Baserat på "effektiv körning" (läs IronButt) i många av de länder du kommer köra igenom har jag en del tips:
1: Ta med reservbränsle. 1 liter räcker långt.
Varför? Det kan ta ohyggligt mycket kraft och tid att leta bensinstation. Att du VET att du har en liter till ger en svårslagen trygghet och du kan fokusera på upplevelsen snarare än att leta bensinstationer...
Sök på bränsleflaska så får du en del förslag på sånt som kan passa. Både i plast och aluminium.
2: Kör mot ett planerat mål.
Varför? Att leta sovplats, hotell osv. kan ta ohyggligt mycket kraft och tid.
Att VETA var du ska sova nästa natt sparar på krafterna.
När du lämnar en sovplats vet du var du ska sova nästa gång.
Jag menar INTE att du ska detalplanera hela rutten då det kan leda till att du stressar sönder dig i onödan och lägger en massa tid på sånt som kommer hända om flera dagar.
Planera en dag framåt. Det räcker.
Du ser mönstret va? SPARA ENERGI!!
3: Röven...
Håll torrt och ventilerat!
Jag kör numera med kulsits och ventilerade brallor så långt möjligt.
Minns en resa där jag i Frankrike köpte ett paket tjocka dambindor!
Jag hade så ont, hade suttit med svettiga underkläder i alltför många dagar och helt enkelt fått trycksår...
2-3 tjocka dambindor i kalsingarna var en välsignelse: Absorberade fukten och var mjukt som siden mot min plågade r*v.
Sittsår kan alltså, enligt min erfarenhet, orsakas av så små saker som svett och sömmar i kalsingarna.
Men sånt där lär du dig med tiden. Lyssna på kroppen, stanna och åtgärda i tid så blir det aldrig något problem.
4: Fokusera på resan.
Sociala medier och resedagböcker är skitkul...men när du reser ska du fokusera på RESAN.
Ta bilder, skapa minnen, men vänta med att skriva om det tills du kommer hem.
Spara energi, lev i nuet.
Alla därhemma (och vi på forumet) kan vänta.
Ge ett livstecken till dom därhemma 1-2 gånger per dag bara. En bild, en rad. Det räcker.
5: Vägen eller målet?
Är det RESAN som är det viktiga eller är det MÅLET som är det viktiga?
Om du planerar för RESAN:
Undvik motorväg men glöm att komma till Grekland.
Du kan se Grekland lite som "en kruka guld vid regnbågens slut", men du vet innerst inne att det är ett orealistiskt mål.
Om du planerar för MÅLET:
Mata motorväg, sov, mata motorväg osv.
6: Resvägen:
Om man matar in Malmö och Aten i Google maps får man det här förslaget:
View attachment 486205
Jag har kört i samtliga länder utom Normakedonien och Grekland och har följande kommentarer och ändringar:
Färja Trelleborg Rostock.
Ta kvällsfärjan en helg, kom fram till Tyskland utvilad och på lördag/söndag är det inte så mycket trafik. Semestern startar direkt i Tyskland!
Dag 1: Rostock - Prag, lite knappt 60 mil.
Status: Lättkörd väg, huvudsakligen aptråkig motorväg men det är effektivt att mata mil. Prag kan vara lite av ett kaos men det hanterar du!
View attachment 486206
Dag 2: Prag, en stad där du lätt spenderar en dag. Vila upp dig efter de första 60 milen, ta en öl eller tre och beskåda gamla stan.
Du har nu kört en "Långdag" och har fått en känsla för hur det funkar. Fira att du inte är i ett grannland till Sverige längre. Du har nu tagit dig längre ut i Europa än de flesta motorcyklister gör på en livstid!!
Dag 3: Starta tidigt så slipper du morgonrusningen i Prag.
Sikta mot någon av badorterna vid Balaton, inte så långt söder om Budapest.
Du var ju just i Prag, att se även Budapest är lite överkurs, bättre med variation.
View attachment 486207
Status: Sista biten kan vara lite småseg, en del småvägar om du inte kör motorväg till Budapest och sedan viker av söderut. Men motorvägar såg du ju nog av i Tyskland och Tjeckien, inte sant?
Dag 4: Sol och bad vid Balaton, kanske en liten utflykt i närområdet för att proviantera på någon lokal stormarknad.
Dag 5: Balaton - Timisoara, ca 40 mil om man kör mindre vägar.
Du skrev att du planerar att köra via EU-länder och då är ju Serbien utelsutet. Även om Novi Sad är en trevlig stad så förstår jag ditt val att hålla dig i EU.
Enklare då man inte behöver tänka så mycket på gröna kort, registreringshandlingar, passkontroller osv.
View attachment 486209
Status: Håll dig till de mindre vägarna så blir det här en upplevelse.
Motorväg är sig ju likt genom hela Europa men den här trakten, ja hela Ungern faktiskt är väldigt trivsam!
Dag 6-> Nu har du kommit in i rytmen så valet är ditt.
Planeringen:
Om du kollar på Google Maps så ser du ganska så snart hur vägarna är.
Här tillexempel, 67 km/tim i snitt enligt kartan...så räkna med att du kanske har "lite drygt EUmoped snitthastighet":
View attachment 486211
Du kan ju jämföra med en delsträcka i Sverige där kartprogrammet påstår att man kan köra med 96 km/tim i snitt...
View attachment 486212
Vad jag vill säga:
Planera inte för hårda dagsetapper. Bättre att stryka en vilodag än att pressa sig för mycket och inte komma fram.
Och planera inte för mycket i detalj.
Sätt ett mål och 1, max 2 delmål för varje dag. Det räcker gott.
Lite kortfattat om länderna och hur jag upplever kör-klimatet:
Danmark: Som Sverige.
Tyskland: Bättre än Sverige. Mer disciplinerat men lite högre hastigheter.
Tjeckien: Lite hårdare än Sverige. Man måste "ta plats", men det är ändå rimligt att köra.
Slovakien: Se Tjeckien.
Ungern: Se Tjeckien.
Rumänien: Agressivt, nästan lika illa som Polen. Kör med förhöjd vaksamhet!
Bulgarien: Lite mjukare än Rumänien men kräver ändå vaksamhet.
Slutligen:
Det viktigaste är inte att du kommer till Grekland; Det viktaste är att du kommer iväg!
Spelar liksom ingen roll om du kommer hela vägen eller om du ger upp efter tre dagar i ösregn och 20 mil om dagen.
Den som gjort en resa har alltid något att berätta, och då är bättre förberedd inför nästa resa.
Bara ett önskemål:
Pressa dig inte så hårt att det blir en (1) resa och sedan aldrig mer.
Hojresor är kul, underbara och fulla av upplevelser.
Men det är också påfrestande och potentiellt fyllda av faror.
Kör varligt, ta dig tid.
Kommer du inte till Aten den här gången, då gör du det nästa gång. Eller nästnästa.