt får du alltid bara betalt för närmsta vägen. Känns helt logiskt för mig när vi pratar skattebefriade ersättningar. Förutom den rena milersättningen (som är skamlöst låg) så ser jag inga större fel på avtalet?

Det enda som blir riktigt skevt är att man kan styra så man får betalt för alla mil beronde på hur man lägger upp dagen. Minst mil borde av flera skäl vara det som förordas av alla synsätt.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det är där du är anställd som du utgår från.
Tror det finns vissa undantag men lite osäker.
Det jag egentligen vill säga är ta kontakt med facket! Om dom inte ger dig det svar du vill ha får du börja gräva i det själv.

Läs tråden och chansa en gång till ;)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag kör min egen båge i tjänsten men tar ut det i tid , helt ok.

Ingen övertid får jag heller...dom vet att det går fort som fan:rofl
Det är själva grejen - får gasa fullt mellan jobbena mot alla rödljus o rubbet.

Vi kör flatrate på jobbet:tummenupp

Gasen i botten
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
På mitt kontrakt står där att jag är anställd i Skänninge och brukar utgå med firmabil därifrån(har den hemma tills elektroniska körjournalen blir isatt :crash, har den bara på helger och när den är ledig vid eventuellt behov arbete).

Men har nu fått erbjudande att arbeta åt systerbolaget och då kommer jag arbeta uppe i Norrköping, jag har cirka 10 mil enkel resa till Norrköping så cirka 80mil i veckan får jag punga ut då jag endast kan arbeta 32 timmar på vardagarna. Min närmsta chef säger att jag inte får ut reseersättning då "högre makter" skulle säga blankt nej till det. Men enligt bilpolicy så ska man få ut 18,50kr/milen vid resa i tjänst med egen bil. Borde inte jag få ta ut milersättning hemmifrån?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Rent skattetekniskt får du alltid bara betalt för närmsta vägen. Känns helt logiskt för mig när vi pratar skattebefriade ersättningar. Förutom den rena milersättningen (som är skamlöst låg) så ser jag inga större fel på avtalet?

Det enda som blir riktigt skevt är att man kan styra så man får betalt för alla mil beronde på hur man lägger upp dagen. Minst mil borde av flera skäl vara det som förordas av alla synsätt.

Tro mig, jag jobbade i 12-13år ute hos kund och vet precis vilka regler som gäller mot skattmasen angående milersättningar och traktamente samt hur man kan tänja dom lite till sin fördel.

Ditt problem är att du säger dig vilja ha hjälp med svar på en fråga men i praktiken har du redan din åsikt klar och söker endast nån form av bekräftelse och då blir det svårt.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
På mitt kontrakt står där att jag är anställd i Skänninge och brukar utgå med firmabil därifrån(har den hemma tills elektroniska körjournalen blir isatt :crash, har den bara på helger och när den är ledig vid eventuellt behov arbete).

Men har nu fått erbjudande att arbeta åt systerbolaget och då kommer jag arbeta uppe i Norrköping, jag har cirka 10 mil enkel resa till Norrköping så cirka 80mil i veckan får jag punga ut då jag endast kan arbeta 32 timmar på vardagarna. Min närmsta chef säger att jag inte får ut reseersättning då "högre makter" skulle säga blankt nej till det. Men enligt bilpolicy så ska man få ut 18,50kr/milen vid resa i tjänst med egen bil. Borde inte jag få ta ut milersättning hemmifrån?

Om du blir stationerad i Norrköping och åker dit i privat bil så drar du av resorna på skatten.
Om du är stationerad i Skänninge men åker i privat bil till Norrköping så lär du få milersättning från jobbet.
Om du är stationerad i Skänninge men åker firmabil till Norrköping från Skänninge så lär du börja din arbetsdag i Skänninge o få betalt därifrån.

Typ :D
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om du blir stationerad i Norrköping och åker dit i privat bil så drar du av resorna på skatten.
Om du är stationerad i Skänninge men åker i privat bil till Norrköping så lär du få milersättning från jobbet.
Om du är stationerad i Skänninge men åker firmabil till Norrköping från Skänninge så lär du börja din arbetsdag i Skänninge o få betalt därifrån.

Typ :D

Tack för ett bra svar :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tro mig, jag jobbade i 12-13år ute hos kund och vet precis vilka regler som gäller mot skattmasen angående milersättningar och traktamente samt hur man kan tänja dom lite till sin fördel.

Ditt problem är att du säger dig vilja ha hjälp med svar på en fråga men i praktiken har du redan din åsikt klar och söker endast nån form av bekräftelse och då blir det svårt.

Det jag menade är att man får alltid bara tillämpa närmsta vägen, inte snabbaste.

Nja, åsikten jag har är grundat på den info jag hittade på skattemyndighetens sida efter att tråden skapades, vilken jag klippte in de aktuella avsnitt ifrån i inlägg #16.

Jag måste väl få ifrågasätta information, speciellt om det strider mot skatteverkets regler och inte ens ryms inom det som kan klassas som tolkning av desamma?
Dig har jag inte ens ifrågasatt, bara undrade vad som var så dåligt med ert avtal?

Man ska ju dock inte blanda ihop det, skatteverket har ju inte med enskilda avtal direkt att göra. Men det är är bra att ha koll på så man vet vad man ev. kan göra avdrag för och så man vid en granskning inte har fått reseersättning som man inte är berättigad till & åker på att skatta för dessa i efterhand.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top